رسانه تخصصی روابط بین الملل

قیمت‌های سرسام آور بنزین؛ معضل آشکار دولت بایدن

Diplomacyplus.ir/?p=3185
تارنمای هیل نوشت: افزایش قیمت های سرسام آور بنزین در آمریکا به معضلی آشکار کاخ سفید تبدیل شده است و به نظر نمی رسد راه حلی فوری برای آن وجود داشته باشد.

این تارنمای آمریکایی نوشت هر چند دولت آمریکا با تمرکز بر پیام های اقتصادی ماه جاری را آغاز کرد ناظران اقتصادی می گویند تلاش های انجام شده به ویژه با توجه به افزایش نرخ میانگین هر گالون بنزین به ۵ دلار تاکنون ناکام مانده است.

افزایش قیمت بنزین در کنار تورم چالش اساسی دولت بایدن و دموکرات ها را که خود را برای انتخابات میان دوره ای کنگره آماده می کنند، نشان می دهد. نظرسنجی اکونومیست و موسسه یوگاو نشان داده که ۸۵ درصد رای دهندگان گفته اند فکر می کنند تورم موضوعی بسیار جدی یا تا حدی جدی است.

در همین نظرسنجی، ۴۴ درصد از رای دهندگان گفتند که دولت بایدن بیشترین مسئولیت را در افزایش تورم دارد.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا این هفته به سی بی اس نیوز گفت که آمریکایی ها باید خود را برای تابستانی سخت آماده کنند؛ یک آژانس بزرگ انرژی پیش بینی کرده قیمت سوخت ممکن نیست تا پاییز یا زمستان به کمتر از ۴ دلار در هر گالن کاهش یابد.

وی گفت در آینده دور ممکن است این اوضاع کمی بهتر شود اما در تابستان که استفاده از خودروها افزایش می یابد بدون شک این شرایط دشوار وجود خواهد داشت زیرا ما در بازار جهانی نفت با ناهماهنگی در تقاضا و عرضه روبرو هستیم.

بایدن تحت فشار کشورهای خاورمیانه برای افزایش تولید نفت، دستور آزادسازی میلیون‌ها بشکه نفت از ذخایر راهبردی این کشور را برای افزایش عرضه صادر کرده است. وی  محدودیت‌های فروش سوخت با محتوای اتانول بالاتر را لغو کرده و خواستار ترویج منابع انرژی تجدیدپذیر مانند وسایل نقلیه الکتریکی و انرژی خورشیدی است.

اما در واقعیت، همانطور که حتی برخی از مقام های دولت او اذعان می‌کنند، این اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا تاثیر اندکی بر قیمت‌های روزانه سوخت دارد، قیمت‌هایی که اغلب در سلطه زنجیره‌های تامین جهانی قرار دارند و تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین قرار گرفته‌اند.

انتشار گزارشی در روز جمعه درباره وضعیت تورم در آمریکا ضربه مهلک دیگری بر پیکره دولت بایدن بود. گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته فقط یک درصد افزایش داشته و در یک سال منتهی به ماه مه ۸.۶ درصد افزایش داشته است.

داگ هی، استراتژیست جمهوری خواه، معتقد است دولت بایدن واکنش ضعیفی به تورم داشته است که این امر  به کاهش محبوبیت وی و نمرات پایین او در اقتصاد کمک کرده است.

مت بِنِت استراتژیست در اندیشکده «راه سوم» وابسته به میانه روها گفت: بخشی از چالش کنونی کاخ  سفید به خاطر این است که بسیاری از مردم آمریکا این موضوع را درک نمی کنند که دولت بایدن قیمت های سوخت را کنترل نمی کند.

بایدن روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که آمریکا با تورم، از موضع قدرت برخورد می کند و دوباره از نرخ پایین بیکاری سخن گفت.

«نتوان سیرایت» استراتژیست دموکرات بر این باور است که تمرکز رئیس جمهور بر نکات مثبت اقتصاد کشور در انتخابات میان دوره ای پاییز امسال در بین رای دهندگان بازتاب خواهد داشت.

وی گفت از نظر پیام رسانی من فکر می کنم که دموکرات ها باید نشان دهند که ما چه تلاش هایی برای نجات اقتصادی کشور انجام دهیم. اطمینان حاصل کنید که ما روایتگر هستیم و اجازه ندهید آنها درباره ما داستان سرایی کنند.

انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا  در روز سه شنبه، ۸ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. در این انتخابات، برای تعیین تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا رای‌گیری صورت خواهد گرفت.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط