رسانه تخصصی روابط بین الملل

چرا بن سلمان به دنبال خرید جام جهانی فوتبال است؟

Diplomacyplus.ir/?p=7427
پایگاه اطلاع رسانی «دیده بان اروپا ویژه مسائل خاورمیانه» از انتقادات سیاسی در یونان و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری از برنامه عربستان سعودی برای خرید میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰ پرده برداشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی «دیده بان اروپا ویژه مسائل خاورمیانه» پس از گزارش اخیر روزنامه آمریکایی «پولتیکو» مبنی بر اینکه عربستان به یونان و مصر پیشنهاد داده است تا این سه کشور پرونده مشترکی برای برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ ارائه دهند و به شرطی که این کشور (عربستان) میزبان ۷۵ درصد مسابقات باشد در ازای آن ریاض هزینه ساخت استادیوم‌های این مسابقات را متقبل می‌شود، نوشت: پس از پیشنهاد عربستان، حزب حاکم یونان مورد انتقاد شدید احزاب اپوزیسیون قرار گرفته زیرا به اعتقاد مخالفان دولت یونان، حکومت عربستان دارای پرونده حقوق بشری ضعیف و غیردموکراتیک است و در صورت قبول پیشنهاد، یونان با عربستان در زمینه حقوق بشری و استبدادی در یک سطح قرار خواهند گرفت.

جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰، بیست و چهارمین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال است که مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در سال ۲۰۳۰ میلادی، ۱۰۰ سال پس از برگزاری نخستین جام جهانی فیفا که در اروگوئه برگزار شد، برگزار خواهد شد.

طبق اعلام فیفا در جلسه ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸ در شانگهای، فرایند تعیین میزبان جام جهانی ۲۰۳۰ در نیمه سال ۲۰۲۲ آغاز شد و در هفتاد و چهارمین اجلاسیه فیفا در سال ۲۰۲۴ میزبان نهایی معرفی خواهد شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی «دیده بان اروپا ویژه مسائل خاورمیانه» افزود: «سیریزا» (ائتلاف چپ رادیکال) حزب اصلی اپوزیسیون یونان، از «دموکراسی نو» حزب حاکم این کشور خواسته است تا پیرامون جزئیات تماس‌های شخصی بین «کریاکیوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در مورد پیشنهاد مشترک میزبانی جام جهانی فوتبال توضیح دهد.

سیریزا در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه در مورد پیشنهاد عربستان مبنی بر میزبانی مشترک جام جهانی با یونان و مصر توضیحات بیشتری نیاز است افزود: ما می‌خواهیم بدانیم چرا یونان که به عنوان یک کشور اروپایی معتبر در زمینه آزادی و دموکراسی شناخته می‌شود خود را با عربستان غیر دوموکراسی در یک سطح قرار دهد.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی «دیده بان اروپا ویژه مسائل خاورمیانه»، روزنامه پولیتیکو فاش کرده است که عربستان نفت‌خیز پیشنهاد داده است که کل هزینه زیرساخت یونان و مصر برای میزبانی این رویداد بزرگ ورزشی را تامین می‌کند به شرطی که سه چهارم مسابقات در خاک عربستان برگزار شود.

این روزنامه افزود: این پیشنهاد که هزینه آن میلیاردها یورو (به ویژه برای هزینه ساخت و ساز) تخمین زده می‌شود در گفتگوی محرمانه بین «محمد بن سلمان» و «میتسوتاکیس» در تابستان ۲۰۲۲ مورد بحث قرار گرفته است.

از سوی دیگر، یونان آنچه در گزارش روزنامه پولیتیکو آمده است را رد کرده اما تماس بین سه طرف را تکذیب نکرده است.

در این پیوند، «لیفتیریس آوگیناکیس» معاون وزیر ورزش یونان با بیان اینکه گزارش روزنامه پولیتیکو درباره خریدن یونان توسط عربستان برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ مملو از اطلاعات نادرست است، در عین حال تصریح کرد که تماس‌ها بین دو کشور و مصر جریان دارد اما هنوز در مراحل اولیه برای بررسی احتمالات جهت ارائه یک پیشنهاد است.

پایگاه اطلاع‌رسانی «دیده بان اروپا ویژه مسائل خاورمیانه» افزود: یکی دیگر از مقامات یونانی وزارت ورزش گفته است که «اطلاعات نادرستی» که معاون وزیر ورزش درباره آن صحبت کرده است در این موضوع خلاصه می‌شود که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به نخست‌وزیر یونان پیشنهاد کرده بود که عربستان بار مالی میزبانی این رویداد ورزشی را متحمل خواهد شد.

گزارش روزنامه پولیتیکو مشخص نکرد که آیا یونان تصمیم به پذیرش پیشنهاد عربستان گرفته است یا خیر، اما نشان می‌دهد که سه کشور در حال کار بر روی ارائه پرونده مشترک برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ هستند و این موضوع باعث شده است که دولت یونان با انتقادهای زیادی روبرو شود.

در این گزارش آمده است که پذیرش برگزاری دومین جام جهانی در خاورمیانه طی هشت سال (پس از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر) برای فدراسیون بین‌المللی فدراسیون‌های فوتبال (فیفا) دشوار است اما در عین حال فضیلت‌هایی در پیشنهادی که توسط عربستان هدایت می‌شود وجود دارد زیرا جام جهانی فوتبال در سه قاره مختلف برگزار خواهد شد.

ائتلاف چپ رادیکال یونان (حزب رقیب دولت کنونی) در زمانی که بر این کشور حکومت می‌کرد ایده میزبانی مشترک جام جهانی با کشورهای بالکان را به منظور حمایت از ثبات در منطقه مطرح کرد.

این حزب اخیرا” در بیانیه‌ای تلاش برای میزبانی مشترک جام جهانی با عربستان سعودی را زیر سوال برد و خواستار پاسخگویی دولت درخصوص نیت و ارزش و هدف این تلاش شد.

از سوی دیگر، حزب سوسیالیست مخالف (پاسوک) بر اساس آنچه پیشتر توسط یک مقام ارشد در این حزب اعلام شده بود با ارائه پرونده مشترک یونان و عربستان برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ مخالفت کرد.

یک مقام یونانی که خواست نامش فاش نشود به روزنامه پولیتیکو گفت: برای میزبانی رویدادهایی مانند مسابقات جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک فقط با کشورهایی مشارکت می‌کنیم که ارزش‌های مشترکی با آن‌ها داریم و این کشورها درک خوبی از دموکراسی، احترام به حقوق بشر و قانون داشته باشند.

در ۲۹ نوامبر گذشته «احمد الخطیب» وزیر گردشگری عربستان فاش کرد که این کشور در حال بررسی ارائه پیشنهاد مشترک با مصر و یونان برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰ است.

بر اساس گزارش روزنامه پولیتیکو، پیشنهاد بزرگ عربستان به یونان برای میزبانی مشترک جام جهانی این انتقاد را تقویت کرده است که ریاض فعالانه در تلاش است تا با استفاده از ثروت نجومی برای خرید جام جهانی از طریق ایجاد یک اتحاد بین قاره‌ای استفاده کند زیرا از این طریق بصورت هوشمندانه برای جلب آرا [برای انتخاب میزبان جام جهانی] استفاده می‌کند.

این تلاش برای متقاعد کردن اعضای فیفا در مورد مزایای پیشنهاد عربستان است زیرا با قبول پیشنهاد ریاض شاهد برگزاری جام جهانی در سه قاره خواهیم بود که تعادل جغرافیایی را فراهم می‌کند.

رقبیان اصلی پیشنهاد سعودی ها، پیشنهاد مشترک اروپایی شامل اسپانیا، پرتغال و اوکراین و پیشنهاد مشترک آمریکای جنوبی شامل آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و شیلی است.

تصمیم در مورد میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ به رای گیری عمومی در کنگره فیفا که متشکل از بیش از ۲۰۰ فدراسیون عضو از سراسر جهان است، بستگی دارد.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی «دیده بان اروپا ویژه مسائل خاورمیانه»، اگر کشورهای آفریقایی که با حضور مصر و سرمایه‌گذاری عربستان جذب شده‌اند، از این پیشنهاد حمایت کنند و کشورهای آسیایی نیز همین کار را انجام دهند حتی در حالی که یونان نتواند آرای برخی از اروپایی‌ها کسب کند، پیشنهاد عربستان شانس زیادی برای برنده شدن خواهد داشت.

لکن رغبه السعودیه فی استضافه کأس العالم تتجاوز أسباب المکانه الریاضیه، وفقًا لأحد الخبراء الإقلیمیین، إذ تحاول المملکه أن تضع نفس‌ها کمرکز أفریقی – آسیوی – مرکز نظام عالمی جدید.

این پایگاه اطلاع‌رسانی به نقل از یکی از کارشناسان منطقه که نام وی را فاش نکرد، افزود: تمایل عربستان سعودی برای میزبانی جام جهانی فراتر از دلایل ورزشی است زیرا این کشور سعی دارد با تطهیر چهره خود، ریاض را به عنوان یک مرکز آفریقایی- آسیایی در مرکز نظم نوین جهانی قرار دهد.

اقدام عربستان برای میزبانی جام جهانی باعث نارضایتی ناظران حقوق بشر که این کشور را به رفتار وحشیانه با فعالان سیاسی و حقوق بشری، عقیدتی و کارگران مهاجر متهم می‌کنند، شده است.

در این پیوند، «مینکی ووردن» مدیر ابتکارات جهانی در دیده بان بین المللی دیده بان حقوق بشر گفت که اقدامات سرکوبگرانه عربستان علیه فعالان عقیدتی، سیاسی و حقوق بشری نباید با اعطای میزبانی جام جهانی پاداش داده شود.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط