رسانه تخصصی روابط بین الملل

رویارویی احتمالی واشنگتن-پکن با ادعای حمایت شرکت‌های چینی از روسیه

Diplomacyplus.ir/?p=6989
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد: دولت جو بایدن به تازگی نگرانی خود را از وجود شواهدی دال بر حمایت احتمالی شرکت‌های چینی از جنگ روسیه در اوکراین از طریق فروش تجهیزات غیرمرگبار ابراز کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از این دو مقام آمریکایی ضمن اعلام این مطلب، افزود: دولت جو بایدن تلاش می‌کند مطمئن شود پکن تا چه اندازه از این معاملات شرکت های چینی مطلع بوده است.

سی ان ان نوشت: چندین منبع آگاه از مسائل اطلاعاتی آمریکا و اروپا به این شبکه خبری گفته اند که این تجهیزات جلیقه و کلاه زرهی را شامل می‌شود و کمک های قوی نظامی که روسیه درخواست کرده است را در بر نمی گیرد.

سی ان ان به نقل از یکی از مقامات آمریکایی یاد شده افزود: انتقال این تجهیزات «نگران کننده» است اما در این مرحله، هنوز برای واشنگتن محرز نشده که آیا دولت مرکزی چین از انتقال آنها آگاه بوده یا خیر. هر چند شرکت های دولتی بر اقتصاد چین سلطه دارند اما عملکرد همه آنها به طور روزانه رصد نمی شود.

مقام دیگر آمریکایی مدعی حمایت احتمالی شرکت های چینی از روسیه، به سی ان ان گفت: برخی از مقام های آمریکایی بر این باورند که دولت چین از انتقال این تجهیزات غیرمرگبار به روسیه مطلع است و باید اقداماتی را برای متوقف کردن آنها بکار بندد.

سی ان ان نوشت: با وجودی که دولت آمریکا همچنان در حال بررسی تاثیرات و اهمیت کلی این حمایت شرکت های چینی است، این مساله نگرانی مقام های آمریکایی را افزایش داده است.

بر اساس گزارش این رسانه، مقام های آمریکایی از ارائه جزییات بیشتری درباره تماس های دولت بایدن با پکن بر سر این موضوع خودداری کرده اند.

به گفته مقام دیگر آمریکایی مطلع از این امر، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هفته های آینده به چین سفر می کند و انتظار می رود انتقال این تجهیزات یکی از محورهای گفت وگوهای وی با مقامات پکن را تشکیل دهد.

سی ان ان نوشت، این رسانه تلاش کرده برای اظهارنظر در این زمینه با سفارت چین در واشنگتن تماس بگیرد.

شبکه خبری بلومبرگ در ابتدا گزارشی درباره تماس دولت بایدن با مقامات پکن برای اطمینان از فروش این تجهیزات منتشر کرد.

سی ان ان افزود: اگر دولت بایدن به این نتیجه برسد که دولت مرکزی چین، عمدا یا آگاهانه اجازه چنین حمایت هایی را به شرکت های چینی داده است، باید درباره نحوه واکنش قوی به این اقدام تصمیم گیری کند.

سی ان ان در ادامه گزارش خود آورده است: در ابتدای جنگ اوکراین، مشاوران ارشد بایدن درباره تبعات تصمیم این کشور برای حمایت از روسیه در این جنگ به مقامات چینی هشدار دادند. چنین کمک‌های مستقیم و مادی دولت چین آشکارا تعمیق مشارکت خودخوانده چین با مسکو را که به نظر می رسد به دقت طراحی شده است، نشان می دهد.

چین و روسیه در آغاز درگیری ها در اوکراین، آشکارا «دوستی بدون محدودیت» خود را اعلام کردند. اما چین از ارائه بسیاری از حمایت‌های مالی و نظامی که مسکو درخواست کرده، خودداری کرده است.

منابع آگاه از اطلاعات آمریکا مدعی اند، پکن که از نظر اقتصادی عمیقاً با غرب در هم تنیده شده است، قصد ندارد با حمایت از روسیه خشم جامعه جهانی را برانگیزد.

مقامات اطلاعاتی آمریکا پیوسته گفته اند که شاهدی دال بر حمایت چین از روسیه با ارسال سلاح های مرگبار مشاهده نکرده اند.

بیل برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دسامبر گذشته به شبکه تلویزیونی «پی بی اس» آمریکا مدعی شد: مشخص است که محدودیت هایی در همکاری دو کشور- دستکم به لحاظ بی میلی شی جین پینگ رئیس جمهوری چین برای ارائه کمک های نظامی درخواستی ولادیمیر پوتین همتای روس او- وجود دارد.

چین از انتقاد علنی از جنگ روسیه در اوکراین اجتناب کرده و دو کشور بارها بر مشارکت خود تاکید کرده‌اند.

پوتین دسامبر گذشته بعد از دیدار مجازی با رئیس جمهوری چین گفت که دو کشور همکاری بین نیروهای مسلح خود را تقویت خواهند کرد و به رشد روابط تجاری دو طرف اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط