رسانه تخصصی روابط بین الملل

رژه بزرگ دریایی انصارالله؛ اهداف و پیام‌ها

Diplomacyplus.ir/?p=4498
انصارالله از برگزاری رژه اخیر به دنبال تهدیدسازی علیه ناوگان دریایی کشورهای متجاوز است تا با ایجاد موازنه تهدید بتواند محاصره دریایی موجود را از بین ببرد

 روز گذشته (پنجشنبه 10 شهریور) دولت نجات ملی یمن تحت رهبری انصارلله رژه نظامی بزرگ و بی سابقه‌ای را در منطقه سواحل غربی این کشور برگزار کرد که در آن از دستاوردهای جدید نظامی این گروه رونمایی شد.

در جریان این نمایش قدرت و آمادگی نظامی، نیروی دریایی یمن موشک‌های جدید زمین به دریا مدل «فالق 1»، «المندب 2» و «روبیج» را به نمایش گذاشت و علاوه بر آن، مین های دریایی حفاظت از آب های سرزمینی در برابر متجاوزان از جمله «کرار 1، مجاهد، اویس، آصف 4» در معرض دید عمومی قرار گرفت”.

در بیان مشخصات موشک فلق باید گفت که این موشک با 1.32 متر طول و وزن پرتاب کل 111 کیلوگرم، دارای برد 10 تا 11 کیلومتر است و کلاهک 50 کیلوگرمی با قابلیت انفجار قوی(HE) حمل می کند.

موشک فلق 2 نیز بردی بین 10 تا 11 کیلومتر دارد و کلاهک  120 کیلوگرمی را حمل می کند . طول موشک 1.82 متر و وزن پرتاب موشک 255 کیلوگرم است.

فالق های 1 و 2 پیشران جامد هستند، روتور نصب می شوند و می توانند از کامیون ها یا قایق ها پرتاب شوند.

مندب 2 نیز از موشک های کروز ساحل به دریا و پیشرفته محسوب می‌شود که نمایش آن در این رژه نظامی نشان می‌دهد انصارالله تکنولوژی ساخت این نوع موشک‌ها را به دست آورده است. موشک های کروز به دلیل سرعت بسیار بالا و دقت بیشتر از خطرناک ترین سلاح‌ها برای کشتی ها و تجهیزات دریایی محسوب می‌شود.

این رژه نظامی با حضور رهبران انصارالله و سران ارتش و دولتمردان یمنی برگزار شد. مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سخنانی در این مراسم تاکید کرد: «سطح بالایی که ارتش ما به آن رسیده است یکی از دستاوردهای پایداری در برابر استکبار و تجاوز است».

المشاط تأکید کرد: «ما در برابر هر خطری که منطقه ساحل غربی با آن مواجه است به ایستادگی ادامه خواهیم داد».

توانمندی‌های دریایی انصارالله

نیروی دریایی یمن، به عنوان یک نیروی راهبردی در عرصه جنگ و دفاع در برابر تجاوز دشمنان، نقش مهمی در پیروزی های نظامی انصارالله داشته است.

از آغاز جنگ ناجوانمردانه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن در سال 2015، نیروی دریایی یمن با شیبی ملایم به سمت افزایش تحرکات خود در حوزه مقابله با دشمن حرکت کرد و انصارالله در طول هفت سال گذشته تجهیرات نظامی دریایی مورد نیاز خود را مطابق با آسیب‌پذیری‌های دشمن طراحی و تولید کرده است. قایق های تندرو انتحاری که در حمله ناوگان نفتی دشمن کارنامه موفقی از خود ثبت کرد و ضربات دردناکی به عقبه تدارکاتی جنگ وارد نمود، یکی از مهمترین دستاوردهای انصارالله در حوزه دریایی بوده است.

 در شهریور سال 1400 وبگاه warontherocks نزدیک به نهادهای امنیتی و و اطلاعاتی آمریکا) که در حوزه نظامی فعالیت می‌کند؛ در گزارشی از توسعه یگان قایق‌های تندروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ابراز نگرانی کرد.

طبق این گزارش، یمنی‌ها از ژانویه ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۲۱، به طور مجموع ۲۴ حمله دریایی موفق انجام داده‌اند و «تهدید دریایی حوثی‌ها واقعی و رو به افزایش است».

شاید بتوان جنگ دریایی برای مقابله با تجاوزگران از سال 2016 و با انهدام کشتی اماراتی HSV-2 Swift آغاز شد و توانست عرصه دریا را نیز برای جولان آزادانه کشتی های دشمن ناامن کند. در زمستان 2017 انهدام ناو پیشرفته المدینه که در گلوله باران مناطق مسکونی یمن شرکت داشت، توسط قایق‌های بدون سرنشین نیروی دریایی یمن نقطه عطفی در جنگ‌های دریای ائتلاف سعودی و یمن به شمار می‌رفت.

به طور حتم با سوق یافتن قابلیت‌های موشکی انصارالله به سمت ساخت موشک های ساحل به دریا و یا موشک‌های قابل حمل بر روی قایق‌های کوچک و همچنین استفاده از پهبادهای انتحاری در مأموریت‌های دریایی، قدرت بازدارندگی یمن در حوزه دریایی به مراتب قوی تر از گذشته خواهد شد. موضوعی که با رونمایی انصارالله از جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه سلاح‌های دریایی نشان داد که به آن اهتمام ویژه ای دارد.

دریا، نقطه ثقل آینده جنگ یمن

با شکست نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان در عرصه زمینی، اهمیت تداوم محاصره دریایی یمن برای سعودی‌ها بسیار افزایش یافته است و دشمن بر روی فشارهای اقتصادی برای از پای درآوردن مقاومت یمن حساب ویژه باز کرده است.

توقیف کشتی های سوخت‌رسان در سواحل یمن توسط ائتلاف که برخلاف تعهدات آتش بس صورت می‌گیرد، بخشی از استراتژی فشار اقتصادی است که همچنان ادامه دارد.

از طرف دیگر در روزهای گذشته وزارت آب و محیط زیست یمن اعلام کرد که تجاوزات آمریکا و عربستان تعدادی از منابع آبی در الحدیده را به مواد شیمیایی و رادیواکتیو آلوده کرده و منابع آبی در دیگر استان‌های یمن را نیز تخریب کرده است.

عبدالکریم السفیانی، معاون سازمان منابع آب، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در این وزارتخانه درباره اثرات تجاوزات ائتلاف بر بخش‌های آب و محیط زیست یمن از مارس 2015، اعلام کرد که آلودگی شیمیایی به عناصر رادیواکتیو و سنگین در تعدادی از منابع آبی حدیده مشاهده شده است.

السفیانی توضیح داد که در حملات ائتلاف از سال 2015 بیش از 2995 مورد از تاسیسات آبی از جمله سدها، موانع، پمپ ها، مخازن، کانال های آبیاری و شبکه های آبیاری تخریب شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سازمان های بین المللی، بیش از 20 میلیون یمنی به آب سالم و آشامیدنی دسترسی ندارند.

عبدالسلام الحکیمی، معاون وزیر آب و محیط زیست نیز به نوبه خود توضیح داد که خسارات بخش آب و محیط زیست ناشی از تجاوزات و محاصره از مرز 432 میلیارد ریال گذشت.

الحکیمی با اشاره به اینکه عرضه نامنظم گازوئیل و گرانی آن منجر به کاهش ظرفیت سیستم های پمپاژ آب شده است، خاطرنشان کرد: در زمان آتش بس تلاش شد قطعات یدکی برای توسعه شبکه های آب و فاضلاب و احیای چاه ها و تصفیه خانه های خارج از خدمت تهیه شود، اما ائتلاف از این امر جلوگیری کرد.

تداوم محاصره دریایی به طور حتم باید از طریق تقویت توان نیروی دریایی در هم شکسته شود و این موضوع را می‌توان در صدر اهداف نظامی انصارالله اعلام کرد.

همچنین فارغ از بحث محاصره دریایی نباید از یاد برد که یمن با برخورداری از موقعیت استراتژیک در اطراف دریای سرخ و کنترل تنگه باب المندب محکوم به داشتن قدرت دریایی برای دفاع از منافع خود است. همچنین عواملی چون نزدیکی این کشور به شاخ شرقی آفریقا، دارا بودن سواحل طولانی در دریای سرخ و دریای عرب و به تبع آن وجود بنادر مهمی مانند عدن و الحدیده به اهمیت استراتژیکی این کشور افزوده است.

پیام قدرت‌نمایی دریایی انصارلله به دشمنان

قدرت نمایی دریایی انصارالله به واسطه برگزاری رژه نظامی اخیر حاوی پیام‌های مهمی به دشمنان است. به طور حتم انصارالله با رونمایی از نسل جدید موشک‌های ساحل به دریا و مین های دریایی خود، اولاً نشان می‌دهد نیروی اصلی حفظ امنیت آب های ساحلی و تنگه باب المندب در آینده صنعا خواهد بود و حضور بی ثبات ساز بیگانگان بویژه رژیم صهیونیستی که به بهانه ایجاد امنیت در این منطقه مستقر شده اند، موقتی خواهد بود.

گزارشهای رسانه ای در ماه های اخیر پرده از افزایش حضور نامشروع رژیم صهیونیستی با هماهنگی و همدستی امارات در آب‌ها و جزایر یمن برداشته است. رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر با تهدیدسازی از تحولات یمن به سمت تقویت حضور نظامی نامشروع خود در مجاورت تنگه باب المندب و حتی جزیره سقطری روی آورده است که عملاً تهدیدی علیه منافع دولت نجات ملی یمن محسوب می‌شود.

 در این رابطه عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله پس از برگزاری این رژه نظامی، خطاب به کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی گوشزد کرد: «آنچه حمل و نقل بین‌المللی را تهدید می‌کند، اقدامات وحشیانه شما و لذت بردن از رنج مردم ما و ناوگانی است که در نزدیکی سواحل کشورمان برای محاصره بسیج کرده‌اید. وی همچنین با تاکید بر شکست تلاش‌های دشمنان برای دور کردن یمن از آرمان فلسطین تحت عنوان عادی‌سازی با دشمن «صهیونیستی»، تصریح کرد: امروز کشور ما (در عرصه دفاع از آرمان فلسطین) به‌طور رسمی و مردمی بیشتر حضور دارد و به مواضع دینی اصولی خود در حمایت از مردم فلسطین پایبند است.

همچنین انصارالله از برگزاری رژه اخیر به دنبال تهدیدسازی علیه ناوگان دریایی کشورهای متجاوز است تا با ایجاد موازنه تهدید بتواند محاصره دریایی موجود را از بین ببرد. بخش زیادی از تجارت عربستان و امارات بویژه صادرات نفت، از طریق ناوگان دریایی و تنگه باب المندب انجام می‌شود.

در همین راستا رهبر انصارالله مجدداً توصیه خود را به ائتلاف متجاوز برای استفاده از فرصت آتش بس و توقف کامل تجاوز و پایان دادن به محاصره و اشغالگری تکرار کرد. همچنین مهدی المشاط از دیگر رهبران انصارالله در سخنانی تاکید کرد که «نیروهای مسلح یمن اکنون می توانند به هر نقطه در دریا از هر نقطه یمن و نه فقط از ساحل حمله کنند».

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط