رسانه تخصصی روابط بین الملل

پیام‌ها و اهداف سفر نخست وزیر عراق به امارات

Diplomacyplus.ir/?p=7208
روابط بین امارات و عراق به سوی نزدیکی و همکاری و آغاز مرحله جدیدی از شراکت استراتژیک پایدار که منافع دو کشور را تضمین می کند، در حرکت است.

به گزارش الخلیج آنلاین، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به سرعت به دعوت محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی برای سفر به امارات که در 4 فوریه در پیام مکتوبی به او تحویل داده شود بود، پاسخ داد تا در این سفر تقویت روابط دوجانبه در همه سطوح را بررسی کند.

شراکت پایدار

همانند الکاظمی نیز، السودانی تمایل خود برای تداوم نزدیکی با کشورهای عضو شورای را ابراز داشت و در راس یک هیئت بلندپایه و طی سفری رسمی به امارات رفت.

نخست وزیر عراق در این سفر با بن زاید درباره روابط دوجانبه و اهمیت گسترش همکاری مثمر ثمر در زمینه ها و سطوح مختلف علاوه بر شماری از مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک رایزنی کرد.

السودانی با محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات متحده عربی نیز دیدار و درباره پرونده های همکاری برای ایجاد پایه های مستحکم برای شراکت پایدار در زمینه اقتصادی و سرمایه گذاری و انرژی، فرهنگ و آموزش گفت وگو کرد.

آل مکتوم در این دیدار بر تمایل کشورش برای گشایش اقتصادی و استقبال از عراق تاکید کرد. السودانی و نخست وزیر امارات بر اهمیت هماهنگی بسیار برای مقابله با چالش های اقتصادی تاکید کردند.

نخست وزیر عراق یک روز پیش از سفرش به امارات در 9 فوریه 2023 گفته بود که در امارات درباره شراکت پایدار و راه های تبادل تجربه در زمینه های مختلف رایزنی خواهد کرد.

السودانی در مقاله ای که در روزنامه الاتحاد امارات منتشر شد اشاره کرد که حجم مبادله تجاری بین دو کشور از 16 میلیارد دلار فراتر می رود و بر فراورده های نفتی، دستگاه های الکترونیکی و فنی متمرکز است.

وی تاکید کرد که امارات از بارزترین شرکای تجاری عراق محسوب می شود.

السودانی تصریح کرد که این سفر بر تمایل صادقانه عراق در تداوم و گسترش همکاری تجاری و اقتصادی و جذب سرمایه گذاری ها تاکید می کند.

از مقاله السودانی پیداست که اقتصاد بازرترین عنوان این سفر علاوه بر پرونده های دیگر دارای اهمیت مشترک بود.

همکاری گسترده تر

دو کشور به دنبال ایجاد چشم اندازهای همکاری در همه زمینه ها به گونه ای که متناسب با عمق تاریخی روابط امارات و عراق که بیش از نیم قرن امتداد دارد، هستند.

مظهر محمد صالح، مشاور مالی نخست وزیر عراق در 9 فوریه به شبکه خبری العین امارات گفت که این سفر اوج ارتباط و پیشرفت روابط بین دو کشور بر اساس پیوندهای فرهنگی و تمدنی برای ایجاد پایه های قوی در روابط عراق و کشورهای عضو شورای همکاری به خصوص امارات است.

صالح بیان کرد که دو کشور سعی دارند از یکدیگر در اداره امور توسعه و پیشرفت اقتصادی و تبادل تجربه به ویژه توسعه مناطق آزاد در سواحل عراق با فعال‌سازی قانون شماره 66 سال 2017 درخصوص بصره پایتخت اقتصادی عراق، استفاده کنند.

وی توضیح داد که هدف از این قانون، برپایی مناطق تجاری و صنعتی آزاد در بصره است و عراق می خواهد از تجربه های امارات در مدیریت و توسعه مناطق آزاد استفاده کند.

توسعه و سرمایه گذاری

عراق به دنبال جذب بیشتر شرکت های اماراتی برای ورود سرمایه گذاری های گسترده ای است که در به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور کمک کند.

زیاد خلف، رئیس هیئت مدیره بانک توسعه بین المللی عراق در مصاحبه ای با العربیه طی افتتاح نخستین شعبه در دبی در نوامبر 2022 گفت که این بانک در حال حاضر بر حمایت شرکت های اماراتی که قصد سرمایه گذاری و فعالیت در عراق را دارند و ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران متمرکز است.

وی اشاره کرد که هدف از گشایش شعبه این بانک در دبی، ارائه خدمات به شرکت ها و نه افراد است.

پیش از این و در آوریل 2021، امارات از اختصاص 2 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در عراق با هدف تقویت روابط اقتصادی و سرمایه گذاری خبر داده بود.

وزارت حمل و نقل عراق نیز در سپتامبر 2021 اعلام کرد که یادداشت تفاهمی با شرکت بنادر ابوظبی برای تقویت روابط دوجانبه در بخش حمل و نقل امضا کرده است.

اهمیت و پیام های این سفر

تحلیلگران معتقدند این سفر با هدف تلطیف اوضاع با امارات انجام شده، زیرا به گفته آنها نخست وزیر عراق به چارچوب هماهنگی وابسته است و برخی از طرف ها در چارچوب هماهنگی، امارات را به دخالت در امور عراق و دستکاری نتایج انتخابات اخیر متهم کرده اند.

رعد هاشم، پژوهشگر امور سیاسی و امنیتی گفت که السودانی راه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق در حوزه امور خارجه و تعامل و استقبال از کشورهای همجوار، کشورهای عربی و عضو شورای همکاری را در پیش گرفته است.

وی در گفت وگویی با الخلیج آنلاین افزود که سیاست خارجی دولت السودانی مبتنی بر توصیه های غربی امریکایی است که او را به توازن در روابط عراق با کشورهای همجوار و عضو شورای همکاری سفارش می کند اما این رخداد به دور از تمایل چارچوب هماهنگی صورت می گیرد.

هاشم درباره سفر السودانی به ابوظبی گفت که این سفر برای بررسی بسیاری از پرونده ها و مسائل مهم مشترک به ویژه در ارتباط با پرونده بازگرداندن اموال عراق که یکی از حساس ترین پرونده هایی به شمار می رود که السودانی به آن اهتمام دارد، انجام شده است.

وی به همکاری امارات با طرف عراقی برای پاسخ به نیازهای عراق در این پرونده نیز اشاره کرد.

این پژوهشگر امور سیاسی و امنیتی تصریح کرد که اهمیت این سفر در گسترش مشارکت تجاری و اقتصادی بین عراق و امارات و همکاری برای شکوفا کردن آن است، از آنجا که السودانی از بین طرف های چارچوب هماهنگی، تنها کسی است که به دنبال تقویت و هماهنگی همکاری بین عراق و کشورهای عربی، عضو شورای همکاری و منطقه است.

از سوی دیگر جبار المشهدانی، تحلیلگر امور سیاسی تاکید کرد که سفر السودانی به امارات و پیام آن، در چارچوب پرونده قاچاق دلار از عراق و عملیات پولشویی و استفاده از دبی از سوی برخی بانک ها و سرمایه داران برای قاچاق ارز انجام شده است.

وی در گفت وگویی با الخلیج آنلاین بیان کرد که از دیگر اهداف این سفر، بستن راه به روی قاچاقچیان ارز و تفاهم با مقامات امارات برای تشدید نظارت بر اموالی است که از عراق به این کشور می آید و اینکه نظارت شدید در کمک به عراق در حفظ ثروت اقتصادی و مالی اش وجود داشته باشد.

المشهدانی درباره تاثیر این سفر بر روابط بین دو کشور گفت که با وجود برخی مشکلات همانند اتهام برخی طرف های چارچوب هماهنگی به امارات مبنی بر مداخلات سیاسی در عراق، اما اماراتی ها و عراقی این پرونده را پشت سر خواهند گذاشت و صفحه جدیدی از روابط را خواهند گشود.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط