رسانه تخصصی روابط بین الملل

یک سال پس از واقعه ششم ژانویه 2021؛ آیا شتاب‌گرایی، تهدید جدید تروریستی است؟

Diplomacyplus.ir/?p=807
مفهوم شتاب‌گرایی بر این باور است که دولت مدرن و دموکراتیک غربی چنان در فساد و بی‌لیاقتی غرق شده است که میهن پرستان واقعی باید شورش خشونت‌آمیزی را برای تسریع در نابودی آن به پا کنند تا نظم جدیدی تحت سلطه سفیدپوستان پدید آید.

اختصاصی دیپلماسی پلاس/

افراط گرایان تندرو در تلاش هستند تا شورشی را برای سقوط هر چه سریع تر دولت ایالات متحده که آن را بی­نهایت فاسد می‌دانند، به پا کنند، حتی برخی از آنان ممکن است به اقدامات مرگبار تروریستی نیز متوسل شوند. در بین بسیاری از تصاویر به یاد ماندنی گرفته شده توسط عکاسان در 6 ژانویه 2021، تصویر داربستی با طناب دار در مقابل ساختمان کنگره ایالات متحده به چشم می­خورد. این صحنه یادآور «روز طناب دار» ​​شومی است که در «خاطرات ترنر»، رمان پاد-آرمانی برتری‌طلبانه سفیدپوستان در سال 1978 بازگو می‌شود – زمانی که سیاستمداران فاسد، خودخواه و لیبرال مجبورند نسبت به اعمال ناشایست خود پاسخگو باشند. حقیقت اتفاق 2021، آهنگ خطرناک و ادامه‌دار استراتژی­ را آشکار کرد که به اصطلاح «شتاب‌گرایی» نامیده می­شود و رمان مذکور از آن جانبداری می‌کند.

 

شتاب‌گرایی و طرفداران آن

مفهوم شتاب‌گرایی بر این باور است که دولت مدرن و دموکراتیک غربی چنان در فساد و ناتوانی غرق شده است که میهن ­پرستان واقعی باید شورش خشونت‌آمیزی را برای تسریع در نابودی آن راه اندازند تا با سلطه سفیدپوستان نظم جدیدی پدید آید. در واقع، برخی از نمایندگان برجسته مدافع شتاب‌گرایی امروز در کنگره ایالات متحده، در واقعه 6 ژانویه سال گذشته حضور داشتند. از جمله سوگند داران، گروه شبه‌نظامی راست تندرو، که ایدئولوژی آنها مبتنی است بر اینکه «ضد فدرالیسمِ همیشه­ مظنون، بازگشتِ «خودمختاری» و «حقوق طبیعی» را پیش‌بینی می‌کند»؛ و طرفداران کیو اِنان (QAnon)، که همچنان معتقدند در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آراء به­ سرقت رفته است و با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، برای نجات جهان از یک حلقه پدوفیلیای شیطان‌پرست (افرادی که میل جنسی به کودکان دارند) مخالفت شده است. این حلقه را هم دموکرات‌ها، یهودیان، سایر عوامل بانفوذ دولت، و همینطور نوکران چاپلوس و جان‌سخت ترامپ با شعار «دزدی را متوقف کنید»، اداره می­کنند که برخلاف تمام دلایل و شواهد قانونی، به دنبال بازگرداندن رئیس جمهور سابق به مقام خود هستند.

 

مسیر خشونت‌آمیز به سوی شکل­گیری انقلاب

هدف شتاب‌گرایی دامن زدن به تفرقه و ایجاد دوقطبی است که باعث فروپاشی نظم موجود و جرقه­ای برای جنگ داخلی دوم خواهد بود. به عنوان مثال، ست آرون پندلی، از معترضان واقعه 6 ژانویه که تروریست شناخته شد، موافق این استراتژی بود. جوان بیست و هشت ساله تگزاسی که در بهار گذشته به دلیل توطئه ­گری برای انفجار مرکز داده آمازون در ویرجینیا دستگیر و به ده سال حبس محکوم شد، بر این باور غلط بود که این انفجار «حدود 70 درصد خطوط اینترنت را نابود و ارتباطات دیجیتال اف بی آی، سازمان سیا و سایر آژانس‌های فدرال را مختل می‌کند». پندلی فکر می‌کرد این اقدام مخرب «منجر به واکنشی از سوی الیگارشی حاکم» خواهد شد تا از این طریق بتوان مردم آمریکا را متقاعد ساخت که علیه «دیکتاتوری» دست به سلاح شوند. مسیر حرکت پندلی از یک نظریه‌پرداز توطئه ­گر ناراضی به یک بمب افکن احتمالی، پرچم قرمز دیگری است که از فضای سیاسی سمی و بی‌ثبات امروزی خبر می‌دهد. نظرسنجی اخیر واشنگتن پست از دانشگاه مریلند نشان داد که بیش از یک سوم افراد مورد بررسی معتقدند تنها در برخی شرایط وخیم، خشونت علیه دولت ایالات متحده موجه است. طبق گزارش‌ها، در نظرسنجی‌های مختلف که در طی بیش از بیست سال این سؤال را پرسیده­اند، این شیوه پاسخگویی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

 

ارزیابی تهدید پیش­رو

خطر تروریسم تندروها تا سال 2022 همچنان وجود دارد و حتی می‌تواند در آستانه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری 2024 افزایش یابد. افراد ناراضی و گروه‌های افراطی مسلح احتمالاً همچنان تروریسم را وسیله‌ای برای برانگیختن انقلاب می‌دانند و به این ترتیب تضمین می‌کنند افراد با نفوذ نتوانند در انتخاباتی دیگر، دست به سرقت آراء بزنند.

تظاهرات طرفداران دونالد ترامپ در 6 ژانویه 2021 در نزدیکی ساختمان کنگره ایالات متحده

 

اینکه آمریکایی‌های امروزی حتی نمی‌توانند در مورد آنچه یک سال پیش به وقوع پیوست، وقتی شورشیان به ساختمان کنگره حمله کردند، به توافق برسند، بر وجود جهان موازی تأکید می‌کند که با روایت‌های گوناگون تقویت و حفظ شده است. جایی که دروغ به عنوان واقعیت پذیرفته می شود و تهدید به خشونتی دوباره تبدیل می شود و تهدیدآمیز در پشت پرده کمین می‌کند.

مواجه رقابتی واقعیت‌ها، که با حزب‌گرایی تشدید و در رسانه‌های اجتماعی تقویت شده است، به تضعیف تلاش‌های دولت برای مقابله با تهدید تروریسم داخلی خواهد انجامید. فضای امروز، یادآور دوران منحوس منتهی به بمب­گذاری سال 1995 اوکلاهاما سیتی – مرگبارترین حمله تروریستی داخلی در تاریخ ایالات متحده است. آن وقت حزب راست افراطی از افراد به اصطلاح میهن‌پرستی چون تیموتی مک‌وی، می‌خواست تا از هموطنان آمریکایی خود در برابر دولت فدرال غارتگر دفاع کند. اما امروزه، مک‌وی های بیشتری همچون پندلی وجود دارند. لذا متأسفانه، ممکن است قبل از اقدام قاطعانه دولت ایالات متحده در برابر چنین تهدیدی، تراژدی وحشتناک دیگری مانند بمب‌گذاری در اوکلاهاما سیتی حاکم شود.

/ شورای روابط خارجی آمریکا

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط