رسانه تخصصی روابط بین الملل

پیامدهای عبور نتانیاهو از خطوط قرمز

Diplomacyplus.ir/?p=10819
اقدام منزجرانه و از سر استیصال رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق نمی‌تواند نتانیاهو و دار و دسته او را از مخصمه نجات دهد و با داغ شدن جبهه‌های درگیری در منطقه و پاسخ کوبنده گروههای مقاومت به این اقدام ناجوانمردانه، امنیت برای صهیونیستها سرابی بیش نخواهد بود.

 رژیم صهیونیستی عصر دوشنبه جنایت دیگری مرتکب شد و با حملات هوایی ساختمان نزدیک سفارت ایران در دمشق را هدف قرار داد که بر اساس آن ساختمان کنسولگری ایران به طور کامل تخریب شد. یک منبع نظامی سوری اعلام کرد که اشغالگران اسرائیلی از سمت جولان اشغالی این حمله را انجام دادند. برخی منابع اعلام کردند که در این حمله از جنگنده‌های پیشرفته اف -35 استفاده شده است.

در پی این حمله، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکوم کردن این جنایت، اعلام کرد که در این اقدام تروریستی، سردار محمدرضا زاهدی، از فرماندهان سپاه قدس و محمدهادی حاج رحیمی و پنج تن از همرزمانشان به شهادت رسیده‌اند.

رژیم صهیویستی از سال 2011 تاکنون صدها حمله به خاک سوریه انجام داده است اما در ماه‌های اخیر پا را فراتر گذاشته و با ترور فرماندهان ارشد سپاه پاسداران مستقر در سوریه از خطوط قرمز محور مقاومت عبور کرده است. هر چند دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل از پاسخ دادن به نقش اسرائیل در حمله به منسولگری ایران در دمشق طفره رفت اما کاخ سفید اعلام کرد که تل‌آویو قبل از این حمله، آمریکا در جریان آن گذاشته بود. واشنگتن هر گونه دست داشتن در این جنایت را رد کرد و گفت که در حال بررسی این موضوع است.

مقامات جمهوری اسلامی هر کدام به نوبه خود این جنایت را محکوم کرده و تهدید کردند که سرنوشت بدی در انتظار عاملان این جنایت است.

حسین اکبری سفیر ایران در دمشق، در گفتگو با خبرنگاران درباره جزئیات این عمل شنیع گفت که جنگنده‌های صهیونیستی با شش موشک ساختمان کنسولگری ار هدف قرار دادند. اکبری گفت که مسئولیت نهادهای بین‌المللی است که باید اقدامات اسرائیل را متوقف کنند و اگر این کار انجام نشود آسیب‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم در تماس تلفنی با همتای سوری خود، حمله به ساختمان کنسولگری ایران را عبور از همه تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و مسئولیت عواقب این اقدام را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و بر ضرورت واکنش جدی جامعه جهانی نسبت به این گونه اقدامات جنایتکارانه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در توئیتی نوشت:«در پی حمله تروریستی رژیم اسراییل به ساختمان دیپلماتیک کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت چند تن از مستشاران رسمی نظامی کشورمان، مقام سفارت سوییس بعنوان حافظ منافع امریکا در ایران به وزارت خارجه فراخوانده شد. در این احضار پیام مهمی به دولت آمریکا بعنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم این تجاوز را نقض آشکار مقررات بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961 وین دانست و تاکید کرد:«این اقدام باید به شدیدترین وجه از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل محکوم شود و اقدامات لازم در برابر متجاوز اتخاذ شود. بررسی ابعاد این حمله نفرت انگیز در حال انجام است و مسئولیت نتایج آن بر عهده رژیم متجاوز صهیونیست است». کنعانی گفت:«جمهوری اسلامی ایران ضمن محفوظ بودن حق خود برای اقدام متقابل، درباره ماهیت واکنش تصمیم‌گیری و متجاوز را مجازات خواهد کرد».

شورای عالی امنیت ملی ایران هم پس از جلسه‌ای به ریاست سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اعلام کرد که تصمیمات لازم را در خصوص هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق اتخاذ خواهد کرد. رئیسی خطاب به صهیونیستها هشدار داد که بدانند با اینگونه اقدامات به اهداف خود نخواهند رسید و این جنایت بی‌پاسخ نخواهد ماند.

نماینده ایران در سازمان ملل هم از شورای امنیت خواست تا درباره این حمله تروریستی فورا تشکیل جلسه دهد و طبق گفته نماینده روسیه در سازمان ملل، سه‌شنبه‌شب شورای امنیت برای بررسی حمله به کنسولگری ایران در دمشق جلسه برگزار خواهد کرد.

حق دفاع از خود برای ایران محفوظ است

جنایت اخیر اسرائیل در حمله به کنسولگری نشان داد که این رژیم همه قوانین بین‌المللی و قواعد درگیری با محور مقاومت را زیر پا گذاشته است. حمله اخیر به دفتر دیپلماتیک ایران، آن هم در خاک کشور ثالث علاوه‌بر اینکه نقض تمامیت ارضی سوریه به حساب می‌آید، نقض تمامی کنوانسیونهای بین‌المللی نیز هست.

طبق کنوانسیون ۱۹۶۱ وین مربوط به روابط دیپلماتیک، به صراحت احترام به سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها، دیپلمات‌ها و کارکنان ماموریت‌های دیپلماتیک و کنسولی توضیح داده شده است. همچنین کنوانسیون ۱۹۶۳ وین نیز در مورد روابط کنسولی و کارکنان آن است که تجاوز به این اماکن را منع کرده است. به همین خاطر بود که سخنگوی سازمان ملل بلافاصله از حمله به کنسولگری ایران اعلام کرد که بسیار نگرانیم. چرا که به گفته کارشناسان به لحاظ حقوق بین‌الملل حق دفاع از خود را برای جمهوری اسلامی محفوظ می‌دارد و بر این باورند که تهران در برابر این اقدام ددمنشانه سکوت نخواهد کرد و باید دید چه زمان و مکان مناسبی برای پاسخ به آن خواهد بود.

خود صهیونیست‌ها هم به این مسئله معترفند که حمله به دفتر دیپلماتیک چه عواقبی دارد و همانگونه که کانال 12 رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد: «حمله به کنسولگری ایران، حمله به قلمرو این کشور تلقی می‌شود». از اینرو، هیچ کس ایران را به خاطر پاسخ متقابل به این اقدام وحشیانه سرزنش نخواهد کرد.

سران تل‌آویو هم به خوبی به عمق فاجعه پی برده‌اند و به همین منظور به دفاتر دیپلماتیک خود در سراسر جهان هشدار داده تا سطح تدابیر امنیتی را از ترس اقدامات متقابل محور مقاومت بالا ببرند.

شهید زاهدی که بود؟

سردار محمدرضا زاهدی متولد ۱۱ آبان ۱۳۳۹ در اصفهان، در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست و در طول جنگ تحمیلی از فرماندهان میانی سپاه بود و فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم را از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ برعهده داشت. وی در فاصله سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) بود. شهید زاهدی در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷  فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بود.

وی از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ با حفظ سمت فرمانده قرارگاه ثارالله نیز شد. سردار زاهدی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ در نیروی قدس فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه سوریه و لبنان بود و از  سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاونت عملیات سپاه پاسداران را هم برعهده داشت.

شهید زاهدی و دیگر فرماندهان مقاومت که در سوریه به فعالیتهای مستشاری مشغول هستند، بزرگترین مانع بر سر راه برنامه‌های جاه طلبانه رژیم صهیونیستی در منطقه هستند و در یک دهه اخیر تمام نقشه‌های این رژیم برای ایجاد ناامنی در کشورهای عضو مقاومت را خنثی کرده‌اند. از اینرو، حذف فیزیکی چنین شخصیتهای برجسته یکی از اهداف اصلی تل‌آویو به شمار می‌رود، زیرا حضور این فرماندهان را سدی در برابر پروژه‌های مخربانه خود در منطقه می‌داند. به همین خاطر بود که رسانه‌ها و تحلیلگران صهیونیستی، ترور سردار زاهدی را موفقیت بزرگی عنوان کرده و مدعی شدند که پس از ترور شهید فخری زاده، این مهمترین ضربه امنیتی به ایران بود.

تقلای نتانیاهو برای فرار از مخمصه

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از زمان روی کار آمدن مجدد در دسامبر 2022، با انبوهی از مشکلات قضایی و سیاسی در داخل درگیر بود، در شش ماه گذشته با شروع جنگ غزه، در منجلاب امنیتی عمیقی فرو رفته است که برای بیرون آمدن از آن به دنبال راه مفری می‌گردد.

نتانیاهو که نتوانسته در غزه دستاوردی کسب کند، با روی آوردن به ترور فرماندهان مقاومت در سوریه و لبنان تلاش می‌کند برای افکارعمومی و منتقدان داخلی اینگونه القا کند که در برابر محور مقاومت دست بسته نیست و توانسته موفقیت‌هایی نیز کسب کند اما نتایج جنگ شش ماهه غزه که ابعاد منطقه‌ای به خود گرفته بیانگر این است که تل‌آویو از همه سو در گرداب امنیتی گیر افتاده است.

رژیم صیونیستی علاوه بر تلفات سنگینی که در غزه متحمل شده، در جبهه شمالی هم با حزب‌الله در حال نبرد است و شهرک‌های هم مرز با لبنان ماه‌ها است که به سیبل حمات موشکی این جنبش تبدیل شده‌اند که به فرار 80 هزار شهرک‌نشین از منطقه تنش منجر شده است. مقامات تل‌آویو با اینکه در ظاهر ادعا می‌کنند جبهه لبنان را تحت کنترل دارند و ترسی از حزب‌الله ندارند اما عملکرد این رژیم گویای این است که از ورود به درگیری تمام عیار با مقاومت لبنان واهمه دارد.

نتانیاهو به این مسئله واقف است که حزب‌الله برعکس حماس، زرادخانه قوی موشکی و پهپادی در اختیار دارد که در بزنگاه تاریخی از آنها استفاده خواهد کرد و به اعتراف مقامات صهیونیستی، در صورت بروز درگیری، روزانه 2000 موشک از سمت لبنان روانه سرزمینهای اشغالی خواهد شد و به همین دلیل نتانیاهو، آمریکا و فرانسه را واسطه کرده تا با حزب‌الله به توافق برسند، زیرا ادامه بحران به هیچ وجه به نفع تندروهای تل‌آویو نیست.

در جبهه دریای سرخ، هم انصارالله یمن عرصه را بر دشمن اشغالگر تنگ کرده و اجازه تردد به کشتی‌های صهیونیستی از تنگه باب‌المندب را نمی‌دهد. صهیونیست‌ها با وجود کمک‌های قاطع آمریکا و انگلیس که در سه ماه گذشته ده‌ها حمله را به یمن انجام داده‌اند تا بلکه انصارالله را به عقب‌نشینی از عملیات در دریای سرخ وادار کنند، نتیجه‌ای نگرفته‌اند و این حملات نتیجه عکس داده است. اخیرا رهبران انصارالله با رونمایی از سلاحهای جدید خود از جمله موشکهای هایپرسنیک و زیردریایی بدون شناور، هشدار دادند که کشتی‌های صهیونیستی و هم پیمانان غربی آن از اقیانوس هند تا جنوب آفریقا در تیررس موشکهای یمنی قرار دارند.

با توجه به فضای داخل سرزمین‌های اشغالی نتانیاهو می‌داند که توقف جنگ در غزه، پایان کار کابینه او خواهد بود و به خاطر شکست‌های متعدد از مقاومت و پرونده‌های قضایی محکوم خواهد شد، لذا درصدد است با بالا بردن سطح تنش با ایران، فضای درگیری‌ها را همچنان داغ نگه داشته و صهیونیست‌ها را در یک جبهه واحد متحد کند.

نتانیاهو اکنون در گوشه رینگ گیر افتاده و همانند گربه گرفتار به همه چیز چنگ می‌اندازد تا خود را از این وضعیت برهاند. از دید نتانیاهو، دشمنی با ایران تنها موضوعی است که ‌صهیونیست‌ها روی آن اتفاق نظر دارند و همواره ادعا کرده که گروه‌های مقاومت تحت فرمان جمهوری اسلامی قرار دارند و به خیال خودش باید “سر افعی” را قطع کنند و لذا روی این مسئله متمرکز شده است اما غافل از اینکه این ماجراجویی پایان خوشی برای دولت نتانیاهو نخواهد داشت.

بنابراین، جنایت شنیع تل‌آویو در حمله به کنسولگری ایران، نه تنها نتانیاهو را از مخصمه نجات نمی‌دهد بلکه با عزم مصمم جمهوری اسلامی و جبهه متحد مقاومت برای پاسخ دردناک به این حمله تروریستی، صهیونیستها بیشتر در حصار امنیتی فرو خواهند رفت. همانگونه که گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله و انصارالله در بیانیه‌های جداگانه این جنایت شوم را محکوم کرده و اعلام کردند که خون پاک سردار زاهدی و همرزمانش عزم و اراده مقاومت برای مقابله با دشمن خونخوار را که از خون ده ها هزار کودک سیر نشده، مصمم خواهد کرد.

گروه‌های مقاومت در ماه‌های اخیر سعی کردند با کنترل دامنه تنش، رژیم اشغالگر را به توقف ماشین کشتار در غزه  متقاعد کنند تا از گسترش جنگ در منطقه جلوگیری کنند اما مثل اینکه افراطی‌های تل‌آویو و هم‌پیمانان غربی آن تمایلی به کاهش تنش‌ها ندارند.

مادامی که نسل‌کشی ارتش صهیونیستی در غزه ادامه دارد، گروه‌های مقاومت هم از مسیر حمایت از مردم فلسطین عقب‌نشینی نخواهند کرد و با جنایت اخیر در دمشق هم «وحدت عرصه‌ها» بیشتر تقویت شد و بعد از این جبهه‌ شمالی و دریای سرخ داغ‌تر از قبل خواهد شد و با کاهش ضریب امنیتی صهیونیستها، نتانیاهو و دارو دسته آن فراموش نخواهند کرد کسی که جبهه مقاومت را رهبری می‌کند چه توانمندی‌هایی دارد که در صورت لزوم می‌تواند از آنها برای تنبیه و مجازات دشمن صهیونیستی استفاده کند./ الوقت

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط