رسانه تخصصی روابط بین الملل

پیامدهای راهبردی پیوستن عربستان و امارات به بریکس

Diplomacyplus.ir/?p=10314
چشم‌انداز پیوستن ایران، عربستان، امارات و مصر به بریکس، سازوکارهای جدیدی ایجاد می‌کند که باعث ایجاد سطوحی از همکاری سیاسی میان همه کشورها می‌شود. انتظار می‌رود همزمان با گسترش بریکس، درخواست‌ها برای بازنگری در ساختار پولی بین‌المللی و توسعه ارز جایگزین برای دلار آمریکا افزایش یابد.

 به باور کارشناسان، با گسترش ائتلاف بریکس و حضور عربستان سعودی و امارات متحده عربی در آن پیش‌بینی می‌شود فرصت‌های سرمایه گذاری جدیدی برای دو اقتصاد بزرگ جهان عرب فراهم شود و نفوذ این گروه را در جهان افزایش دهد.

رشد اقتصاد ریاض و ابوظبی

عربستان به همراه امارات، مصر، ایران و اتیوپی در اول ژانویه به بریکس پیوستند تا اعضای این گروه دو برابر شود و به ۱۰ کشور افزایش یابد. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای اصلی این ائتلاف هستند. اولاس رائو، استادیار امور مالی دانشکده بازرگانی ادینبورگ در دانشگاه هریوت وات دبی گفت: باوجود چالش‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی جاری در اقتصاد جهانی، گسترش بلوک چندجانبه بریکس به عربستان و امارات پیامدهای مثبتی دارد.

همچنین عربستان و امارات به عنوان ثروتمندترین کشورها از نظر سرانه و دارای بزرگترین صندوق‌های ثروت دولتی، فرصت‌های رشد بزرگی را با سرمایه گذاری، تجارت و بازرگانی ایجاد می‌کنند. با وجود بی‌ثباتی‌ اقتصاد جهانی ازجمله نرخ بهره بالا، تورم و تنش‌های ژئوپلیتیکی، این دو کشور همچنان رشد اقتصادی بالایی دارند، زیرا بر تنوع بخشی به اقتصادهای خود تمرکز می‌کنند.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد عربستان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۸.۷ درصد رشد کرد که بالاترین نرخ رشد سالانه میان ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان بود. همچنین ریاض در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ به شدت بر متنوع سازی منابع درآمدی و اقتصاد غیرنفتی خود تمرکز کرده است.

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد امارات در سال ۲۰۲۳ رشد ۳.۴ درصدی و رشد تولید ناخالص داخلی نفتی و غیرنفتی به ترتیب ۰.۷ و ۴.۵ درصدی را تجربه ‌کند. طبق گزارش اخیر بانک جهانی، اقتصاد امارات عملکرد قوی در بخش گردشگری، املاک، ساخت و ساز، حمل و نقل و تولید داشته است.

مزایای راهبردی گسترش بریکس

امارات متحده عربی به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب در حال امضای قراردادهای تجاری در راستای تقویت روابط خود با کشورهای همسایه است. این کشور در تلاش برای امضای ۲۶ توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع و دلیل آن جذب سرمایه گذاری بیشتر و تنوع بخشی به اقتصاد خود است.

در گذشته کشورهای بریکس وابسته به ابرقدرت‌های سیاسی جهان و آسیب پذیر در بخش مالی در نظر گرفته می‌شدند. گری دوگان، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در دالما کپیتال (شرکت شتاب دهنده سرمایه‌گذاری) در این باره گفت: قدرت مالی عربستان و امارات به عنوان صادرکنندگان خالص سرمایه به بقیه جهان این تصور را به طور اساسی تغییر خواهد داد. انتظار می‌رود عربستان و امارات به دلیل داشتن شرایط مطلوب، دسترسی آسان‌تری به بازارهای روبه رشد کشورهای بریکس داشته باشند.

احسان خمان، رئیس بخش تحقیقات بازارهای نوظهور در گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی (MUFG)  نیز گفت: پیوستن دو صادرکننده بزرگ نفت به این گروه قدرت چانه زنی و نفوذ آنها را در اوپک پلاس تقویت و همچنین فضا را برایشان فراهم می‌کند تا راهبرد‌های خود را با سایر اعضای بریکس هماهنگ کنند.

اوپک پلاس نقش مهمی در ایجاد تعادل در بازارهای نفت ایفا می‌کند و شامل برخی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام جهان ازجمله عربستان سعودی، امارات و روسیه است. چین و هند دو عضو کلیدی بریکس، دومین و سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان هستند که روابط محکم در بخش انرژی با کشورهای خلیج فارس دارند.

بریکس صدای نظم نوین جهانی

به گفته استادیار امور مالی دانشکده بازرگانی ادینبورگ، انتظار می‌رود همزمان با گسترش بریکس، درخواست‌ها برای بازنگری در ساختار پولی بین‌المللی و توسعه ارز جایگزین برای دلار آمریکا افزایش یابد. وی عنوان کرد: جهان به دنبال جایگزینی برای دلار آمریکاست و پیدایش ارز مشترک بریکس می‌تواند در راستای تنوع بخشی به خطرپذیری‌های دلار عمل کند. همچنین بریکس به عنوان صدای قدرتمند در جنوب جهانی آماده است نفوذ بیشتری داشته باشد.

آیهام کامل، رئیس  بخش منا در گروه اوراسیا نیز نسبت به نفوذ بیشتر این گروه در جهان خوشبین است و می گوید: چشم انداز پیوستن عربستان، امارات، ایران و مصر به بریکس، سازوکارهای جدیدی ایجاد می‌کند که باعث ایجاد سطوحی از همکاری سیاسی میان همه کشورها می‌شود.

کشورهای عربی به دنبال بهبود نفوذ ژئوپلیتیک جهانی خود هستند و از همین روی، از جدایی کامل غرب نیز خودداری می‌کنند./ راهبرد معاصر

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط