رسانه تخصصی روابط بین الملل

یادداشت اختصاصی؛

گروه‌های فرا دولتی و شخصیت امتی سردار سلیمانی

Diplomacyplus.ir/?p=776
نقش آفرینی موثر نیروهای فرادولتی در برابر دولت ها و تغییر سیاست های کلی منطقه ای موضوعی است که معادلات بین الملل را تغییر داده است.

شکل گیری گروه های فرادولتی که بر معادلات جهانی تاثیر می گذارند یکی از پدیده های قرن بیست و یکم است. طالبان، القاعده و داعش نمونه هایی هستند که در خاورمیانه تشکیل شدند تا به عنوان بازوی اجرایی برای قدرت های فرامنطقه ای در برابر دولت ها نقش آفرینی کنند. به تعبیری نقش آفرینی موثر نیروهای فرادولتی در برابر دولت ها و تغییر سیاست های کلی منطقه ای موضوعی است که معادلات بین الملل را تغییر داده است.

پدیده داعش به عنوان یک گروه فرادولتی چیزی به مراتب موثرتر از کارتل های مواد مخدر امریکای لاتین است که در مقابل دولت های مستقر قرار فعالیت می کنند. هرچند که وجود گروه های فرادولتی موضوع جدیدی نیست اما پدیده داعش نشان داد که این گروه ها تا چه اندازه می توانند بر نظم بین الملل و سیاست جهانی تاثیر بگذارند. تاثیری که از گروه های مافیایی سیسیلی، یاکوزای ژاپن، کارتل سینالوآ مکزیک و … مخوف تر و تاثیرگذارتر هستند.

رویارویی با گروه های فرادولتی که در خاورمیانه متولد شده و اکنون در سراسر جهان پراکنده شده اند، نیازمند مقابله در همین سطح است. بنابراین تاسیس گروه های مردمی در کشورهای عراق و سوریه که به عنوان گروه های فرادولتی فعالیت می کنند در همین سطح ارزیابی می گردد. یعنی گروهی فرادولتی به نام داعش راه اندازی شد برای مقابله با آن نیروهای فرادولتی مردمی تشکیل گردید. چراکه در فضای بین الملل مقابله دولتی با این گروه ها با تعارضات ساختار نظام بین الملل روبرو می شود. حضور مردم در نیروهای بسیج فرادولتی منطقه که با انگیزه های اعتقادی و اسلامی – مبتنی بر ایجاد صلح در منطقه- تشکیل شد در تعبیر فقهی و دینی آن ذیل امت اسلامی تعریف می شود. سردار شهید سلیمانی به عنوان فرمانده این گروه ها که بعضا نقش میانجی میان دولت های منطقه و گروه های مردمی را نیز ایفا می کرد، فرمانده ای برای این امت بود. از این روست که رهبر انقلاب در آخرین سخنرانی خود این فرمانده جبهه مقاومت را شخصیتی امتی و ملی تعریف کرده و ترویج دو گانه ملت و امت را خطی دروغین دانستند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط