رسانه تخصصی روابط بین الملل

عقب نشینی عربستان از بلندپروازی‌های احداث پروژه «نیوم»

Diplomacyplus.ir/?p=10829
بلومبرگ در گزارشی خبر داد که عربستان سعودی از بلندپروازی های خود در خصوص احداث پروژه 1.5 تریلیون دلاری «نیوم» و دیگر طرح ها عقب نشینی کرده است.

منابع آگاه به خبرگزاری بلومبرگ اعلام کردند عربستان سعودی بلندپروازی ها و جاه طلبی های خود در رابطه با پروژه شهر «نیوم» را که بزرگترین پروژه در چارچوب برنامه های ولیعهد این کشور برای تنوع بخشی به اقتصاد وابسته به نفت به شمار می آید؛ کاهش داده است.

به گزارش الحره، مقامات عربستان سعودی به گونه ای برنامه ریزی کرده بودند که تا سال 2030حدود 1.5 میلیون نفر در بخش موسوم به «لاین» این شهر که هزینه احداث آن بالغ بر 500 میلیارد دلار برآورد شده است؛ اسکان پیدا کنند اما آنها اکنون سطح توقعات خود را پایین آورده و انتظار دارند که این پروژه تا آن تاریخ کمتر از 300 هزار نفر را در خود جای دهد.

برخی منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود تصریح کردند مقامات سعودی انتظار دارند تا سال 2030 تنها 2.4 کیلومتر از این پروژه را تکمیل کنند و بر اساس سندی که  به دست بلومبرگ رسیده است حداقل یکی از پیمانکاران تعدادی از کارگرانی را که در محل استخدام کرده بود، اخراج کرده است.

این در حالی است که شهر نیوم به گونه ای طراحی شده است که دارای آسمانخراش های موازی با یکدیگر و  پوشیده شده با آینه باشد و در مساحتی بالغ بر 170 کیلومتر بین مناطق کوهستانی و بیابانی امتداد داشته باشد.

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد نمایندگان «نیوم» و صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی که مالک و تامین مالی این پروژه هستند، از پاسخ به درخواست ها برای اظهار نظر خودداری کرده اند.

افزون بر پروژه موسوم به «لاین» برنامه های نیوم با ارزش کل 1.5 تریلیون دلار شامل ایجاد شهر صنعتی، بنادر و تأسیسات گردشگری بوده  و همچنین قرار است این شهر  میزبان بازی‌های آسیایی زمستانی 2029 در یک تفریحگاه کوهستانی به نام «تروجینا» باشد.

منابع آگاه تاکید کردند تأخیر در پروژه «لاین» درست در در زمانی رخ می‌دهد که صندوق سرمایه‌گذاری دولتی بودجه نیوم را برای سال 2024 تصویب نکرده است.

گفتنی است عربستان سعودی با هدف تنوع بخشی به منابع رشد اقتصادی به دور از صادرت نفت و گاز طرحی را به نام چشم انداز 2030 کلید زده است و قصد دارد در چارچوب آن  هزینه ها را به منظور پیشبرد رشد اقتصادی و حمایت از تولید داخلی غیرنفتی افزایش دهد./ میدل ایست نیوز

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط