رسانه تخصصی روابط بین الملل

واکاوی استقبال از سران کشورها در سفر به روسیه

Diplomacyplus.ir/?p=1072
حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای در باره عدم حضور پوتین در فرودگاه برای استقبال از آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حالی است که بر اساس پروتکل‌های روسیه، استقبال از سران کشورهای مختلف در فرودگاه در سطح وزیر یا معاون وزیر صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا از مسکو، آیت‌الله «سیدابراهیم  رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلام ایران در صدر هیاتی بلندپایه ظهر چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه وارد مسکو شد تا دو طرف در یک سفر کاری، زمینه‌ها و راهکارهای هم‌افزایی مشترک را در برابر تهدیدات و نیز فرصت‌های مشترک عملیاتی‌سازی آن‌ها را کلید بزنند.

در همان بدو ورد رئیسی به فرودگاه مسکو، رسانه‌های غربی دست به کار شدند تا عدم حضور پوتین در فرودگاه برای استقبال از رئیسی را به منزله تحقیر ایران معرفی کنند. آنها گزارش‌ها و تحلیل‌های زیادی را عامدانه نگاشتند تا به این پرسش ساختگی و هدفدار پاسخ گویند که «چرا پوتین به استقبال رئیسی به فرودگاه مسکو نرفت؟»

در فرودگا «ونکووا ۲» مسکو که از روسای جمهوری کشورهای جهان استقبال می شود، بر اساس پروتکل تشریفات فرودگاه تنها یک معاون وزیر روسی، حضور می یاید در حالی که کرملین با نقض پروتکل های تشریفاتی خود، این بار  یکی از وزرای خود را که به استقبال رئیس جمهوری کشورمان فرستاد.

این موضوع  در حالی است که در پروتکل روس ها حضور یک وزیر نیست بلکه معاون وزیر است اما به خاطر اهمیت این سفر، آنها پروتکل خود را نقض و یک وزیر برای استقبال از رئیس جمهوری کشورما حضور پیدا کرد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه می گوید: در دو  سال اخیر هشت رئیس جمهوری به روسیه آمدند که فقط سه رئیس جمهوری ایران؛ مغولستان و ویتنام در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفتند و بقیه مستقیم به کرملین رفته و با پوتین ملاقات کردند. ضمن اینکه در مورد استقبال از سران مغولستان و ویتنام هم فقط معاون وزیر بود  در حالی که از رئیسی در فرودگاه علاوه بر معاون وزیر یک وزیر هم به استقبال آمد.

وی گفت: کرملین به خاطر اهمیتی که برای کشور ما قائل است با نقض پروتکل تشریفاتی خود این بار یک وزیر(وزیر انرژی) که اتفاقا رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است را به استقبال آیت الله سید ابراهیم رئیسی فرستاد که می توان گفت بهترین انتخاب بود و استقبال هم به صورت ویژه در فرودگاه انجام شد.

سوابق سفر سران و روسای جمهوری کشورهای مختلف در چند سال گذشته به مسکو نیز نشان می دهد که بر اساس پروتکل‌های تشریقاتی روسیه، پوتین در فرودگاه از هیج رئیس جمهوری استقبال نکرده بلکه همه استقبال ها در سطح معاون وزیر بوده است.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین
شی جین پینگ رئیس جمهوری چین روز پنجم ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ از روسیه دیدار کرد و الکساندر کازلوف وزیر امور خاور دور و مناطق قطبی روسیه و ایگور مورگولوف معاون وزیر خارجه روسیه و آندره دنیسوف سفیر روسیه در پکن در فرودگاه دولتی ونوکووا استقبال کردند.

واکاوی استقبال از سران کشورها در سفر به روسیه
استقبال وزیر امور خاور دور روسیه از رئیس جمهوری چین در فرودگاه، ژوئن ۲۰۱۹

سفر مرکل به مسکو

آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان در طول حکومت ۱۶ ساله خود چند بار به روسیه سفر و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد.

واکاوی استقبال از سران کشورها در سفر به روسیه
استقبال سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از آنگلا مرکل در فرودگاه مسکو، سال ۲۰۱۵

یکی از سفرهای وی به روسیه، روز ۱۰ ماه می سال ۲۰۱۵ برگزار شد و صدراعظم وقت آلمان در فرودگاه ونوکووا ۲ در مسکو از سوی سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه مورد استقبال قرار گرفت.

سفر اردوغان به سوچی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تاکنون چند سفر به روسیه داشته و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مسکو و شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه دیدار کرده است.

اردوغان روز ۲۹ ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ برای مذاکره با پوتین به سوچی سفر کرد و الکسی کاپایگورودسکی شهردار سوچی و الکساندر روپل استاندار استان کراسنادار از وی در فرودگاه استقبال کرد.

 سفر اوباما به روسیه

باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا دو سفر به روسیه داشت و سفر دوم وی روز هفتم ماه جولای سال ۲۰۰۹ برگزار شد. وی در آن سفر که با  دیمیتری مدودیف رئیس جمهوری پیشین روسیه مذاکره کرد در فرودگاه ونوگووا ۲ مسکو از سوی سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و سرگئی کیسلیاک سفیر سابق روسیه در آمریکا و بدون تشریفات مورد استقبال قرار گرفت و مستقیم به کرملین رفت.

واکاوی استقبال از سران کشورها در سفر به روسیه

واکاوی استقبال از سران کشورها در سفر به روسیه
استقبال سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۰۹

سفر جورج بوش پسر به مسکو 

جورج بوش پسر رئیس جمهوری اسبق آمریکا نیز روز ۲۳ ماه می سال ۲۰۰۲ به روسیه سفر رسمی کرد.  وی در فرودگاه مسکو ازسوی الکسی کودرین معاون نخست وزیر روسیه مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

 سفر رئیس جمهوری ویتنام به روسیه

“نیوئن شوان فوک” رییس جمهوری ویتنام روز ۲۹ ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ در راس هیاتی رسمی از روسیه دیدار رسمی کرد. وی در فرودگاه ونوکووای مسکو ازسوی ایگور مورگولوف  معاون وزیر خارجه روسیه مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

 سفر رئیس جمهوری بلاروس به روسیه 

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس که با روسیه اتحاد حکومتی تشکیل داده تاکنون چندین بار به روسیه سفر کرده است.  وی در سفر ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ به مسکو ازسوی گریگوری کاراسین معاون سابق وزیر امور خارجه روسیه مورد استقبال قرار گرفت.

سفر رئیس جمهوری مصر به روسیه 

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر روز ۱۲ ماه اوت سال ۲۰۲۱ به روسیه سفر کرد و در شهر بندری سوچی باپوتین دیدار و گفت و گو کرد. السیسی در فرودگاه سوچی از چندین قبضه تسلیحات روسیه دیدن کرده و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز از وی در فرودگاه استقبال کرد.

انتظار پوتین برای دیدار رئیسی در کرملین 

ولادیمیرپوتین در رسانه ها  و میان چهره های سیاسی جهان به فردی شناخته می شود که در همه دیدارهای رسمی با تاخیر حضور می یابد تا برتری خود را نشان می دهد اما در دیدار با سید ایراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان نه تنها تاخیر نکرد بلکه چند دقیقه ای را هم منتظر ورود رئیس جمهوری کشورمان بسر برد ضمن اینکه رفتاری صمیمی و دوستانه با وی داشت.

همانطور که بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند رئیس جمهوری روسیه در برخورد با طرف مقابل دیدگاه و نظرش را به راحتی و بدون واسطه بیان می کند و در دیدار با رئیس جمهوری کشورمان، علاقه مندی به دوستی با ایران را با ابراز کلمات فارسی و انتظار در اتاق و خوش و بش دوستانه نشان داد.

واکاوی استقبال از سران کشورها در سفر به روسیه

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز  اعلام کرد برخلاف شائبه ها و حاشیه سازی های انجام شده، دیدار آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین همتای وی، کاملا صمیمانه و استقبال هم به خوبی برگزار شد و حتی پروتکل های نشست کرملین بر اساس خواست طرف ایرانی هم بود.

کامرسانت روزنامه روسی در باره دیدار رئیسی از مسکو نوشته است: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) در کرملین با همتای خود، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران دیدار کرد و به تمام حرف‌های او گوش داد. روسای جمهور در فاصله بسیار مناسبی از یکدیگر نشستند یعنی در دو طرف با یک میز بیضی بلند و لبه های دور آن از هم جدا شده بودند.

ولادیمیر پوتین خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «آقای رئیس‌جمهور، ابتدا از شما تشکر می‌کنم که در این دوران سخت کووید-۱۹ به مسکو آمدید!»

دو رئیس جمهوری که هر دو کشورشان تحت تحریم بودند حرف های زیادی برای گفتن داشتند.

رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار گفت: «در عرصه بین‌المللی، ما بسیار نزدیک همکاری می‌کنیم.» به لطف تلاش‌های ما (ایران و روسیه)،   تا حد زیادی توانستیم به دولت سوریه کمک کنیم تا بر تهدیدهای مرتبط با تروریسم بین المللی غلبه کند. البته الان هم شما و هم ما نگران وضعیتی هستیم که در افغانستان در حال شکل گیری است من می خواهم همه این مسائل را با شما در میان بگذارم، تا موضع شما را در مورد این مسائل بدانم.

ولادیمیر پوتین افزود: «در همان ابتدای دیدار ما از شما می خواهیم که بهترین آرزوهای من را پس از بازگشت به تهران به رهبر روحانی آقای خامنه ای برسانید.»

رئیسی هم در این دیدار گفت: روابط با روسیه راهبردی خواهد بود و نه «کوتاه‌مدت یا موضعی» و «در شرایط بسیار استثنایی کنونی که رویارویی با اقدامات یکجانبه غرب از جمله آمریکا وجود دارد، ما می توانیم در تعامل خود هم افزایی ایجاد کنیم.

جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو  با با خبرنگار ایرنا گفت: غربی ها جریان و حاشیه هایی ساختند که این سفر دستاوردی نداشت یا رئیس جمهوری ایران به تناسب مورد استقبال نشد.
واکاوی استقبال از سران کشورها در سفر به روسیه

وی تصریح کرد: اگر این سفر تاریخ ساز و مهمی نبود چرا این همه تبلیغات منفی می کنند و البته همه حاشیه سازی ها نشان می دهد که سفر در زمان مناسب و کامل و بخوبی انجام و همه اهداف هم محقق شد.

کارشناسان روس، سفر دو روزه رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو را که چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته انجام شد نقطه عطفی در توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه ایران و روسیه و تقویت ستون های روابط دو کشور توصیف می کنند.

به گفته کارشناسان روس هم،   سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه ستون‌های روابط تهران – مسکو را تقویت کرد و در آینده‌ای نه چندان دور نقطه‌ای روشن در روابط دو جانبه رقم  خواهد زد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط