رسانه تخصصی روابط بین الملل

نود ثانیه تا آخر‌الزمان هسته‌ای؟

Diplomacyplus.ir/?p=7340
در آستانه سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، چنان که انتظار می‌رفت، بخش بزرگی از سخنرانی امروز رئیس جمهوری روسیه در رابطه با این جنگ بود. با کمی اغماض، این سخنرانی از حرف جدید و یا رویکرد تازه‌ای پرده برنداشت. جز یک تصمیم مهم: تعلیق پیمان محدودیت تسلیحات هسته‌ای روسیه با آمریکا، موسوم به «نیواستارت» (New START) که نسخه دوم و به روز شده پیمان‌نامه مشابه‌ای با نام «استارت» (START) بین مسکو و واشنگتن برای کاهش ابعاد زرادخانه‌های هسته‌ای‌شان بود.

بی بی سی: در آستانه سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، چنان که انتظار می‌رفت، بخش بزرگی از سخنرانی امروز رئیس جمهوری روسیه در رابطه با این جنگ بود.

در سخنان ولادیمیر پوتین اما نشانی از ندامت وجود نداشت و او مسئولیت جنگ را بر گردن غرب و ایالات متحده انداخت.

رئیس جمهوری روسیه گفت که ناتو در صدد بود با پذیرش اوکراین به عضویت، خود را به مرزهای غربی روسیه برساند. او افزود که «تکرار می‌کنم: مسئول آغاز جنگ آنها هستند و ما برای متوقف کردن این جنگ مجبور شدیم به زور متوسل شویم».

با کمی اغماض، این سخنرانی از حرف جدید و یا رویکرد تازه‌ای پرده برنداشت.

جز یک تصمیم مهم: تعلیق پیمان محدودیت تسلیحات هسته‌ای روسیه با آمریکا، موسوم به «نیواستارت» (New START) که نسخه دوم و به روز شده پیمان‌نامه مشابه‌ای با نام «استارت» (START) بین مسکو و واشنگتن برای کاهش ابعاد زرادخانه‌های هسته‌ای‌شان بود.

این پیمان در سال ۲۰۱۰ بین باراک اوباما و دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری‌های وقت ایالات متحده و روسیه امضا شد و به زبان ساده دو طرف را متعهد کرد تا ظرفیت زرادخانه‌های هسته‌ای خویش را سی درصد کاهش دهند.

این پیمان در سال ۲۰۱۱ به اجرا در آمد و سپس به مدت ده سال تمدید شد؛ اگرچه محدودیت‌های ناشی از کووید باعث شد تا بازرسی‌های تسلیحاتی با مشکلاتی مواجه شود.

آمریکا، طرف دیگر این پیمان در اولین واکنش، این اقدام را عمیقا تاسف‌بار و غیرمسئولانه خوانده است.

هرچند بسیاری این اقدام روسیه را بیشتر حرکتی در راستای جنگ لفظی و تهدید زبانی برداشت کرده‌اند: این که برای مسکو همه گزینه‌ها روی میز است.

واقعیت این است که از ابتدای جنگ اوکراین بارها امکان جنگ هسته‌ای، حقیقی یا دور از واقعیت از ذهن بسیاری گذشته است و با این که دهشت‌بار بودن استفاده از سلاح هسته‌ای و پیامدهای آن تصور استفاده از آن را دور می‌نمایاند، اما همین حد از تهدید و اقدام امروز روسیه به اندازه کافی عامل نگرانی بزرگی خواهد بود.

حتی پیش از اقدام امروز روسیه، اعضای «بولتن دانشمندان اتمی» نزدیک به یک ماه پیش «ساعت آخرالزمانی» (Doomsday Clock) را که خطر جنگ اتمی را هر سال محاسبه می‌کند، سی ثانیه به جلو کشیدند: حالا نود ثانیه تا قیامت فاصله است.

به زبان ساده برای این که بتوانید مقایسه کنید:

خطر جنگ هسته‌ای بیش از هر زمانی حتی دوران بحران موشکی کوبا در اوایل دهه شصت میلادی است. دو هفته‌ای که احتمال جنگ هسته‌ای بین شوروی و ایالات متحده با استقرار موشک‌های بالستیک مسکو در خاک کوبا بسیار بالا می‌نمود و حالا «بولتن دانشمندان اتمی» خطر جنگ هسته‌ای را با ادامه جنگ اوکراین بالاتر تخمین زده‌اند. آن هم در حالی که هنوز چهار هفته پیش، پوتین پیمان نیواستارت را معلق نکرده بود.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط