رسانه تخصصی روابط بین الملل

کودک‌کشی در سکوت مدعیان حقوق بشر

Diplomacyplus.ir/?p=1018
آتش جنگ هفت ساله عربستان عليه مردم يمن يك‌بار ديگر با حمله هوايي گسترده نيروهاي ائتلاف تحت رهبري رياض به مناطق تحت تسلط گروه انصارالله در يمن كه براساس اعلام منابع رسمي به كشته و زخمي شدن ده‌ها غيرنظامي و قطع كامل اينترنت در اين كشور انجاميد، شعله‌ور شد.

آتش جنگ هفت ساله عربستان علیه مردم یمن یک‌بار دیگر با حمله هوایی گسترده نیروهای ائتلاف تحت رهبری ریاض به مناطق تحت تسلط گروه انصارالله در یمن که براساس اعلام منابع رسمی به کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی و قطع کامل اینترنت در این کشور انجامید، شعله‌ور شد.

این بمباران گسترده از سوی نیروهای تحت رهبری عربستان در حالی صورت گرفت که هفته گذشته پهپادهای متعلق به انصارالله یمن موفق شده بودند در واکنش به بمباران‌های بی‌وقفه و کشتار غیرنظامیان از سوی ائتلاف سعودی، خود را به ابوظبی برسانند و با تهدید خاک امارات، این پیغام را به گوش رهبران عربستان و امارات برسانند که آنها پس از سال‌ها تحمل تحریم و جنگ همچنان حاضر به تسلیم شدن در برابر اشغالگران نیستند. ساعاتی پس از این حمله پهپادی، عربستان سعودی بار دیگر بمباران مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن را هدف حملات هوایی خود قرار داد که طی آن دست‌کم 20 غیرنظامی کشته شدند. آنها اما به این پاسخ نیز اکتفا نکردند و جمعه شب طی چند عملیات هوایی مناطق گسترده‌ای از یمن را بمباران کردند.
در ماه‌های اخیر، حوثی‌ها روی زمین پیشروی‌هایی داشتند و توانسته بودند بخش‌هایی از یمن را که تحت کنترل نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بود آزاد کنند اما برای ریاض و ابوظبی که برخلاف حوثی‌ها میلیاردها دلار برای این جنگ هزینه کرده بودند، تحمل این مساله سخت بود و آنها با افزایش فشار توانستند بار دیگر بخش‌هایی از مناطق آزاد شده را اشغال کنند. با بمباران اخیر به نظر می‌رسد درگیری‌ها حتی نسبت به آنچه در چند ماه اخیر در جریان بود نیز گسترده‌تر شود و دو طرف بیش از پیش در راستای ضربه زدن به طرف مقابل و دیکته کردن قدرت خود تلاش کنند.
خبرگزاری رویترز گزارش داده تنها در حملات سعودی‌ها به زندان مرکزی صعده در یمن بیش از
60 نفر کشته شدند. برخی گزارش‌ها شمار قربانیان این حملات هوایی را تا ۷۰ نیز برآورد کرده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک منبع بیمارستانی محلی، تعداد کشته‌شدگان را 77 و تعداد زخمی‌ها را 190 نفر ذکر کرده است.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد این حملات را محکوم کرده و خواستار تحقیقات کاملی پیرامون تبعات آن شده است. استفان دوژاریک، سخنگوی گوترش، می‌گوید حملات هوایی نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان محدود به استان صعده نبوده بلکه مناطق مختلف یمن را شامل شده و کودکان نیز در شمار قربانیان این حملات بوده‌اند.» او در بیانیه‌ای عنوان کرد: «حمله هوایی به تاسیسات مخابراتی در حدیده باعث اختلال شدیدی در خدمات اینترنتی شده که خدماتی حیاتی محسوب می‌شود.» دوژاریک افزود: «دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیقات سریع، موثر و شفاف در مورد این حوادث شده تا نسبت به پاسخگویی مسوولان این حملات اطمینان حاصل شود.» صندوق نجات کودکان نیز در اطلاعیه‌ای خبر داد که بر اثر این حملات سه کودک در شهر حدیده کشته شدند.
یکی از پزشکان بدون مرز مستقر در شهر صعده در شمال یمن، حملات اخیر ائتلاف سعودی را بسیار مرگبار توصیف می‌کند: «اصلا قابل تصور نیست که بتوان تعداد دقیق کشته‌ها و زخمی‌ها را در مدت زمانی کوتاه مشخص کرد. این یک اقدام وحشیانه و مرگبار بود.»
مونا جول، نماینده کشور نروژ در سازمان ملل که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، روز جمعه با صدور بیانیه‌ای، از این حملات ابراز نگرانی کرد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز شنبه با محکومیت حملات هوایی چند روز اخیر ائتلاف متجاوزان به مناطق مسکونی و غیرنظامی یمن که به ویرانی و کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از افراد بی‌گناه انجامید، ضمن تسلیت و ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این حملات، اظهار داشت: «استمرار حملات نظامی ائتلاف به یمن با سکوت و بی‌تفاوتی جامعه بین‌الملل، فروش بدون کنترل سلاح به متجاوزان، اتخاذ رویکرد جانبدارانه و استانداردهای دوگانه در مجامع بین‌المللی در مواجهه با تجاوز ظالمانه هفت ساله علیه مردم یمن، مسیر دستیابی به صلح عادلانه در این کشور را بیش از پیش دشوار کرده است.» سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد: «کشورهای حامی تسلیحاتی نیروهای متجاوز به یمن که با دراختیار قرار دادن بمب‌ها و سلاح‌های نابودکننده به آنان موجب به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان یمنی شده‌اند، در این جنایات شریک بوده و باید در قبال حمایت‌هایی از این دست نسبت به افکار عمومی مردم دنیا و مردم یمن پاسخگو باشند.» خطیب‌زاده در پایان تداوم محاصره و بمباران مردم یمن را نشان‌دهنده نبود عزم جدی در جهت پیشبرد حل و فصل سیاسی بحران یمن و اصرار بر رویکرد مخرب نظامی دانست که نتیجه‌ای جز ویرانی و نابودی کشور عظیم یمن و بی‌ثباتی در منطقه به همراه نخواهد.
حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید کشتارهای اخیری که دشمن عربستانی-امریکایی در یمن رقم زد و سکوت مرگبار جامعه جهانی در برابر این کشتارها، تاکید کرد: این کشتار خوی وحشی نیروهای متخاصم و دوری آنها از ارزش‌های انسانی، اخلاقی و دینی را نشان می‌دهد. حزب‌الله این حمله وحشیانه را جبران ناامیدکننده شکست فاجعه‌بار دشمن عربستانی-امریکایی در نبرد میدانی در یمن دانست و از آزادگان جهان خواست در کنار یمنی‌ها بایستند. همچنین جنبش جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی آزادسازی فلسطین این جنایت را محکوم کردند.
جرمی کوربین، رییس پیشین حزب کارگر انگلیس هم گفت: «حملات علیه یمن شب گذشته باعث کشته شدن ده‌ها تن و قطع اینترنت در سراسر کشور شد. دولت انگلیس در این جنایت‌ها به دلیل مسلح کردن و آموزش نظامی با عربستان همدست است.» او بر لزوم پایان فوری معاملات فروش سلاح به عربستان تاکید کرد.
یمنی‌ها اعلام کرده‌اند، به این حملات عربستان و متحدان این کشور واکنش نشان خواهند داد. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم دیشب کشور امارات را تا زمان ادامه تجاوز نظامی حاکمان آن علیه یمن ناامن توصیف کرد و به شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی توصیه کرد خاک امارات را ترک کنند.

انکار فاجعه انسانی
پس از واکنش گسترده افکار عمومی در جهان، ائتلاف سعودی بخشی از حملات خود را انکار کرد. ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف سعودی، صبح روز شنبه، بیانیه‌ای در ارتباط با حمله جنگنده‌های سعودی به زندان صعده (شمال غرب یمن) صادر کرد. بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، ترکی المالکی اظهار داشت که ائتلاف گزارش «برخی رسانه‌ها» درباره حمله به یک زندان در استان صعده را دنبال کرده است. به‌رغم گزارش سازمان‌های بین‌المللی درباره کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در حمله ائتلاف، المالکی مدعی شد که گزارش رسانه‌ها درباره حمله ائتلاف به یکی از زندان‌های استان صعده یمن «نادرست است.» سخنگوی ائتلاف سعودی در این خصوص ادعا کرد: «ادعای قربانی شدن زندانیان موجود در زندان و ادعاهای حوثی‌ها نادرست است.»
این ادعا از سوی سعودی‌ها در حالی مطرح می‌شود که نهادهای ناظر بین‌المللی نظیر صلیب سرخ جهانی وقوع حملات و کشته شدن غیرنظامیان را تایید می‌کند.

سکوت  مدعیان حقوق  بشر

واکنش امریکایی‌ها اما عجیب‌ترین واکنش ممکن بود. در حالی که بسیاری از کارشناسان وضعیت فعلی جنگ یمن را نتیجه بی‌عملی دولت بایدن توصیف می‌کنند، بلینکن پس از حمله وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن که واکنش بسیاری از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد را در پی داشت، بدون محکوم کردن این حملات خواستار گفت‌وگوی ریاض و حوثی‌های یمن شد. وزیر خارجه امریکا در توییتر نوشت: «تشدید درگیری‌ها و حملات در سراسر یمن باید پایان یابد. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به یک راه‌حل صلح‌آمیز و دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه متعهد شوند. مردم یمن شایسته زندگی در صلح و تعیین آینده خود هستند.» کشورهای اروپایی نیز اقدام عربستان را به ‌طور قاطع محکوم نکردند تا محکوم کردن حملات انصارالله علیه ابوظبی، نشانه‌ای از استاندارد دوگانه آنها در مواجهه با حوادث اینچنینی باشد.
این در حالی است که هفته گذشته مقامات ارشد امریکا، از جمله آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع، حملات انصارالله به ابوظبی را به‌ شدت محکوم کردند. جو بایدن رییس‌جمهوری امریکا نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه آیا ایالات متحده جنبش انصارالله را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار می‌دهد، گفت «این مساله در دست بررسی است.»

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط