رسانه تخصصی روابط بین الملل

نگاه آلمانی‌ها به گاز قطر و مشکلات فراروی جایگزینی آن با گاز روسیه

Diplomacyplus.ir/?p=2098
آلمان برای جایگزین کردن واردات گاز ازقطر به جای روسیه دست کم در کوتاه مدت با مشکلات زیادی مواجه است زیرا زیرساختهای آلمان برای مصرف گاز مایع قطر چندان مناسب نیست.

تارنمای خبری العربی الجدید در مطلبی با اشاره به این موضوع نوشت: حدود سه هفته پیش رابرت هاپیک وزیر اقتصاد آلمان از یک توافق درازمدت با قطر در حوزه انرژی خبرداده بود ولی تحلیلگران آلمانی با اشاره به دشواریهای خرید گاز از قطر با توجه به قراردادهای پیشین این کشور با دیگر خریداران به ویژه کشورهای آسیایی و تعهد فروش ۹۰تا۹۵درصدی محصول گاز این کشور به این مشتریان، خاطرنشان کردند که شراکت با قطر در حوزه انرژی نیازمند یک برنامه ریزی بلند مدت است .

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه با اشاره به ضرورت آماده بودن زیرساختها در آلمان برای مصرف گاز مایع، نوشت : ساختن هر پایگاه ویژه گاز مایع معمولا نیاز به ۵سال وقت دارد .

ولی برخی دیگرانجام این کار را ظرف ۱۸ ماه نیز ممکن می دانند ، برهمین مبنا آلمان ساخت دو پایگاه را در دو شهر بندری برونسبوتل و بریمرهایفن در شمال این کشور آغاز کرده است .

از سوی دیگر پروفسور آنکه فایدلیش پژوهشگر دانشکده نظم تکنولوژیک دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ در گفت وگو با روزنامه هیسیشه نیدرز کزیشه تسایتونگ گفت: این کار بسیار زمان بر خواهد بود ، زیرا باید ما تمام زیرساختهایمان را تغییر دهیم ، قراردادهای پیشین قطر دراین حوزه با کشورهای دیگر را نیز باید بررسی کنیم، گذشته از این آلمان به دلیل نداشتن مراکز تبدیل گاز مایع به حالت گازی نمی تواند اقدام به وارد کردن گاز مایع کند.

مدیر اجرایی اتحادیه انرژی و آب باواری دیتلیف فیشر در مصاحبه با پایگاه خبری مرکور آنلاین گفت: ایستگاههای دریافت گاز مایع اکنون سالهاست سوژه مباحثات اقتصادی و سیاسی بوده و ساخت و توسعه آنها نیازبه گرفتن مجوزهای لازم، برنامه ریزی و ساخت و ساز دارد اینکار همچنین هزینه بسیاری لازم دارد .

در سوی دیگر قضیه نیز قطر در ماه مارس گذشته اعلام کرد گفت وگو با شرکتهای آلمانی برای صادرات گاز طبیعی مایع به آلمان مربوط به چند سال پیش بوده با اینوجود تاکنون نتیجه عملی نداشته است و منجر به عقد قرارداد نشده زیرا آلمانیها کاز را برای برنامه درازمدت کشورشان می خواهند و از سوی دیگر زیرساختهای لازم برای واردات گاز مایع را ندارند .

بنابراین آلمان برای جایگزین کردن گاز روسیه با گاز قطر با چالش جدید مواجه است زیرا بزرگترین اقتصاد اروپا برای تامین ۴۹درصد از نیاز انرژی خودبه گاز روسیه متکی بوده و ۲۰درصد گاز مورد نیاز خود را از نروژو کمی هم از هلند تامین می کند.

در ماه مارس گذشته آلمان فاز نخست طرح اضطراری خود برای تامین گاز طبیعی را اجرایی کرد ، ئزیر اقتصاد آلمان دراین رابطه بعه روزنامه نگاران گفت: این برنامه اضطراری، در سه فاز هشدار برنامه ریزی شده ، و در مرحله کنونی ذخایر گاز آلمان در حاشیه امنی قرار دارد و ۲۵ درصد از مخازن ذخیره ما پر هستند.

درحال حاضر نفت و گاز مورد نیاز براساس تقاضای موجود در دسترس هستند ولی این برنامه اضطراری صرفا جهت احتیاط اجرا شده است به هر حال آلمان می تواند مساله تامین انرژی را مدیریت کند.

در حوزه اروپا نیز قطر تنها ۵درصد از گاز مورد نیاز این قاره را تامین می کند ولی به گفته اندریاس لوشل رییس امور اقتصادی محیط زیست و منابع دانشگاه الرور در بوخوم ، یکی از بزرگترین دانشگاههای آلمان ، در چند ماه اخیر حجم محموله های گاز مایع در مقایسه با سال گذشته ۶۵ درصد افزایش نشان میدهد.

وزیر اقتصاد آلمان همچنین در رابطه با دشواری جایگزین کردن گاز روسیه با واردات گاز از قطر اخیرا در گفت وگو با شبکه خبری ای آر دی ،اظهار داشت کشورش برای زمستان آینده نیز بر روی گاز روسیه برنامه ریزی کرده است. وی درعین حال اضافه کرد به رغم همه تلاشها ، برای تصحیح اشتباهات چنددهه خود به زمان نسبتا زیادی نیاز داریم زیرا انجام این اصلاحات ظرف چند هفته ممکن نخواهد بود .

روزنامه نیویورک تایمز نیزدر گزارش ماه آوریل خود نوشت : به طور کلی جایگزین کردن طرفهای صادرکننده گاز یا روی آوردن به منابع انرژی تجدیدشونده بسیار هزینه بر و دشوار است، وکشورهای اروپایی دست کم چند سال با مشکل افزایش قیمت انرژی و رکود اقتصادی حاصل از کاهش منابع انرژ ی، مواجه خواهند بود .

اطلاعات آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری تنظیم کنندگان امور انرژی نشان می دهد که بسیاری از کشورهای اروپایی به ویژه جمهوری مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین و مولداوی به طور انحصاری به گاز روسیه متکی هستند، همچنین فنلاند و لتونی بیش از ۹۰ درصد وصربستان ۸۹درصد ، بلژیک ۷۷ درصد، آلمان ۴۹ درصد، ایتالیا ۴۶ درصد و لهستان ۴۰ درصد و فرانسه ۲۵ درصد به گاز روسیه وابسته اند .

انتقال بیشتر گازی که اروپا از روسیه برای تامین برق تاسیسات خود می‌خرد، از طریق خطوط لوله زمینی یا زیر دریایی صورت می گیرد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط