رسانه تخصصی روابط بین الملل

کشتن راسوها، دلیل برگزاری انتخابات زودهنگام در دانمارک

Diplomacyplus.ir/?p=5788
مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک اعلام کرد که رسما دولت را منحل و از سمت خود استعفا خواهد داد تا صحنه برای مذاکرات احزاب مختلف فراهم شود.

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک اعلام کرد که رسما دولت را منحل و از سمت خود استعفا خواهد داد تا صحنه برای مذاکرات احزاب مختلف فراهم شود.

دنیای اقتصاد: پس از شمارش فشرده آرای انتخابات در شامگاه سه‌شنبه، صبح امروز اعلام شد که ائتلاف چپ‌گرای دانمارک، اکثریت کرسی‌های پارلمان را در یک انتخابات غیرمنتظره به دست آورده‌اند. این بزرگترین پیروزی چپ‌گرایان طی دو دهه اخیر به شمار می‌رود.
به گزارش نیویورک‌تایمز، با این وجود، این کشور پادشاهی اسکاندیناوی، همچنان به سمت بی‌ثباتی پیش می‌رود زیرا خانم مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک اعلام کرد که رسما دولت را منحل و از سمت خود استعفا خواهد داد تا صحنه برای مذاکرات احزاب مختلف فراهم شود، اتفاقی که می‌تواند به تشکیل یک دولت میانه‌تر منجر شود.
او در سخنانی که امروز و در جشن پیروزی بیان داشت گفت که حزب او برای تشکیل یک «دولت فراگیر» انتخاب شده است و ابراز تمایل کرد که با همه احزاب از همه طیف‌ها مذاکره کند.
فردریکسن که در پاسخ به خشم گسترده نسبت به کشتار راسوها در طول همه‌گیری ویروس کرونا، انتخابات زودهنگام برگزار کرد، اذعان کرد که مجبور به تشکیل یک دولت جدید است زیرا به گفته او روشن است که دولتش در شرایط فعلی دیگر حمایت اکثریت را ندارد.
با شمارش ۱۰۰ درصد آرا در دانمارک، سوسیال دموکرات‌های چپ میانه، ۵۰ کرسی را به دست آوردند که بیشترین کرسی برای یک حزب به شمار می‌رود. حزب راست میانه Venstre  (لیبرال) در رتبه دوم قرار دارد. ائتلاف چپ میانه فعلی با کرسی‌های چپ از کشورهای خودمختار گرینلند و جزایر فارو، اکثریت یک کرسی پارلمان ۱۷۹ کرسی را به دست آورد.
حزب جدیدی به نام میانه‌روها به رهبری لارس لوکه راسموسن، نخست وزیر سابق، با ۱۶ کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت و او موفق به بازگشت به پایتخت شد. این یک نمایش پرقدرت بود برای راسموسن بود. به باور تحلیلگران، اکنون او می‌تواند در صورت وجود تعادل بین چپ‌ها و راست‌ها نقش مهمی در تعیین قدرت بازی کند.
، به گفته کاسپر ام. هانسن، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کپنهاگ، تمرکز دوباره بر روی فردریکسن خواهد بود.
به گفته او: «اکنون کل بحث این خواهد بود: او چگونه با طرف‌های دیگر مذاکره خواهد کرد؟» هانسن افزود که فردریکسن قول داده‌است که شکاف‌ها را در میان طیف‌های سیاسی از بین ببرد. ما نخست‌وزیری می‌خواهیم که بتواند در میانه احزاب سیاسی بازی کند.»
«دموکرات‌های دانمارک راست‌گرا» که یک حزب جدید است و توسط اینگر استویبرگ، وزیر سابق مهاجرت که به دلیل دستور غیرقانونی جدایی برخی از زوج‌های پناهجو به دو ماه حبس محکوم شده بود، تأسیس شده‌است، نیز ۱۴ کرسی به دست آورد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط