رسانه تخصصی روابط بین الملل

اوکراینیزه کردن گرجستان توسط آمریکا

Diplomacyplus.ir/?p=7660
با تحولات و اغتشاشات اخیر گرجستان به نظر می رسد سیاست آمریکا برای تحریک اوکراین علیه روسیه اکنون در این کشور اجرا می شود. بعید نیست دولت آمریکا که اوکراین و روسیه را به جنگ کشاند، اکنون قصد تکرار سناریو باشد و آزمایش مشابهی را در مورد گرجستان انجام دهد.

طنین/ با تحولات و اغتشاشات اخیر گرجستان به نظر می رسد سیاست آمریکا برای تحریک اوکراین علیه روسیه اکنون در این کشور اجرا می شود. بعید نیست دولت آمریکا که اوکراین و روسیه را به جنگ کشاند، اکنون قصد تکرار سناریو باشد و آزمایش مشابهی را در مورد گرجستان انجام دهد.به عبارت دیگر، جنگی مشابه جنگی که بین اوکراین و روسیه با تحریکات آمریکا آغاز شد، بین گرجستان و روسیه نیز قابل تجربه است؛ زیرا دولت ایالات متحده که اوکراین را علیه روسیه تشویق می کرد و روسیه را تحریک می نمود، اکنون در حال تلاش برای ابتکار مشابه در مورد گرجستان است.

ایالات متحده و گرجستان توافق کردند که تحریم های اقتصادی اعمال شده به دلیل حمله روسیه به اوکراین باید ادامه یابد و دولت مسکو باید همچنان فشار را احساس کند. بر اساس بیانیه مکتوب کاخ سفید، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی با سالومه زورابیشویلی رئیس جمهور گرجستان دیدار کرد. در این دیدار اعلام شد که همگرایی یورو-آتلانتیک گرجستان مورد حمایت هر دو کشور قرار گرفته و اصلاحات انجام شده توسط گرجستان برای روند عضویت در اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.در این نشست که در آن آمریکا از پس گرفتن لایحه جنجالی «عامل خارجی» در گرجستان ابراز خرسندی کرد، حملات روسیه به اوکراین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این دیدار اعلام شد که طرفین توافق کردند که تحریم ‌های اقتصادی علیه روسیه ادامه داشته باشد و این کشور همچنان فشار این تحریم‌ها را احساس کند و پوتین باید مسئول جنگ در اوکراین شناخته شود.

شایان ذکر است تصویب پیش نویس قانون «شفافیت نفوذ خارجی» در رأی گیری پارلمان گرجستان باعث تظاهرات در تفلیس پایتخت شد. تظاهرکنندگان زیادی در مقابل و اطراف ساختمان مجلس تجمع کردند و به تصویب لایحه ارائه شده توسط حزب مخالف «قدرت مردمی» واکنش نشان دادند.رهبران اپوزیسیون اصلی جنبش ملی متحد و سایر احزاب مخالف شرکت کننده در تظاهرات استدلال می کنند که قانون مورد بحث «ضد دموکراتیک» است و در واقع مشابه نسخه روسی «قانون عوامل خارجی» است و دموکراسی گرجستان را تهدید می کند. بر اساس ادعای مخالفین، این قانون که توسط حزب حاکم رویای گرجستان تهیه شده است، در صورت تصویب، تمامی رسانه ‌ها و سازمانهای غیردولتی را که ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می ‏کنند، به عنوان «عامل خارجی» در نظر می‌ گیرد؛ این امر آنها را تحت نظارت و تحریم ‌های احتمالی قرار می ‌دهد.

این درحالی است که مقامات این کشور بر این باورند که این قانون برای بهبود شفافیت ضروری است و اساساً برای برداشتن نقاب از منتقدان کلیسای ارتدوکس که یکی از قدرتمندترین نهادهای این کشور است، ضروری می باشد. گفتنی است هرچند ادعا می شود که حزب حاکم از این تصمیم صرفنظر کرده است و هیئت اتحادیه اروپا در گرجستان هم از این تصمیم برای پس گرفتن لایحه ‏ای که آن را «پیچیده تر شدن مسیر پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا» نامیده بود، قدردانی و استقبال کرده است؛ اما بعید نیست با تحرکات ایالات متحده آمریکا، نارضایتی ها در این کشور تداوم داشته باشد تا زمینه برای «اوکراینیزه کردن گرجستان» فراهم شود این بار هم با ورود و دخالت روسیه.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط