رسانه تخصصی روابط بین الملل

روسیه قایق‌های کامیکازه از ایران می‌گیرد

Diplomacyplus.ir/?p=7263
وبگاه «دفنس اکسپرس» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا روسیه قایق های کامیکازه از ایران می‌گیرد؟

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه دفنس اکسپرس در یادداشت تازه خود نوشت: دیروز، 11 فوریه 2023، دلایلی برای این باور وجود داشت که روس‌ها می‌توانند از پهپادهای سطحی کامیکازه برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی یا مقابله با کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه استفاده کنند.

این امر به‌ویژه در یکی از مکالمه‌های بین فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، «والری زالوژنی» و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، «مارک میلی» نشان داده شده است. در این پیام آمده است: «من نگرانی خود را در مورد استفاده روسیه از وسایل نقلیه سطحی بدون سرنشین، که تهدیدی برای کشتیرانی غیرنظامی دریایی در دریای سیاه است، به اشتراک گذاشتم.»

در نگاه اول، الگوریتم برای مقابله با تهدید جدید فدراسیون روسیه ساده و واضح است، بوم‌های دفاعی در اطراف اشیاء مهم که راه‌های عبور از اشیاء را مسدود می‌کنند و همچنین قایق‌ها و کشتی‌های گشت‌زنی بیشتری باید در اطراف قرار گیرند.

اما از سوی دیگر، ارزش این را دارد که بفهمیم روسیه از کجا می‌تواند قایق‌های کامیکازه را تهیه کند. شاید این امر الگوریتم‌های جنگ الکترونیکی را «محوری» کند.

قبل از تهاجم تمام‌عیار به اوکراین، فدراسیون روسیه نمونه‌هایی از زیردریایی بدون سرنشین غربی را در اختیار داشت.

به طور خاص، نیروی دریایی روسیه دارای 6 فروند مین‌روب از کلاس الکساندریت 12700 است که سه فروند از آن‌ها بخشی از ناوگان دریای سیاه فدراسیون روسیه هستند و هر کدام به چهار فروند Alister 9 ساخت فرانسه مجهز شده‌اند.

اما به احتمال زیاد، روس‌ها فقط می‌توانند از چنین پهپادهایی برای «کپی کردن» فناوری‌های کنترل وسایل نقلیه بدون سرنشین زیر آب استفاده کنند.

بنابراین، به‌عنوان‌‌ تامین‌کننده احتمالی قایق‌های کامیکازه برای فدراسیون روسیه، این ایران است که به ذهن خطور می‌کند.

همچنین مشخص است که تهران قبلاً قایق‌های کامیکازه را برای نیروهای نیابتی خود، حوثی‌های یمن جهت انهدام اهداف سطحی تهیه کرده است.

به نظر کارشناسان، قایق‌های کامیکازه ایرانی تا 10 متر طول بدنه دارند. یک موتور قایق معمولی به‌عنوان‌‌ نیروگاه در این قایق استفاده می‌شود.

همچنین، در این تجهیزات می‌توانید کابینی برای شناگر رزمی ببینید و «در حالت بدون سرنشین» به سمت هدف حرکت می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط