رسانه تخصصی روابط بین الملل

پوتین دو روی یک سکه

Diplomacyplus.ir/?p=4281
نشریه « اسپکتیتور» در مقاله‌ای با اشاره به اینکه متفکر روسی مدعی شده که پوتین دارای دو نوع شخصیت متفاوت است،‌ نوشت: پوتین نقش خود را به‌عنوان یک منجی پذیرفته و به طور کامل ماموریت خود را برای احیای امپراتوری بزرگ اوراسیا و مقابله با غرب آغاز کرده است.

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نشریه اسپکتیتور مقاله‌ای به‌قلم «ساشا لنسکی» منتشکر کرد که در آن آمده است:  «الکساندر دوگین» متفکر عمیق و معمار ایدئولوژیک توسعه‌طلبی روسیه، ادعا کرده است که پوتین دو نوع شخصیت متفاوت دارد.

پوتینی که عمل‌گرا، محتاط، حامی اقتصاد سرمایه‌داری و تجارت آزاد بوده و نسبت به افکار بین‌المللی هوشیار است.

و یک پوتین که نقش خود را به‌عنوان یک منجی پذیرفته و به طور کامل ماموریت خود را برای احیای امپراتوری بزرگ اوراسیا و مقابله با غرب آغاز کرده است.

این شکاف شخصیتی ممکن است علت اصلی تناقضات اخیر در سیاست روسیه باشد. با توجه به اینکه تهدیدهای مکرر روسیه برای ضربه زدن به مراکز حیاتی اوکراین مانند وزارت دفاع، ستاد کل و غیره، هیچ کدام عملی نشده، به نظر می‌رسد که دولت روسیه هنوز تصمیم نگرفته است که می‌خواهد تنش‌ها را تا چه سطحی تشدید کند.

به همین ترتیب، این مشکلات ممکن است از جناح‌های مخالف در خود کرملین سرچشمه گرفته باشد.

در یک طرف، گروه طرفدار جنگ، سیلوویکی قرار دارد که به طور غیررسمی توسط رهبر قدیمی آن‌ها «نیکولای پاتروشف» -رئیس سابق FSB- و «دبیر کنونی شورای امنیت- رهبری می‌شود. آرزوی قاطع این گروه تبدیل عملیات ویژه نظامی به جنگی تمام‌عیار با همه ریزه‌کاری‌های مرسوم است: حکومت نظامی، بسیج ملی و مهر و موم کردن کامل مرزهای کشور.

در طرف دیگر مخالفان جنگ هستند که قدرت زیادی ندارند، اما عمدتاً از برخی چهره‌های اقتصادی تشکیل شده‌اند. هدف همیشگی آن‌ها، تثبیت اقتصاد روسیه است. غیرممکن است این دو گروه، مانند دو بخش شخصیت پوتین، با هم هماهنگ شوند.

در میان گروه دوم، «الکسی کودرین» -رئیس اتاق حسابرسی وزیر سابق دارایی- از نزدیکان پوتین است و گفته می‌شود که هر زمان که رئیس‌جمهور بخواهد، از او مشورت می‌گیرد.

کودرین، یکی از مخالفان شناخته‌شده تهاجم به اوکراین است، ولی او به طرز معقولی از بیان این موضوع پرهیز و تنها به زمزمه کردن بسنده می‌کند.

برای مثال، هشدار می‌دهد که «ما برنامه‌ای برای جلوگیری از سقوط اقتصادی نداریم» یا می‌گوید که «چند سال آینده مشکل و شرایط برای همه ما بسیار سخت خواهد بود.»

اینکه کدام سمت کرملین و پوتین در نهایت پیروز می‌شود، تا حد زیادی به غریزه آن‌ها بستگی دارد. آیا خورشید جدید و با‌شکوهی برای روسیه و اوراسیا طلوع می‌کند؟ یا اینکه روسیه وارد بن‌بست پر پیچ و خم فعلی در اوکراین می‌شود؟

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط