رسانه تخصصی روابط بین الملل

ویژگی های پرفسور عسگرخانی از زبان همسر ایشان

Diplomacyplus.ir/?p=11117
پرفسور عسگرخانی یکی از بزرگان و بنیانگذاران رشته روابط بين الملل در ایران بود. او بی شک با گرایش به نظریه ی رئالیسم توانسته بود،بنیاد ملی گرایی  و قدرت‌ ملی را تقویت کند. در مصاحبه با همسر ایشان خانم دکتر مریم مرادی از ویژگی های وی پرسیدیم که در ادامه می خوانید:

پرفسور عسگرخانی یکی از بزرگان و بنیانگذاران رشته روابط بین الملل در ایران بود. او بی شک با گرایش به نظریه ی رئالیسم توانسته بود،بنیاد ملی گرایی  و قدرت‌ ملی را تقویت کند. در مصاحبه با همسر ایشان خانم دکتر مریم مرادی از ویژگی های وی پرسیدیم که در ادامه می خوانید:

 

1.پرفسور عسگرخانی بی شک یکی از بزرگان روابط بین الملل در ایران است شخصیت ایشان در مقایسه با سایر اساتید را شما چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر عسگرخانی بدون شک یکی از بزرگان روابط بین الملل نه تنها در ایران ، بلکه در سطح منطقه و حتی به جرات می توانم بگویم حتی در سطح بین المللی بود .
خوب ایشان در یکی از دانشگاه های طراز اول دنیا در مقطع دکترا تحصیل کرده بود ، دانشگاه کویینز Queens Universityکه  امکان تحصیل در این رشته برای همگان به خاطر دشواری های علمی و تحصیلی فراهم نبود ، و به قول خود مرحوم استاد هر کس  جرات نداشت برای رشته روابط بین الملل به کویینز نزدیک شود .
این دانشگاه در شهر کینگستون ، ایالت انتاریو در شرق کانادا قرار دارد و همیشه در رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان قرار دارد .
استعداد ، علاقه و پشتکار وصف ناشدنی استاد در این  رشته سبب شد که از همان دوران دانشجویی کرسی تحقیق و تدریس به ایشان پیشنهاد داده شود .و در کنار  استادان بزرگی در این حوزه مشغول به  تحقیق و کار شدند  که نامشان در رشته روابط بین الملل همواره می درخشید .

2.خاطره جالبی از دوران تحصیل ایشان اگر دارید بفرمایید

یکی از خاطراتی که استاد از سختی درس و امتحان در کویینز همیشه برای دانشجویان دکترایش سر کلاس ها نقل میکرد ،
دشواری  و سختی امتحان جامع دکترا بود که بعد از سپری کردن دروس و واحدها سخت ترین مرحله در کویینز بود که شاید ماه ها خواب را از دانشجویان دکترا میگرفت  ،  ایشان گفت ٣ نفر بودیم که توانستیم در ان دوره به مرحله جامع دکترا برسیم ، ایشان  میگفت شاید به   جرات چند صد جلد کتاب و مقاله را برای این امتحان مطالعه کرده بودم وقتی امتحانات کتبی بعد یک هفته تمام شد و نوبت به امتحان  شفاهی رسید که از صبح تا غروب ادامه داشت ، وقتی مسئول اعلان نتایج درب اتاق را باز کرد که نتایج را اعلام کند نفر اول را رد اعلام کرد ، و همینطور نفر بعدی را و من از شدت استرس فقط  حرف ایشان را  لب خوانی کرده و  فقط فهمیدم که من قبول شدم  در این لحظه همینطور که به دیوار تکیه کرده بودم از فرط خستگی نقش زمین و بیهوش شدم .

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط