رسانه تخصصی روابط بین الملل

واکاوی ابعاد سیاسی-امنیتی کنفرانس ضد ایرانی منامه

Diplomacyplus.ir/?p=6097
با آنکه اظهارات و بیانیه‌های نشست سالانه گفت‌وگوی منامه صرفاً جنبه سیاسی دارد و خطر عینی علیه امنیت کشور به شمار نمی‌رود، اما سیگنال‌های ارسال‌شده از این نشست می‌تواند تصویری کلی از سیاست‌های غرب و متحدان منطقه‌ای آنها در قبال جمهوری اسلامی ایران را برای مخاطبان منطقه‌ای و بین‌المللی روشن کند.

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نشست سالانه گفت و گوی منامه درباره «قواعد و درگیری در غرب آسیا» در حالی در پایتخت بحرین برگزار شد که در سال جاری میزبان بسیاری از شخصیت‌های نظامی، امنیتی و دانشگاهی از آمریکا، اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی، ناتو، آ.سه.آن و شورای همکاری خلیج فارس بود. موضوع اصلی این نشست سه روزه نیز به مانند سایر کنفرانس‌های امنیتی منامه متمرکز بر نفوذ منطقه‌ای، پرونده هسته‌ای و موضوعات داخلی ایران بود.

با آنکه اظهارات و بیانیه‌های این نشست صرفاً جنبه سیاسی دارد و خطر عینی علیه امنیت کشور به شمار نمی رود، اما سیگنال‌های ارسال شده از این نشست می‌تواند تصویری کلی از  سیاست‌های غرب و متحدان منطقه‌ای آنها در قبال جمهوری اسلامی ایران را برای مخاطبان منطقه‌ای و بین‌المللی روشن کند. اورزولا فون‌درلاین رئیس اتحادیه اروپا، جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس، مایکل کوریلا رئیس سنتکام و ولید الخریجی معاون وزیر امور خارجه عربستان ازجمله چهره‌های شاخصی بودند که در این نشست حضور داشتند.

در هجدهمین نشست گفت و گوی منامه کلیدواژه کلیدی «تهدید ایران» بود. فون‌درلاین در سخنرانی خود در منامه مدعی شد: برخی کشورهای خلیج فارس سال‌هاست درباره خطر جمهوری اسلامی در مجهز کردن کشورهای سراسر جهان با پهپادهای تهاجمی هشدار می‌دهند.

وی در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود علاوه بر توانمندی هسته‌ای کشورمان خواستار برچیده شدن نیروی پهپادی و موشکی ایران شد.

کالین کال، وزیر دفاع آمریکا نیز علاوه بر بازگو کردن مواضع تکراری مقام های کاخ سفید در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، از استقرار 100 کشتی بدون سرنشین در آب‌های خلیج فارس خبر داد. یکی از مأموریت‌های احتمالی این قایق‌ها استفاده آزمایشی آنها برای هدف قرار دادن پهپادهای متخاصم است.

شاید مهم‌ترین فراز سخنان مقام های آمریکا درباره ایران، صحبت‌های مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت آمریکا در امور غرب آسیا بود که ایران را به برنامه ریزی برای حمله نظامی به عربستان متهم کرد. به نظر می‌آید سعودی‌ها به دلیل داشتن نقشی پر رنگ در ناآرامی‌های داخل ایران به دنبال ایجاد اجرای نمایشی رسانه‌ای هستند تا به این وسیله از پاسخ احتمالی ایران پیشگیری کنند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس نیز با تهدید خواندن برنامه هسته‌ای کشورمان، تهران را به فروش پهپاد به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرد. این در حالی است که مقام های نظامی و دیپلماتیک کشورمان فروش تسلیحات ایرانی به مسکو را برای استفاده در جنگ به شدت رد کرده اند.

در سال‌های اخیر بغداد میزبان گفت و گوی‌های امنیتی و صلح میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی بوده و این کشور پس از فروپاشی رژیم بعث سعی کرده است با بکارگیری سیاست موازنه در برقراری روابط با قدرت‌های منطقه، احتمال رقابت قدرت‌ها در این کشور را کاهش دهد و نقش بازیگر میانجی‌گر را در تحولات منطقه‌ای ایفا کند.

فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق با رد ادعای کنترل امور این کشور از سوی برخی همسایگان، از ابعاد منطقه‌ای ناآرامی‌ها در داخل کشورش و تأثیر آن بر روی مذاکرات ایران- سعودی سخن گفت. دیگر عرب حاضر در  این نشست دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس بود. وی با تکرار ادعاهای ضدایرانی این شورای خواستار گنجاندن  پرونده‌های توان موشکی و نفوذ منطقه‌ ایران در مذاکرات وین شد.

روند صحبت‌های هولانا درباره ایران نشان دهنده تمرکز تل‌آویو بر روی آشوب‌های داخلی کشورمان و تلاش برای ایجاد اجماع جهانی برای اعمال فشار اقتصادی به ایران و در صورت امکان حمله به تأسیسات هسته‌ای است.

ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در فرازهای مختلف سخنرانی خود به موضوعاتی همچون ناآرامی‌های داخل ایران، تهدید علیه خطوط کشتیرانی صهیونیست‌ها، همکاری تهران با مسکو در جنگ اوکراین و امنیت انرژی پرداخت.

شاید مهم ترین اتهام مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی علیه تهران، صحبت از احتمال دست کم یک مورد غنی سازی 90 درصد در سطح تسلیحاتی بود. روند صحبت‌های هولانا درباره ایران نشان دهنده تمرکز تل‌آویو بر روی آشوب‌های داخلی کشورمان و تلاش برای ایجاد اجماع جهانی برای اعمال فشار اقتصادی به ایران و در صورت امکان حمله به تأسیسات هسته‌ای است.

با روی کارآمدن جریان راست افراطی در رژیم صهیونیستی، تل‌آویو قصد دارد با دستاویزهایی همچون موضوعات حقوق بشری، همکاری نظامی ایران و روسیه و احتمالاً امنیت خاورمیانه عربی مقدمات برخورد نظامی میان جمهوری اسلامی ایران و ناتو را فراهم آورد. در چنین شرایطی لازم است شورای امنیت ملی با دقت تحرکات منطقه را زیر نظر و جلوی هرگونه اقدام سخت علیه امنیت ملی ایران را بگیرد.

بهره سخن

تغییر زمین بازی ایران و آمریکا سبب ایجاد حالت ابهام در نوع تقابل میان این دو کشور است. با روی کارآمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقد بودند واشنگتن به دلیل نیاز به همراهی منطقه غرب آسیا با کاخ سفید در رقابت میان سه ضلع واشنگتن، پکن و مسکو، به احتمال زیاد از سیاست‌های زیاده خواهانه دست خواهد کشید و شاهد بازگشت به توافق هسته ای خواهیم بود.

با تداوم بدعهدی و تعهد نداشتن تیم مذاکره کننده‌ آمریکا در زمینه دادن تضمین در توافق آتی با ایران، بازگشت به برجام (فعلاً) با شکست مواجه شده است. حال واشنگتن، تل‌آویو و کشورهای محافظه‌کار شورای همکاری خلیج فارس قصد دارند با ایجاد ساز و کار امنیتی جدید در منطقه (به ویژه خلیج فارس و دریای عمان)، تلاش برای حفظ ناآرامی‌های داخل ایران و تشدید تحریم‌های یک و چندجانبه علیه نظام بانکی و صنعت نفت ایران، کشورمان را به پذیرش توافقی ناپایدار و عقب راندن برنامه صلح آمیز هسته‌ای وادار کنند.

در چنین شرایطی لازم است تهران سیاست صبر راهبردی را کنار بگذارد و با سرعت بخشیدن به پیشبرد برنامه‌های صنعت هسته‌ای، تقویت نیروهای مقاومت در منطقه و هدف قرار دادن مراکز تهدید علیه امنیت ملی کشور، توازن بازی را به نفع ایران تغییر دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط