رسانه تخصصی روابط بین الملل

پیدا شدن رد پای آمریکا در استان المهره

Diplomacyplus.ir/?p=7516
درشرایطی که انصارالله به اشغالگران هشدار می‌دهد که هرچه سریعتر خاک یمن را ترک کرده و از عواقب خشم یمنی‌ها در امان بمانند، اما کشورهای متجاوز به سرکردگی آمریکا در هشتمین سال جنگ، جای پای خود را در این کشور محکم می‌کنند و این بار روی استان استراتژیک «المهره» متمرکز شده‌اند.

الوقت- مقامات کاخ سفید در ظاهر ژست انساندوستانه گرفته و مدعی هستند که قصد دارند به جنگ هشت ساله یمن پایان دهند اما آنچه در عالم واقع انجام می‌دهند خلاف این ادعاها را ثابت می‌کند. پس از استقرار نظامیان آمریکایی در حضرموت یمن، این بار واشنگتن برای «المهره» خواب‌های جدیدی دیده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های یمنی، استفان فاگن، سفیر آمریکا نزد دولت فراری یمن روز جمعه همراه با برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور و تعدادی از نظامیان دیگر وارد استان المهره شدند و با محمد علی یاسر، استاندار منصوب از سوی ائتلاف متجاوز در المهره جلسه‌ای برگزار کردند. پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن، با اشاره به تصاویر نصب شده پادشاه و ولیعهد سعودی در محل برگزاری این جلسه اعلام کرد که این تصاویر نشان دهنده اشغال مستقیم یک استان یمن توسط عربستان است.

به گفته منابع آگاه، سفر هیئت آمریکایی به المهره، با ادعای مبارزه با قاچاق اسلحه و موادمخدر انجام شده است. این درحالی است که پیشتر وبسایت «هاف پُست» گزارش داده بود که تاسیسات حمل‌ونقل استراتژیک در المهره و همچنین استقرار تعداد پایگاه‌ نظامی در آن، مورد توجه عربستان قرار گرفته است.

بر این اساس، مقامات عربستان مدعی شدند که تحرکات آنها در المهره، حمایت از یمن برای جلوگیری از قاچاق تسلیحات و بهبود زیرساخت‌ها و ارائه کمکهای بشردوستانه است اما این وبسایت آمریکایی اشاره کرد که هدف اصلی آنها، استفاده از المهره برای رسیدن به مسیرهای تجاری ارزشمند برای رژیم سعودی است.

بر اساس این گزارش، مسئولان آمریکایی و کارشناسان امنیت ملی از این نگران هستند که سعودی‌ها، کمک‌های غرب را برای تبدیل شدن منطقه به یک دولت نیابتی مورد استفاده قرار دهند. اما این نگرانی آمریکاییها ادعایی بیش نیست و این کشور نشان داده که تنها چیزی که در معاملات تسلیحاتی برای آنها اهمیت دارد، کسب دلار است و مهم نیست که این تسلیحات به دست چه کسانی می‌رسد.

در مردادماه سال جاری نیز تعدادی از نیروهای نظامی آمریکا وارد فرودگاه المهره شده بودند تا یک پایگاه نظامی را در این استان احداث کنند. آمریکا علاوه بر اینکه قصد دارد منابع نفتی این استان را به سرقت ببرد، به دنبال تامین منافع رژیم صهیونیستی در منطقه هم هست. باتوجه به اینکه حجم زیاد تجارت اقتصادی رژیم صهیونیستی از طریق مسیرهای دریایی و عمدتا از دریای سرخ و اقیانوس هند انجام می‌شود، تسلط بر این شاهراه دریایی سبب می‌شود تا صهیونیست‌ها به راحتی و در امنیت کامل به تجارت بپردازند.

رژیم صهیونیستی با هدف افزایش فعالیت‌های جاسوسی و برای سلطه بر مهم‌ترین مسیر کشتیرانی جهان در جنوب یمن، به دنبال حضور پررنگ‌‌تر در سواحل و جزایر این کشور است و زیرساختهای آنرا در جزایر سقطری و با کمک امارات بنیان گذاشته است و تسلط بر المهره می‌تواند مسیر جاه‌طلبی‌های صهیونیست‌ها را هموار کند.

در واکنش به ورود نیروهای آمریکایی به المهره، حزام الأسد، عضو دفتر سیاسی انصارالله در توییتی نوشت:«نادانی و بی‌تدبیری آمریکا در مناطق اشغالی یمن جز شکست، شرمساری و عبرت برای آن‌ها چیزی به ارمغان نخواهد آورد». حزام الأسد تاکید کرد:«آمریکایی‌ها و کسانی که پای آنها را به کشور ما باز کردند، به زودی خواهند دید که در مقابل جهنم یمن، ویتنام و افغانستان برای آنها بهشت بوده‌ است».

اهمیت المهره

اینکه چرا آمریکا و متحدانش در المهره لنگر انداخته‌اند به خاطر اهمیت و جایگاه این استان در منطقه است.  استان المهره در شرق یمن قرار گرفته و مساحتی بالغ بر 82405 کیلومتر مربع دارد. این استان همچنین خط ساحلی طولانی در دریای عرب و اقیانوس هند دارد که طول آن نزدیک به 560 کیلومتر است. المهره پس از حضرموت، دومین استان بزرگ یمن به شمار می‌رود و منابع معدنی متنوع و گذرگاه‌های تجاری و مناطق گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی دارد و به همین منظور توجه آمریکا و ائتلاف متجاوز را به خود جلب کرده است. با توجه به اینکه این استان یکی از گذرگاه‌های اصلی تجارت زمینی و دریایی در یمن به شمار می‌رود، بخش قابل توجهی از مردم این استان تاجر و بازرگان هستند.

خیز ائتلاف متجاوز و آمریکا به المهره درشرایطی است که این استان در طول جنگ، کم تنش‌ترین منطقه یمن بود و به همین خاطر، بسیاری از زیرساختهای این استان سالم باقی مانده است.

رقابت در المهره

باتوجه به ظرفیتهای اقتصادی و تجاری المهره، رقابت بین کشورهای منطقه و آمریکا در این منطقه استراتژیک شدت گرفته است. اگرچه آمریکا از ابتدای جنگ، در کنار عربستان و امارات بود اما به نظر می‌رسد این روزها به سمت همکاری با عمان پیش می‌رود. عمان به دلیل همجواری با المهره، نسبت به آن حساسیت بیشتری دارد و در سالهای ابتدایی جنگ بر سر این موضوع با امارات به چالش خورده بود. به عبارتی، سلطمان نشین عمان، المهره را حیاط خلوت و مرکز نفوذ سنتی خود در یمن می‌داند و از دست‌اندازی‌ عربستان و امارات به این منطقه استراتزیک نگران است. عمان از دیرباز در بین قبایل المهره نفوذ زیادی داشت ولی تحرکات امارات سبب بروز شکاف بین هواداران مسقط در المهره شده است.

امارات از چند سال پیش همانند عربستان تعدادی از مزدوران خود را در این استان مستقر کرد و این گروهها برنامه‌های اربابان سعودی و اماراتی خود را اجرا می‌کنند و نوعی رقابت سه جانبه بین شیوخ عرب خلیج فارس در المهره شکل گرفته است. امارات که عدن و دیگر مناطق اطراف آنرا به اشغال خود درآورده است، سعی دارد المهره را هم به منطقه نفوذ خود اضافه کند تا سیاستهای استعماری خود را با قدرت تمام اجرا کند.

عربستان هم که از جاه‌طلبی‌های امارات در جنوب یمن هراسان است، ناگزیر در جبهه واحد با عمان قرار گرفته است تا با کمک این کشور همسایه، ابوظبی را از المهره دور کنند. سال گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه امارات قصد دارد تا برخی قبایل المهره را علیه دولت دست نشانده عربستان بشوراند و سعودیها از قدرت گیری ابوظبی در این مناطق به شدت نگران هستند و آنرا تهدیدی برای منافع اشغالگرانه خود می‌دانند و به این دلیل ریاض از چند ماه پیش به روسای قبایل المهره حقوق ماهانه پرداخت می‌کند تا بتواند آنها را در مدار خود حفظ کند.

مقامات سعودی مدعی هستند که ارسال سلاح به انصارالله از این استان انجام می‌شود و تلاش دارند با اشغال آن به خیال خود از قاچاق سلاح به یمنی‌ها جلوگیری کنند و به همین خاطر از سال 2017 نیز تعدادی از مزدورانشان را به بخشهایی از این استان اعزام کردند. عربستان که از چند ماه پیش پروژه احداث خطوط لوله برای انتقال نفت خود به دریای عمان و اقیانوس هند را در دستورکار قرار داده‌اند، روی المهره متمرکز شده‌اند تا این سناریو را محقق کنند و این استان تنها مسیر انتقال نفت عربستان به آبهای آزاد است. باتوجه به اینکه ایران بارها تهدید کرده در صورت ماجراجویی غرب، تنگه هرمز را به روی نفتکش‌ها می‌بندد، سعودیها از این مسئله نگران هستند و دنبال مسیرهای جایگزین یمی‌گردند تا در صورت وقوع بحران همچنان محموله‌های نفتی خود را به بازارهای جهانی انتقال دهند.

طی ماههای اخیر که درگیری بین انصارالله و اشغالگران تا حدودی کاهش یافته بود، اما رقابت بین عربستان و امارات برای تسلط بر مناطق جنوبی یمن تشدید شده است و مزدوران دو کشور سعی دارند تا به هر نحوی شده این مناطق استراتژیک را تحت کنترل خود گرفته و بتوانند منابع نفتی این استانها را غارت کنند. در یکسال گذشته عربستان و امارات درآمدهای هنگفتی را از فروش منابع نفتی یمن به جیب زده‌اند و این درآمدهای ارزی حق مردم یمن است که بیش از هر زمان دیگری به این پولها نیاز دارند تا بتوانند بخشی از آلام خود را که توسط متجاوزان به آنها تحمیل شده، کاهش دهند.

با وجود تلاشهای همه جانبه عربستان و امارات برای گسترش نفوذ خود در المهره، اما مردم این منطقه نسبت به اشغالگران روی خوش نشان نداده‌اند و بارها اعتراضاتی را علیه آنها برگزار کرده‌اند، اما نسبت به عمان نگاه خوش‌بینانه دارند و این کشور به برخی از افراد ساکن المهره، تابعیت عمانی داده است. از طرفی، آمریکا هم با اینکه در کلیت جنگ یمن، با ریاض و ابوظبی همسو است اما در المهره، با سیاستهای عمان همراهی می‌کند. چرخش واشنگتن به سمت عمان پس از آن انجام شد که دو کشور هفته گذشته یعنی همان روزی که عمان حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای صهیونیستی باز کرد، گفتگوهای راهبردی بین واشنگتن و مسقط آغاز شد و در اولین دور آن، یادداشت تفاهمی بین بانک واردات و صادارات آمریکا «اکسیم» برای تقدیم تسهیلات مالی جهت راه اندازی پروژه‌های صنعتی از جمله در بخش‌های مختلفی همچون صنایع ارتباطات بی‌سیم، شبکه‌های نسل پنجم، فن‌آوری‌های حیاتی، انرژی‌های تجدید پذیر، کشاورزی و تصفیه فاضلاب عمان به امضا رسید. آمریکا سعی دارد سلطان نشین عمان را به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بکشاند و به همین خاطر سعی دارد در منطقه اقداماتی را به نفع مسقط انجام دهد تا راه برای رسیدن به این هدف هموار شود و احتمالا در آنیده نیز توافقات راهبردی در حوزه‌های دیگر ادامه داشته باشد.

عربستان سعودی و متحدانش به بهانه نجات مردم یمن و در اصل برای بازگرداندن دولت فراری منصور هادی، جنگ ظالمانه را علیه مردم مظلوم این کشور شروع کردند اما با گذشت هشت سال نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه با تخریب زیرساختهای یمن و کشتار دهها هزار نفر، این کشور را به ویرانه تبدیل کردند و اکنون نیز در سودای اشغال مناطق جنوبی آن هستند تا حداقل بتوانند با غارت منابع زیرزمینی بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند. اما واقعیت این است که انصارالله دیگر اجازه این کار را نخواهد داد و این روزها به صراحت اعلام کرده که اگر متجاوزان خاک یمن را ترک نکنند، عملیات موشکی را ازسر خواهد گرفت و شاید در سالگرد هشت ساله این هشدارها تحقق پیدا کند.

رقابت متجاوزان و آمریکا برای کنترل المهره نه تنها به صلح و ثبات در یمن کمکی نخواهد کرد بلکه با دور شروع جدید رقابت بین کشورها، باعث بروز شکاف و صف‌بندی‌های سیاسی در این استان می‌شود و اوضاع آنرا متشنج‌تر از قبل خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط