رسانه تخصصی روابط بین الملل

مسئولیت مضاعف سازمان همکاری اسلامی در روزهای سرنوشت‌ساز جنگ غزه

Diplomacyplus.ir/?p=10989
کارنامه نه چندان درخشان دو دور نشست سازمان همکاری اسلامی درباره بررسی تحولات فلسطین، نشان داد تا زمانی که کشورهای مسلمان به صدور بیانیه‌ها اکتفا کرده و اقدام عملی علیه رژیم صهیونیستی انجام ندهند، ماشین کشتار در غزه متوقف نخواهد شد و بنابراین افکارعمومی به نشست گامبیا چشم دوخته تا ببیند عصاره جهان اسلام چه اقدامی در دفاع از ملت فلسطین اتخاذ خواهد کرد.  

 جنگ غزه درحالی وارد هشتمین ماه خود شده که حملات هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی به این باریکه تحت محاصره کماکان ادامه دارد و به دلیل مسدود شدن مسیرهای کمک‌رسانی بیش از دو میلیون فلسطینی با بحران گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند. در چنین شرایط فاجعه بار انسانی، دولت تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی بدون توجه به هشدارهای جهانی طرح حمله زمینی را در دستورکار قرار داده که این مسئله بار سنگینی را روی دوش کشورهای اسلامی گذاشته است.

در چنین شرایطی، ده‌ها تن از رهبران و وزرای خارجه کشورهای اسلامی روز شنبه در پانزدهمین نشست سازمان همکاری‌ اسلامی در بانجول، پایتخت گامبیا دورهم جمع شدند تا درباره تحولات غزه گفتگو کنند. اکثریت قریب به اتفاق رهبران 57 کشور عضو سازمان، نمایندگانی را به این اجلاس فرستادند، اما تعدادی از سران کشورهای آفریقایی، مانند رئیس جمهور سنگال، شخصاً در آن شرکت دارند.

این کنفرانس که طی دو روز ادامه خواهد داشت، با شعار «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار برگزار می‌شود. در این کنفرانس، مسائل بین‌المللی از جمله وضعیت کنونی فلسطین و جنگ رژیم صهیونیستی در غزه بررسی می‌شود. در این اجلاس موضوعات مربوط به رد سخنان تنفرآمیز، پدیده اسلام هراسی، ترویج گفتگو و مسائل مربوط به تغییرات آب و هوا و امنیت غذایی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در این نشست مجموعا سه سند شامل پیش‌نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش‌نویس سند نهایی نشست سران به جلسه شورای وزیران خارجه و سپس به اجلاس ارائه می‌شود. این نشست با بیانیه پایانی که مواضع سازمان در مورد موضوعات مطرح شده در اجلاس سران و قطعنامه فلسطین و قدس شریف و بیانیه بنجول را دربر می‌گیرد، به پایان می‌رسد.

توقف فوری جنگ در غزه

محور اصلی نشست بانجول بررسی تحولات غزه است که شرکت‌کنندگان بار دیگر خواستار توقف نسل‌کشی در غزه شدند. حسین ابراهیم طه، دبیرکل این سازمان در سخنرانی افتتاحیه این سازمان گفت:این اجلاس اسلامی در شرایطی برگزار می‌شود که تحولات خطرناک و بی‌سابقه‌ای در موضوع فلسطین به‌ویژه تداوم جنایات و تجاوزات نظامی وحشیانه اسرائیل رخ می‌دهد. وی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواست تا همبستگی به نفع آرمان فلسطین  را افزایش دهند و از کشورهای عضو خواست تا قطعنامه‌ای در مورد فلسطین در پایان اجلاس روز یکشنبه تصویب کنند.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی هم در سخنرانی خود گفت:پادشاهی خواستار آتش بس فوری و دائمی در غزه است. وی بر اهمیت تأمین کریدورهای بشردوستانه امن برای پایان دادن به رنج فلسطینیان در غزه تاکید کرد.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر هم در سخنان خود، اعمال فشار برای اجرای قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، دستیابی به آتش بس فوری در غزه و ارسال کمکهای بشردوستانه، هشدار در مورد تهاجم اشغالگران اسرائیل به رفح را خواستار شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه که به نمایندگی از جمهوری اسلامی در این نشست شرکت کرده است در سخنرانی خود بار دیگر بر ضرورت تقویت اتحاد و همبستگی بیش از پیش کشورهای اسلامی‌برای توقف فوری نسل کشی، جنایات جنگی ترکیبی رژیم صهیونیستی و لزوم ارسال فوری، کافی و بدون مانع کمکهای بشردوستانه به سراسر غزه تأکید کرد. امیرعبداللهیان گفت:«تحقق صلح و امنیت پایدار و عادلانه در منطقه تنها از طریق پایان اشغال سرزمین‌ فلسطین، سوریه و لبنان، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خود و تضمین تحقق حق تعیین سرنوشت میسر است».

وزیر خارجه با بیان اینکه جهان اسلام انتظارات زیادی از کشورهای عضو سازمان همکاری دارد برخی اقداتی را که باید در شرایط کنونی انجام شود یادآورد شد.رفع کامل محاصره انسانی غزه، تبادل اسرا، موظف ساختن رژیم صهیونیستی به خروج کامل و غیرمشروط از غزه و تضمین بین‌المللی بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود، اعمال تحریم فوری تسلیحاتی و تجاری علیه رژیم اسراییل، از جمله شروطی بود که امیرعبداللهیان به سایر اعضا پیشنهاد داد.

امیرعبداللهیان همچینین برای تقویت روابط بین کشورهای اسلامی، تاکید کرد:«جهت تعمیق سطح همکاری‌ها و تسرّی توسعه پایدار و همه‌جانبه میبایست شبکه همکاری‌های اقتصادی، فنی، توسعه‌ای، تجاری و مالی- پولی میان کشورهای اسلامی در بستر توافقات و سازوکارهای هدفمند و مشترک، بیش‌ازپیش تقویت گردد».

ایران بزرگترین حامی ملت فلسطین بوده و در 45 سال گذشته همواره از آرمان قدس در برابر جنایات رژیم صهیونیستی دفاع کرده است. از دید جمهوری اسلامی تنها راه علاج پایان دادن به مناقشه فلسطین، برگزاری انتخابات آزاد در کل سرزمین‌های فلسطین اشغالی است. اعمال حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین تاریخی خود، برگزاری یک همه‌پرسی ملی در میان مردمان فلسطین که قبل از بیانیه‌ی بالفور در فلسطین ساکن بوده‌اند، تشکیل نظام سیاسی مورد نظر اکثریت مردم فلسطین و تصمیم‌گیری درخصوص وضعیت ساکنان غیربومی فلسطین توسط نظام سیاسی منتخب اکثریت، از جمله طرحهای اصلی ایران است.

اقدام عملی علیه تل‌آویو تنها راه علاج توقف نسل‌کشی در غزه

نشست گامبیا درحالی برگزار می‌شود که کارنامه عملکردی سازمان همکاری اسلامی در هفت ماه گذشته از جنگ غزه،  در بین افکار عمومی جهان اسلامی  قابل قبول نبوده است و این انتظار وجود دارد که در اجلاس گامبیا با توجه به حجم کشتار صهیونیست‌ها، این کشورها صرفا به انجام سخنرانی در مورد محکومیت این کشتار بسنده نکنند.

در نوامبر 2023، این سازمان برای نشست مشترک با اتحادیه عرب در ریاض تشکیل جلسه داد و حملات نیروهای اسرائیلی در غزه را محکوم کرد، اما اقدامات تنبیهی اقتصادی و سیاسی علیه رژیم اشغالگر را اعلام نکرد. آن اجلاس بر اختلافات منطقه‌ای در مورد چگونگی مقابله با جنگ، در پس زمینه ترس از گسترش درگیری در منطقه تأکید کرد.

در دومین اجلاس این سازمان که در اسفندماه گذشته مجددا در جده برگزار شد باز هم کشورهای اسلامی به محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و تلاش برای توقف درگیری‌ها و ارسال کمکهای فوری بشردوستانه تاکید کردند. کشورهای مسلمان همچنین مخالفت جدی خود را با کوچاندن اجباری فلسطینیان ابراز کردند. انتظار می‌رود در سومین نشست در گامبیا کشورهای عضو بتوانند اقدام جدی علیه جنایات صهیونیست‌ها در غزه اتخاذ کنند.

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که موج اعتراضات ضد صهیونیستی در سراسر جهان به ویژه در دانشگاه‌های آمریکا و سایر کشورهای غربی گسترش یافته و جامعه بین‌المللی خواستار اعمال فشارهای بیشتر به اسرائیل و به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین است.

ترکیه هم به عنوان یکی از اعضای سازمان همکاری اسلامی در روزهای اخیر مواضع تندی را علیه رژیم اشغالگر گرفته است. دولت ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که تمامی واردات و صادرات به اسرائیل را به دلیل اقدام نظامی در غزه به حالت تعلیق درآورد و متعهد شد تا زمانی که اسرائیل اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

بنابراین، با توجه به موجی که اکنون علیه صهیونیست‌ها در جهان به راه افتاده است، باید کشورهای اسلامی اقدامات تنبیهی عملی را در دستور کار قرار دهند. افکارعمومی جهان اسلام از هفت ماه پیش خواستار مقابله جدی با تل‌آویو است و تا زمانی که تحریم‌های سیاسی و اقتصادی از سوی جهان اسلام اتخاذ نشود، ماشین کشتار رژیم صهیونیستی به جنایات خود در غزه و کرانه باختری ادامه خواهد داد.

یکی از دلایلی که تندروهای تل‌آویو را به ادامه اشغالگری و نسل‌کشی در غزه گستاخ‌تر می‌کند، سکوت و حمایتهای پنهان برخی کشورهای عربی است که به جای کمک به مردم غزه، با ایجاد کریدور تزانزیتی از خلیج فارس تا سرزمین‌های اشغالی، ملزومان مورد نیاز صهیونیست‌ها را تامین کرده‌اند.

سازمان همکاری اسلامی باتوجه به ظرفیتهایی که دارد می‌تواند با اقدام جمعی، بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کرده و صهیونیست‌ها را به توقف خشونتها در غزه وادار کند. قطع روابط سیاسی و اقتصادی با اسرائیل، یکی از گزینه‌های عملی برای مجازات اشغالگران است که باید روی آن اجماع نظر داشته باشند.

اگر 57 کشور اسلامی مواضع تندی علیه اسرائیل می‌گرفتند چه بسا جنگ در غزه با وجود حمایتهای گسترده غربی‌ها، تاکنون متوقف شده بود و صهیونیست‌ها از ترس به خطر افتادن عادی سازی روابط از غزه خارج می‌شدند اما به نظر می‌رسد با سیگنال‌هایی که برخی حاکمان سازشکار عرب به سران تل‌آویو ارسال می‌کنند، آنها با اطمینان خاطر بیشتری به جنایاتشان ادامه می‌دهند. زیرا مطمئن هستند که با کشتار صدها هزار فلسطینی هم کَک اعراب نمی‌گزد و خللی در پروژه عادی سازی روابط ایجاد نخواهد شد./ الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط