رسانه تخصصی روابط بین الملل

واکنش های جهانی به ترور یک سامورایی + زندگی نامه شینزو آبه

Diplomacyplus.ir/?p=3582
او در یک مراسم در فضای باز در حمایت از کمپین انتخاباتی از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

ترور شینوز آبه واکنش های جهانی مختلفی در پی داشت. او در یک مراسم در فضای باز در حمایت از کمپین انتخاباتی نامزد حزب لیبرال دموکرات در شهر نارا از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۷ تیرماه این حادثه را یک «تراژدی» برای ژاپن توصیف کرد.

وی گفت از سوء‌قصد به جان آقای آبه «حیرت‌زده، خشمگین و به شدت اندوهگین» شده است.

آقای بایدن اظهار داشت: «این یک تراژدی برای ژاپن و همه کسانی که آقای آبه را میشناسند، هست. حتی زمانی که وی مورد حمله قرار گرفت، در حال فعالیت برای دموکراسی بود.»

رئیس‌جمهوری آمریکا با تسلیت به خانواده آقای آبه گفته است ایالات متحده آمریکا در این لحظه اندوهناک در کنار ژاپن است.

باراک اوباما و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور سابق آمریکا، نیز با انتشار پیام‌هایی از تلاش‌های آقای آبه برای توسعه ژاپن و بهبود روابط این کشور با آمریکا قدردانی کرده و نسبت به مرگ وی اظهار تاسف کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم گفت کشورش بابت ترور آبه «عمیقاً غمگین و نگران» شده است. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد از این حادثه «شوکه و متأثر» شده است.

پس از انتشار خبر درگذشت آقای آبه بلافاصله کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، جمهوری چک و فرانسه ضمن تسلیت به مردم ژاپن، با این کشور اعلام همبستگی کردند.

ینس استولتنبرگ دبیر‌کل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در واکنش به این اقدام، در توییتر نوشت، از سوء قصد به جان نخست‌وزیر پیشین ژاپن «شوکه شده‌ایم».

شینزو آبه حین سخنرانی در یک مراسم در فضای باز در حمایت از کمپین انتخاباتی نامزد حزب لیبرال دموکرات در شهر نارا از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داد.

به گزارش شبکه دولتی ژاپن (NHK)، شینزو آبه در حالی که غرق خون بود به بیمارستان منتقل شد اما با وجود تلاش‌ پزشکان بر اثر شدت جراحات وارده جان باخت.

یامگامی تتسویا (41 ساله) عضو سابق نیروی دریایی ارتش ژاپن عامل این حمله در محل حادثه به همراه اسلحه دست ساخت خود دستگیر شد.

مقامات ژاپنی گفتند که همه مبارزات انتخاباتی پس از تیراندازی به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.

شینزو آبه بین سال‌های 2012 تا 2020 نخست‌وزیر ژاپن بود. آبه دو سال پیش به دلیل بیماری از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 

تروری که اولین نبود

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی در خصوص سوابق ترور و اتفاقات مشابه نوشت: در سال ۲۰۰۷ سرگرد ناکازاکی توسط یک گانگستر یاکوزا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

همچنین رئیس حزب سوسیالیست ژاپن طی یک سخنرانی در سال ۱۹۶۰ توسط یک جوان راستگرا با شمشیر کوتاه سامورایی ترور شد.

در همین راستا نیویورک تایمز نوشت: طبق آمار آژانس پلیس ملی ژاپن، در سال ۲۰۲۱، تنها ۱۰ مورد تیراندازی در ژاپن گزارش شده است که منجر به مرگ، جراحت یا خسارت مالی شده است. از این حوادث مربوط به اسلحه، تنها یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

 

زندگی نامه شینزو آبه

هفتم شهریورماه سال ۱۳۹۹ بود که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد از سمت خود به دلیل برخی مشکلات جسمانی استعفا می کند. آبه رکورد طولانی ترین مدت زمان رهبری در تاریخ ژاپن را دارد. او حدود هشت سال به عنوان نخست وزیر ژاپن خدمت کرد و در طول این مدت ناظر بر روند بازیابی کشورش از بحرانهای مختلف اعم از زلزله، سونامی و فاجعه هسته ای بوده است.

آبه در اواخر دوران کاری خود با کاهش محبوبیت روبرو شد و نارضایتی از او در میان ژاپنی ها به بالاترین حد در طی دومین دور نخست وزیری اش رسیده بود.

شینزو آبه در سال ۲۰۰۶ به این سمت برگزیده شده بود. آبه جانشین «جونیچیرو کویزومی» شد که پس از پنج سال تصدی سمت نخست‌وزیری و رهبری حزب لیبرال دموکرات از این دو مقام کناره گرفته بود.

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲، آبه وزیر دفاع سابق را در انتخابات داخلی حزب لیبرال دموکرات شکست داد و سپس با یک پیروزی قاطع در انتخابات سرتاسری سال ۲۰۱۲ بار دیگر به نخست‌وزیری رسید.

در سال ۲۰۱۴، آبه با پیروزی مجدد در انتخابات موفق به حفظ اکثریت دو سومی خود در پارلمان در ائتلاف با حزب کمیتوی نو شد. به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در ژاپن و تشکیل پارلمان جدید، مجلس سفلای این کشور آبه را در سال ۲۰۱۵ مجددا به عنوان نخست وزیر تعیین کرد.

آبه در آخرین اظهار نظرهای خود از جمله معدود افرادی بود که زلنسکی را مقصر جنگ اوکراین عنوان کرد.

سال ۱۳۶۲ «شینزو آبه وزیر خارجه وقت ژاپن و پدر شینزو آبه با سفر به ایران برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تلاش کرد که البته چندان نتیجه بخش نبود. آبه پدر برای خاتمه جنگ با مسافرت به منطقه در سال ۱۳۶۶ طرح معروف خودش را دایر بر جداسازی آتش جنگ از خلیج فارس اعلام کرد که با استقبال ایران و عدم تمایل عراق رو به رو شد. این کشور همچنین ۱۰ میلیون دلار از بودجه مالی سالانه خود را در اختیار ناظران نظامی سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۸ تشکیل شده بود، قرار داد تا بر آتش بس میان ایران و عراق نظارت کنند.

سال ۱۳۹۸ نیز آبه در سفر به تهران تلاش داشت تا با میانجی گری از تنش ها میان ایران و آمریکا بکاهد.

 

 

لحظه ترور شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط