رسانه تخصصی روابط بین الملل

کشورهای عربی ۱۱ درصد گاز طبیعی دنیا را مصرف می‌کنند

Diplomacyplus.ir/?p=973
گزارش اقتصادی مشترک عرب در سال ۲۰۲۱ گفت که کشورهای عربی ۱۰.۹ درصد کل گاز طبیعی جهان را مصرف می کنند و گاز از اهمیت نسبی در این کشورها برخوردار بوده و ۵۱.۵ درصد کل انرژی مصرفی در کشورهای عربی در ۲۰۲۰ را تشکیل داده است.

این گزارش که از سوی صندوق پول عرب منتشر شد افزود گاز منبع اصلی انرژی در جهان عرب بوده و کشورهای عربی اقدامات و برنامه های گسترده برای بهینه سازی منابع گاز و افزایش استفاده از آن برای تامین نیازمندی های انرژی اجرا کردند. کشورهای عربی ۲۰۲۰ روزانه معادل حدود ۷.۲ میلیون بشکه نفت، گاز خام مصرف کردند.

حدود ۷۶.۷ درصد کل گاز طبیعی در کشورهای عربی در ۲۰۲۰ در پنج کشور سعودی و امارات و مصر و الجزایر و قطر مصرف شده و به گفته این گزارش «نفت و گاز دو منبع عمده انرژی مصرفی در کشورهای عربی هستند و ۹۷.۷ درصد کل انرژی مصرفی جهان عرب از نفت و گاز تامین شده است. این در حالیست که برنامه های متعددی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر و ایجاد منبع انرژی ترکیبی بهینه و تولید برق در کشورهای عربی آغاز شده است».

در این گزارش آمده است «ذخایر گاز طبیعی در کشورهای عربی در ۲۰۲۰ نسبت به اواخر ۲۰۱۹ تغییر نکرده و در حد ۵۴.۴ تریلیون متر مکعب باقی مانده است. سه کشور قطر و سعودی و امارات به ترتیب ۷۱.۹ درصد ذخایر قطعی گاز طبیعی در جهان عرب را در خود جای داده اند. میزان ذخایر گازی قطر و سعودی و امارات به ترتیب ۴۳.۸ درصد و ۱۶.۹ درصد و ۱۱.۲ درصد است.

این گزارش خاطر نشان کرد که ۵۵.۷ درصد از ذخایر پیش بینی شده قطعی نفت جهان و ۲۶.۵ درصد ذخایر گاز طبیعی جهان در کشورهای عربی وجود دارد و کشورهای عربی ۲۶.۸ درصد نفت خام دنیا را تولید می کنند و سهم این کشورها در بازار گاز طبیعی ۱۵.۱ درصد در ۲۰۲۰ بوده است. ذخایر قطعی نفت خام در کشورهای عربی در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ تغییر نکرده و در حد ۷۱۵.۸ میلیارد بشکه باقی ماند.

این گزارش افزود ۹۲.۷ درصد کل ذخایر قطعی نفت عربی در پنج کشور جمع شده و در این میان سهم سعودی ۳۷.۳ درصد کل ذخایر قطعی نفت عربی و سهم عراق ۲۰.۷ درصد و سهم کویت ۱۴.۲ درصد و سهم امارات ۱۳.۷ درصد و سهم لیبی ۶.۸ درصد است.

در این گزارش برآورد شده که شتاب رشد تقاضا برای نفت و گاز طبیعی در کشورهای عربی تا ۲۰۴۰ بیشتر از بقیه کشورها باشد و کشورهای عربی نزدیک ۲۵ درصد رشد پیش بینی شده برای تقاضای نفت جهان و ۱۲.۶ درصد رشد پیش بینی شده برای تقاضای گاز طبیعی جهان را به خود اختصاص دهند.

این گزارش گفت نقش زغال سنگ در سیستم انرژی ترکیبی مصرف شده در کشورهای عربی ناچیز بوده و در ۲۰۲۰ به ۰.۳ درصد کل مصرف جهانی رسید. کشورهای اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ۱۸.۱ درصد و بقیه کشورها ۸۱.۶ درصد زغال سنگ جهان را در ۲۰۲۰ مصرف کردند.

گزارش مزبور پیش بینی کرد که نفت و گاز منابع اصلی سیستم های انرژی ترکیبی در کشورهای عربی را تا ۲۰۴۰ تشکیل می دهند و سهم گاز خام در این سیستم های ترکیبی در کشورهای عربی تا ۲۰۴۰ به ۴۹.۷ درصد و سهم نفت به ۴۴.۹ درصد و سهم انرژی های تجدید پذیر به ۳.۹ درصد و سهم انرژی هسته ای به ۱.۳ درصد و سهم زغال سنگ به ۰.۲ درصد می رسد.

صندوق پول عرب در گزارش خود پیش بینی کرده که شتاب افزایش تقاضا برای انرژی های تجدید پذیر در کشورهای عربی بیشتر از سایر منابع اولیه انرژی باشد. مراکش و مصر و سعودی و امارات و الجزایر و کویت پرچمداران استفاده از انرژی های تجدید پذیر در جهان عرب هستند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط