رسانه تخصصی روابط بین الملل

نشست امنیتی بحرین با ژنرال ارشد صهیونیستی

Diplomacyplus.ir/?p=7195
با گذشت دو سال و نیم از توافقات عادی‌سازی اما حاکمان بحرین حاضر نیستند همه ورابط خود با رژیم صهیونیستی را علنی کنند و آنگونه که رسانه‌ها گزارش دادند اخیرا مقامات آل‌خلیفه با رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی دیدار محرمانه‌ای برگزار کردند و حاکی از این است که هوز اتحاد مستحکمی بین دو طرف یه وجود نیامده است.

الوقت– در زمانی که رژیم صهیونیستی به واسطه انتفاضه و قیام مسلحانه رو به گسترش مردم کرانه باختری به شدت تحت فشار امنیتی قرار گرفته است، مواضع برخی رژیم های خیانکار عربی به جای حمایت از مبارزه شجاعانه ملت فلسطین در سمت دفاع از صهیونیست‌ها و خیانت به آرمان قدس جبهه گیری کرده اند. یکی از اصلی ترین متهمان این خیات بزرگ رژیم آل خلیفه در بحرین می‌باشد. اگرچه آل خلیفه به دلیل حسایست‌های گسترده داخلی و جهان اسلام با تشدید تنش‌ها در کرانه باختری در هفته‌های اخیر تلاش کرده تا حدی از ارتباطات سیاسی علنی با صهیونیست‌ها بکاهد اما همچنان در پشت پرده تقویت همکاری‌ها را در دستور کار سیاسی حفظ کرده است.

در همین رابطه، رسانه‌های بحرینی اخیرا تصاویری را از یک نشست امنیتی تحت عنوان «امنیت منطقه» به میزبانی منامه منتشر کردند که در آن تصویری از هرتزی هالوی، رئیس ستادکل ارتش صهیونیستی به چشم می‌خورد. باراک رافید، خبرنگار آکسیوس، در شبکه توئیتر نوشت که انتشار تصاویر این سفر به دلایلی امنیتی ممنوع شده بود؛ اما تصاویر هالوی در دیدار با ولیعهد بحرین در رسانه‌های بحرینی منتشر شده است. رسانه‌های بحرینی بدون اشاره به نام رئیس ستادکل ارتش رژیم صهیونیستی عنوان کرده‌اند که سلمان بن حمد آل ثانی، ولیعهد بحرین روز چهارشنبه (19 بهمن) از تعدادی از مقامات عالی‌رتبه شرکت‌کننده در کنفرانس امنیت منطقه که به میزبانی بحرین برگزار شد، استقبال کرد.

نشستی با اهداف محرمانه

اینکه چرا این کنفرانس امنیتی منامه محرمانه برگزار شده است و حتی قرار نبود تصاویر آن منتشر شود، بیشتر توجهات را به خود جلب می‌کند که چه مسائلی در آن بررسی شده که افشای آن می‌توانست حساسیت برانگیز باشد. در دو سال گذشته رئیس رژیم صهیونیستی، نخست وزیران سابق و حتی وزرای خارجه و جنگ این رژیم هم به بحرین سفر کرده بودند و تصاویر و جزئیات توافقات آن نیز در رسانه‌های منطقه بازتاب داشت اما این نشست امنیتی محرمانه بود و قرار نبود کسی از آن مطلع شود. حتی قرارداد فروش تسلیحات رژیم صهیونیستی به بحرین و امارات هم علنی شد اما نشست امنیتی اخیر فراتر از این حرفهاست که در حال حاضر بنابه مصلحت قرار نبوده جزئیات آن منتشر شود.

بحرین و رژیم صهیونیستی در سپتامبر 2020، طی توافقات «آبراهام» روابط خود را عادی‌سازی کردند و قرار بود که این توافق مقدمه‌ای برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها باشد اما برگزاری چنین نشست امنیتی به دور از چشم مردم بیانگر این است که روند عادی‌سازی چندان هم موفق نبوده و نتوانسته خواسته‌های آل‌خلیفه را آن طور که باید و شاید برآورده کند.

آل خلیفه و حاکمان امارات که با عادی سازی روابط، پای صهیونیستها را به خلیج فارس باز کرده‌اند سعی دارند تامین امنیت خود را به این رژیم بسپارند و تل‌آویو هم از این مسئله استقبال می‌کند زیرا به راحتی می‌تواند با استقرار جاسوسان موساد در این کشورها، تحولات در خلیج فارس را از نزدیک رصد کند. در نشست محرمانه اخیر هم احتمالاً تصمیماتی اتخاذ شده که آل‌خلیفه از افشای آن نگران است که این فرضیه را تقویت می‌کند که مفاد آن بیشتر به نفع صهیونیستها بوده است، زیرا اگر به نفع بحرین بود، آل‌خلیفه با آب و تاب آنرا بازتاب می‌داد تا نشان دهد که عادی سازی آنگونه که افکار عمومی تصور می‌کند یکطرفه نبوده و بحرین هم از این طرح منتفع شده است.

همزمان با نشست امنیتی بحرین، حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و محمد بن زاید، رئیس امارات هم در مورد همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور و هماهنگی مشترک در زمینه‌های مختلف گفتگو کردند و همزمانی این نشستها اتفاقی نیست و به نظر می‌رسد تحولاتی بین شیوخ سازشکار خلیج فارس با رژیم صهیونیستی در شرف اجرا است که ابعاد آن در آینده برملا خواهد شد.

هر چند هدف اصلی مقامات تل‌آویو از عادی سازی این بود که اعراب با صراحت موجودیت جعلی رژیم صهیونیستی را بپذیرند و روابطشان را در همه حوزه‌ها علنی کنند تا مشروعیتی در منطقه برای خودشان ایجاد کنند اما به نظر می‌رسد روند عادی سازی شکست خورده و به غیر از افتتاح سفارتخانه‌ها عایدی دیگری برای طرفین نداشته است. حتی قراردادهای نظامی و امنیتی که بین تل‌آویو و بحرین در یکسال گذشته امضا شده، تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده و نشان می‌دهد که جاده عادی سازی پر پیچ و خم‌ است.

آل خلیفه سعی داشت با استفاده از توافقات عادی سازی مشکلات اقتصادی خود را با کمک صهیونیستها کاهش دهد اما این رژیم تاکنون حاضر نشده است در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، زیرا به حاکمان منامه اعتماد کاملی ندارد و فعلا از اعراب بیگاری می‌کشد تا طرحهای امنیتی خود را در منطقه اجرای کند.

آخرین تلاش صهیونیستها برای حضور اعراب در نشست مراکش 

نشست امنیتی بحرین به نوعی با نشست آتی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در مراکش هم مرتبط است. نشستی که با حمایت آمریکا و برای بررسی تحولات فلسطین انجام خواهد شد برگزاری این اجلاس، که از نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای احیای روند عادی سازی مهم تلقی می‌شود، با اعلام مخالفت تشکیلات خودگردان برای حضور در آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته چرا که اردن اعلام کرده اگر رهبران فلسطینی در این نشست حضور نداشته باشند در آن شرکت نخواهد کرد. غیبت اردن که قیمومیت مسجدالاقصی را برعهده دارد، می‌تواند نشست مراکش را تحت‌الشعاع قرار داده و نتایج آنرا به شکست بکشاند.

نشست امنیتی اخیر در بحرین هم بر این اساس انجام می‌شود که صهیونیتسها می‌خواهند کشورهای عربی بیشتری را در مراکش دورهم جمع کرده و وزن خود را در منطقه بالا ببرند و این آخرین تیر در زه مقامات تل‌آویو است تا هماهنگی‌های لازم را با سران سازشکار عربی انجام دهند. باتوجه به اینکه عربستان سعودی روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ندارد، مقامات اسرائیلی سعی دارند تا از روابط بحرین با سعودیها بهره برده و بتوانند نماینده عربستان را هم در نشست نقب در کنار خود داشته باشند.

ترس از واکنش افکار عمومی

مقامات آل‌خلیفه زمانی که تن به سازش با صهیونیستها دادند فکر می‌کردند افکارعمومی پس از گذر زمان، با این مسئله کنار خواهد آمد اما استدلال آل‌خلیفه اشتباه از آب درآمد و با گذشت دو سال و نیم مخالفتهای مردم بحرین روز به روز با طرح سازش گسترده‌تر می‌شود. واکنش‌های جهانی به حضور صهیونیستها در جام جهانی 2022 قطر، نشان داد که افکار عمومی جهان عرب برخلاف حاکمان سازشکار، نظر مثبتی به عادی سازی ندارد و آل‌خلیفه هم از این مسئله نگران است و به همین خاطر از زمان شروع عادی سازی نتوانسته افکارعمومی را با خود همراه کند.

علاوه‌بر افکار عمومی، برخی مقامات بحرینی هم اخیرا مواضع منفی خود را نسبت به عادی‌سازی با رژیم اشغالگر فلسطین ابراز کرده‌اند. در جلسه اخیر پارلمان بحرین، ممدوح الصالح، یکی از نمایندگان این کشور در سخنانی موجودیت جعلی اسرائیل را «رژیم صهیونیستی غاصب» خواند و نشان داد که نمایندگان نظر متفاوتی به مسئله عادی سازی دارند. موضع گیری این نماینده بحرینی باعث شد تا کاربران عرب‌زبان توئیتر به همراه بحرینی‌ها موجی از مخالفت‌ها و انتقادها با عادی‌سازی عربی را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارند. از اینرو، حاکمان منامه سعی دارند فعلا هر گونه دیدارهای امنیتی با مقامات صهیونیستی را مخفی نگه دارند تا حساسیت افکار عمومی را برنیانگیزند.

آل خلیفه سعی داشت با استفاده از این عادی سازی، برای خود مشروعیتی دست و پا کند اما نتیجه عکس گرفت و خشم مردمی بیشتر شد و بحرینی‌ها نشان دادند که هویت ملی و عربی خود را به هویت جعلی صهیونیستی گره نمی‌زنند. با وجود محدودیتهای گسترده برای مخالفان بحرین، اما هر هفته مردم این کشور با حضور در خیابانها مخالفت خود را با روند سازش اعلام می‌کنند تا این موج ضد صهیونیستی را همچنان زنده نگه دارند و آل‌خلیفه هم از این مسئله به شدت نگران است و سفر اخیر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به منامه هم به دلیل جلوگیری از واکنشهای مردمی نیمه تمام ماند. مردم نسبت به طرح یهودی سازی بحرین توسط حاکمان آل‌خلیفه با قاطعیت مخالفت کرده و با رویکرد خفت بار سردمداران خود همسو نشده‌اند.

اگرچه سران تل‌آویو، بحرین و امارات را نقطه شروع عادی‌سازی‌ بیشتر در جهان عرب و دروازه ورود به خلیج فارس می‌دانند اما باید گفت که صهیونیستها به درختی دخیل بسته‌اند که هیچ دردی از اشغالگران دوا نخواهد کرد و شیخ‌نشین بحرین حتی مردم خود را نمی‌تواند با خود همراه کند چه برسد به کشورهای عربی.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط