رسانه تخصصی روابط بین الملل

آیا اوج تقاضای جهانی نفت پس از سال 2030 رخ می دهد؟

Diplomacyplus.ir/?p=10716
پیش بینی تقاضای جهانی برای نفت و تحولات بازار همیشه یکی از بحث های جدی در حوزه نفت و انرژی بوده است. اکثر کارشناسان معتقدند تقاضا در نهایت به اوج خود می رسد و سپس شروع به کاهش می کند. حال آنکه این اوج تقاضا، در چه بازه زمانی اتفاق خواهد افتاد و چه زمانی نمودار آن نزولی می شود؛ موضوعی است که بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد. عده ای معتقدند بازار جهانی نفت تا پیش از سال 2030 نقطه اوج تقاضا را می بیند و عده ای دیگر این موضوع را به بعد از سال 2030 موکول می کنند.

پیش بینی تقاضای جهانی برای نفت و تحولات بازار همیشه یکی از بحث های جدی در حوزه نفت و انرژی بوده است. در ماه های اخیر موسسات و مجموعه های پژوهشی مختلف همواره به دنبال پاسخ به این سوال هستند که تقاضای نفت در سال های آتی چه تحولاتی خواهد داشت؟ آیا تقاضای جهانی زیاد می شود یا از میزان آن کاسته خواهد شد؟ اکثر کارشناسان معتقدند تقاضا در نهایت به اوج خود می رسد و سپس شروع به کاهش می کند. حال آنکه این اوج تقاضا، در چه بازه زمانی اتفاق خواهد افتاد و چه زمانی نمودار آن نزولی می شود؛ موضوعی است که بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد. مقطع زمانی که کارشناسان در نظر گرفته اند سال 2030 است. عده ای معتقدند بازار جهانی نفت تا پیش از سال 2030 نقطه اوج تقاضا را می بیند و عده ای دیگر این موضوع را به بعد از سال 2030 موکول می کنند.

 

گروه ویتول که شرکتی چندملیتی و فرادولتی در حوزه نفت و انرژی به شمار می آید و در هلند مستقر است در گزارشی عنوان کرده که نرخ کند گذار از انرژی های فسیلی به انرژی ها تجدیدپذی باعث می شود که اوج تقاضای نفت در سال ۲۰۳۰ یا بعد از آن اتفاق بیفتد. بر اساس گفته راسل هاردی مدیر عامل شرکت ویتول، روند تقاضای نفت تا به سطح ثابتی برسد طی سال های آینده روند صعودی خواهد داشت.

گذار به انرژی های تجدیدپذیر در حال وقوع است، اما به آن سرعتی که علاقه مندان به محیط زیست می‌خواهند اتفاق نخواهد افتاد. اگرچه سرعت رشد ممکن است به اوج خود رسیده باشد، اما مصرف نفت و گاز همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که تقاضای نفت در اوایل دهه 2030 به اوج خود برسد. از همین رو است که بسیاری با آژانس بین‌المللی انرژی که از دهه جاری با عنوان «آغاز پایان سوخت‌های فسیلی» یاد می کند، هم نظر نیستند.

اوپک که علاقمند به رشد تقاضای نفت است در جدیدترین گزارش سالانه خود تقاضای جهانی نفت را تا سال 2045 حدود 116 میلیون بشکه در روز برآورد کرده که در مقایسه با ارزیابی قبلی از سال 2022، 6 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این کارتل نفتی انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت بیش از ۱۶ میلیون بشکه در روز بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۴۵ افزایش یابد.

باوجود کاهش رشد تقاضای چین، هند به عنوان بالاترین عامل رشد مصرف نفت جهان، طبق پیش‌بینی‌های اوپک و بسیاری از پیش‌بینی‌کنندگان، تحلیلگران و بانک‌های سرمایه‌گذاری دیگر، ظاهر خواهد شد. اوپک انتظار دارد هند تا سال 2045 میزان 6.6 میلیون بشکه در روز به تقاضای نفت جهان اضافه کند.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در مقاله ای که در سایت اوپک منتشر شده نوشه است: “امروز، آنچه واضح است این است که اوج تقاضای نفت در پیش‌بینی‌های قابل اعتماد و قوی کوتاه و متوسط مدت مشاهده نمی شود”.

به گفته دبیرکل اوپک اوج تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ به دلیل رویکرد سیاست گذاران به مسیرهای انتقال انرژی و مقاومت مصرف کنندگان، رخ نخواهد داد. به گفته هیثم الغیص عواملی مانند رشد صنعتی شدن کشورهای در حال توسعه، ظهرور طبقه متوسط، گسترش خدمات حمل و نقل و تقاضای بیشتر انرژی و دسترسی به آن؛ عواملی هستند که از به اوج رسیدن تقاضای نفت طی دهه جاری جلوگیری می کند.

با این حال بازار عرضه و تقاضای نفت و بحران ها و معادلات جهانی همواره در طول تاریخ باعث شده اند تا پیش بینی ها از بازار نفت لزوما درست از آب درنیایند. بازار همیشه مسیر خود را رفته و گاه همه را غافلگیر کرده است.

منبع/ oilprice

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط