رسانه تخصصی روابط بین الملل

پرونده ویژه 2/ تحولات انرژی جهان و جنگ اوکراین

انرژی روسیه و تاثیر جنگ اوکراین بر تحولات انرژی جهان

Diplomacyplus.ir/?p=6576
تقریبا در یک سال اخیر حداقل یک بار نام این عناوین را شنیده اید؛ روسیه،اوکراین و انرژی. این اسامی فقط نام هایی عادی نیستند، بلکه اسامی ای هستند که بر تاریخ،اقتصاد،نظم جهانی،فرهنگ،هنر و ده ها حوزه دیگر تاثیر مستقیم گذاشته و خواهد گذاشت.

اختصاصی دیپلماسی پلاس/

 

تقریبا در یک سال اخیر حداقل یک بار نام این عناوین را شنیده اید؛ روسیه،اوکراین و انرژی. این اسامی فقط نام هایی عادی نیستند، بلکه اسامی ای هستند که بر تاریخ،اقتصاد،نظم جهانی،فرهنگ،هنر و ده ها حوزه دیگر تاثیر مستقیم گذاشته و خواهد گذاشت.

مسلماً نام جنگ که مطرح می شود به سرعت بحران هم پشت سر آن خواهد آمد.حال هرچه این جنگ مستقیم یا غیرمستقیم فراگیر باشد،بحرانی شدیدتر در پی آن صورت خواهد گرفت. پس از فراگیرتر شدن بحران،ابعاد و گستره ی وسیع تری هم درگیر خود خواهد کرد. با بررسی تاریخ به نکته ای بسیار مهم پی خواهیم برد و آن دلایل شکل گیری جنگ ها و بحران ها و گسترده شدن آن ها می باشد.

بجز دلایل مهمی مانند توازن قوا و ایدئولوژیک و تاریخی و… ، عامل ذخایر انرژی بخصوص پس از کشف نفت به صدر دلایل وقوع جنگ ها رسیده است. بنظر می آید در قرن بیست و یک جنگ ها حول محور تصاحب هرچه بیشتر منابع بخصوص انرژی و آب خواهد گذشت.

اما قرن بیست و یک تقریباً ابتدای بیست سال اول و دوم خود را با جنگ های دو ابر قدرت حال حاضر جهان یعنی آمریکا که رهبری نظم نوین جهانی را دارد و دیگری یک فدراسیون باقی مانده از اتحاد جماهیر شوروی با تسلیحات و صنعت به ارث رسیده از شوروی که علیه نظم نوین جهانی شوریده، آغاز کرده است.

جنگ هایی که به گفته این دو کشور برای امنیت ملی شان و اهداف مقدسی نظیر دموکراسی،مبارزه با فاشیسم و دیگر مسائل صورت گرفته ولی در اصل برای دسترسی بیشتر و تسلط بر شاه راه های قرن 21، یعنی منابع انرژی صورت گرفته است. ما در ادامه راه تحقیق، به جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر روی تحولات انرژی جهان، خواهیم پرداخت.جنگی که بین دو کشور بسیار مهم هم در حوزه منابع و استخراج منابع انرژی و هم ترانزیت انرژی که ناشی از موقعیت بسیار حساس ژئوپولوتیک آنها دارد، صورت گرفته است.

گستردگی دامنه این جنگ را می توان از جایی فهمید که اثر آن تا هزاران که نه بلکه ده ها هزار کیلومتر آن سو تر هم رفته است!

جنگی که حتی شیوه استفاده از انرژی، جایگزینی منابع قدیمی با منابع جدید انرژی،رفتن به سمت انرژی های نوین و جدید را با خود آورده است که می تواند نقشه انرژی و استفاده از آن را برای 80 سال آینده این قرن را تغییر دهد و به تبع نظم حال حاضر جهان و قدرت ها را دستخوش تغییر کند.

 

پرونده ویژه «تحولات انرژی جهان و جنگ اوکراین» به صورت کامل و کارشناسی در دیپلماسی پلاس پوشش داده می شود.

 

* امیرحسین خادمی

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط