رسانه تخصصی روابط بین الملل

گازرسانی بن‌سلمان به پروژه عادی‌سازی

Diplomacyplus.ir/?p=7152
اظهارات مقامات سعودی و صهیونیستی نشان می‌دهد که همه چیز برای عادی سازی روابط بین دو طرف فراهم است و توافق انتقال گاز از سرزمینهای اشغالی به عربستان می‌تواند رویای سعودیها را به واقعیت تبدیل کند.

الوقت- پس از افشای سرمایه گذاری‌های عربستان سعودی در سرزمینهای اشغالی و تلاش برای تشکیل ائتلاف عبری-عربی، این بار سعودیها نیاز انرژی را دستاویزی برای تعامل با رژیم صهیونیستی قرار داده‌اند تا پای صهیونیستها را به شبه جزیره باز کند. در این رابطه، روزنامه صهیونیستی «گلوبز» فاش کرد که کشورهای مصر و عربستان سعودی در حال رایزنی با رژیم صهیونیستی برای خرید و انتقال گاز از سرزمین‌های اشغالی به عربستان هستند. این روزنامه عبری زبان اعلام کرد که این پروژه شامل احداث خط لوله گازی است که از خلیج عقبه به عربستان کشیده می‌شود و  قرار است نیازهای انرژی پروژه «نئوم» محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و دیگر پروژه‌های گردشگری در امتداد دریای سرخ و خلیج عقبه را تأمین کند. بر اساس این گزارش، با وجود اینکه طرح مذکور در مراحل اولیه است، اما می‌تواند به ‌شدت موجب گرمی روابط اقتصادی ریاض و تل‌آویو شود، به‌ خصوص پس از اینکه خبرهایی از صدور مجوز برای گردشگران صهیونیست جهت ورود به دو جزیره «تیران» و «صنافیر» منتشر شده است.

اخیراً گلوبز فاش کرد که بن سلمان قصد دارد این دو جزیره را به مکانی توریستی شلوغ با هتل‌ها و کازینوها تبدیل کند، مشروط بر اینکه گردشگران صهیونیستی مجاز به گذراندن تعطیلات در این مکان‌ها باشند. طبق این گزارش، پذیرش گردشگران رژیم صهیونیستی در جزایر «تیران» و «صنافیر» نشان از تمایل دولت عربستان سعودی برای برداشتن گام‌هایی در جهت نزدیکی به رژیم اسرائیل است و این مسئله به تدریج اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی در ازای موافقت سعودی‌ها با عبور هواپیماهای صهیونیستی از حریم هوایی عربستان، مالکیت جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان منتقل می‌شود. بر این اساس از آنجایی که دو جزیره مذکور جزئی از توافق صلح میان اسرائیل و مصر هستند، تل‌آویو طرف اصلی تصمیم‌گیرنده درباره انتقال مالکیت آنهاست. بسیاری از ناظران بر این باورند که انتقال مالکیت جزایر مذکور از مصر به عربستان گام مهمی در راستای عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو خواهد بود و شاید همین توافق منجر به امضای یک توافق سازش کامل میان دو طرف گردد.

عربستان درحالی به دنبال خرید گاز از رژیم صهیونیستی است که کشور قطر در همسایگی آن، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز جهان است که می‌تواند همه نیازهای عربستان را تا سالها تامین کند اما با این حال سعودیها تمایلی برای خرید گاز از قطر ندارند. هر چند روابط عربستان با قطر پس از چهار سال تنش از سر گرفته شد اما به نظر می‌رسد مقامات ریاض افق روشنی را در روابط خود با دوحه نمی‌بینند و به همین خاطر نمی‌خواهند خود را به لحاظ انرژی به این کشور وابسته کنند، زیرا احتمال تکرار بحران 2017 در آینده بعید نیست و سعودیها  دست به عصاتر عمل می‎‌کنند و نمی‌خواهند نقطه ضعفی در برابر قطر داشته باشند و بنابراین دست به دامن رژیم صهیونیستی شده‌اند تا بخشی از نیازهای گازی خود را از سرزمینهای اشغالی تامین کنند.

رژیم صهیونیستی در یک دهه گذشته به منابع گازی زیادی دست پیدا کرده است که برای تامین گاز مورد نیاز سرزمینهای اشغالی کافی است ولی این رژیم بخشی از این منابع را به خارج صادر می‌کند و این مسئله سبب می‌شود تا در آینده با چالش جدی مواجه شود. چند ماه پیش اتحادیه اروپا برای خرید گاز از رژیم صهیونیستی توافقی را با صهیونیستها امضا کرد و قرار است از طریق مصر بخشی از فرآورده‌های گازی به اروپا صادر شود و در صورتی که اروپاییها منابع بیشتری را تقاضا کنند، از عهده تل‌آویو خارج است. زیرا نیمی از منابع گازی مستقر در دریای مدیترانه، با لبنان مشترک است و لبنانی‌ها اجازه نخواهند داد تا رژیم صهیونیستی ذخایر آنها را غارت کند. لذا ذخایر رژیم صهیونیستی با قطر قابل قیاس نیست و اینکه آیا می‌تواند همزمان نیازهای اروپا و عربستان و حتی مصر را تامین کند موضوعی است که برخی تحلیلگران روی آن تردید دارند.

توافقی برای عادی سازی روابط

بن سلمان به خوبی می‌داند که افکار عمومی عربستان دیدگاه منفی به روند عادی سازی روابط دارند و به همین خاطر از دروازه نیاز انرژی وارد شده است تا اینگونه القا کند که عربستان به گاز نیاز دارد و باید آنرا از سرزمینهای اشغالی تامین کند و آرام آرام زمینه را برای علنی کردن عادی‌سازی هموارتر کند.

روند عادی سازی روابط با بازگشت مجدد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیش از پیش در دستورکار قرار گرفته است و نتانیاهو و دیگر مقامات تل‌آویو در هفته‌های اخیر به این مسئله اشاره کرده‌اند که کشورهای عربی در صف عادی سازی هستند. احتمالا یکی از دو کشوری که اسرائیل گفته به زودی روابط خود را علنی خواهند کرد عربستان سعودی باشد که بیش از دیگران در این مسیر به پیش رفته است.

اخیرا نیز وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به نفع کشورهای عربی و منطقه است. عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان هم با اذعان به نزدیک شدن زمان رونمایی از روابط علنی ریاض و تل‌‌آویو اعلام کرد که مناسبات عربستان و اسرائیل به ‌سمت عادی‌سازی پیش می‌رود و این یک گزینه راهبردی است.

مقامات سعودی بارها گفته‌اند که همه چیز برای عادی سازی با رژیم اشغالگر فراهم است و تنها مسئله مهم در این زمینه، زمان است. در همین راستا، شبکه آی24 نیوز اسرائیل با انتشار گزارشی اعلام کرد که عربستان برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو منتظر است مدتی از آغاز به کار دولت بنیامین نتانیاهو بگذرد.

نتانیاهو یک ماه است که قدرت را به دست گرفته و در این مدت کوتاه هم با اعتراضات گسترده در داخل و درگیری با گروههای فلسطینی مواجه شده است و در چنین شرایط سخت، علنی کردن روابط با عربستان می‌تواند باری از روی دوش کابینه افراطی تل‌آویو بردارد. عربستان سعودی هم سعی دارد با عادی سازی روابط، یک ائتلافی بر علیه ایران تشکیل داده و نفوذ این کشور را در خلیج فارس کاهش دهد.

«نئوم» بهانه است

اینکه گفته می‌شود بن سلمان برای تامین گاز مورد نیاز شهر رویایی خود «نئوم» از رژیم صهیونیستی گاز خریداری می‌کند، نوعی توجیه این پروژه است. زیرا پروژه احداث این ابرشهر که شش سال از رونمایی آن می گذرد تاکنون در حد حرف و شعار باقی مانده و اقدام موثری برای اجرایی شدن آن از سوی سعودیها انجام نشده است. این پروژه به 500 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که باید از خارج تامین شود ولی سرمایه‌گذاران خارجی هم تمایلی به این برنامه ندارند. مسئله دیگر این است که آنگونه که سعودیها ادعا می‌کنند شهر نئوم قرار است با انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت کند و نیازی به نفت و گاز نخواهد داشت و خرید گاز از صهیونیستها برای تامین نیازهای این طرح کلان، صحت ندارد.

کشورهای عربی تلاش می‌کنند با خرید گاز دزدیده شده مردم فلسطین از اشغالگران، میلیاردها دلار را به خزانه تل‌آویو تزریق کنند، پولهایی که صرف تولید سلاحهای بیشتر برای کشتار مردم فلسطین استفاده خواهد شد و سازشکاران عرب در این جنایتها شریک و همدست صهیونیستها خواهند بود.

شیوخ خلیج فارس از سالها پیش که مسیر عادی سازی کلید خورد، به آرمان آزادسازی قدس پشت کردند و در این مدت در برابر جنایات صهیونیستها در کرانه باختری و نوار غزه سکوت کرده‌اند تا مبادا به روند عادی سازی خدشه‌ای وارد شود. گروه‌های مقاومت فلسطین هم به این قطعیت رسیده‌اند که نباید از اعراب سازشکار انتظار حمایت و کمک داشته باشند و به توان داخلی خود اتکا کرده‌ و توانسته‌اند در برابر اشغالگران پیروزی‌هایی را هم کسب کنند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط