رسانه تخصصی روابط بین الملل

دلایل نگرانی واشنگتن از عادی سازی روابط آنکارا و دمشق

Diplomacyplus.ir/?p=6698
نزدیکی ترکیه و سوریه نشان دهنده نگرانی ایالات متحده است چون ورود دو طرف مخالف یعنی روسیه و ترکیه را تهدیدی برای منافع خود در شمال سوریه می‌داند که مهمترین این منافع، نفت در حسکه در رقه و دیرالزور است.  همچنین اگر این توافق انجام شود، حمایت از اداره خودمختار کردها با خطر مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیپلماسی پلاس از میدل ایست آنلاین؛ ایالات متحده روز سه شنبه در اظهار نظر درباره نشستی که اخیراً دفاع سوریه و ترکیه را گرد هم آورد، از همه کشورهای جهان خواست تا روابط خود را با رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، عادی نکنند. نزدیکی ترکیه و سوریه نشان دهنده نگرانی ایالات متحده است چون ورود دو طرف مخالف یعنی روسیه و ترکیه را تهدیدی برای منافع خود در شمال سوریه می‌داند که مهمترین این منافع، نفت در حسکه در رقه و دیرالزور است.  همچنین اگر این توافق انجام شود، حمایت از اداره خودمختار کردها با خطر مواجه می‌شود.

از سوی دیگر، توافق سوریه و ترکیه تحت نظارت روسیه به محاصره، پایان دادن یا هدف قرار دادن “نیروهای دموکراتیک سوریه” که خواست مشترک سه طرف است کمک خواهد کرد.

هدف روسیه که عملاً توسط کردها آسیبی نمی‌بیند و تأثیری بر نفوذ واقعی آن در سوریه نمی‌گذارد، تحلیل نفوذ متحد آمریکا در سوریه است که از یک سو دلیل حضور نظامی ایالات متحده را از بین می‌برد. از سوی دیگر تسلط سوریه را بر تمام سرزمین خود تقویت می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ما از کشورهایی که روابط خود را تقویت می‌کنند یا حمایت خود را از احیای بشار اسد ابراز می‌کنند، حمایت نمی‌کنیم. ما از کشورها می‌خواهیم تا با دقت سوابق حقوق بشری وحشتناک رژیم اسد در دوازده سال گذشته را مورد مطالعه قرار دهند.

 چهارشنبه گذشته، نشستی در مسکو برگزار شد که شامل سرگئی شویگو وزرای دفاع روسیه، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و علی محمود عباس سوریه بود، که نشانه‌ای از عادی سازی روابط آنکارا و دمشق پس از سرد شدن روابط در طول یک دهه جنگ سوریه است. در این دیدار «راه‌های حل بحران سوریه، مشکل آوارگان و تلاش‌های مشترک برای مبارزه با گروه‌های افراطی در سوریه» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این اولین دیدار رسمی در سطح وزیران بین ترکیه و سوریه از زمان آغاز بحران سوریه در سال 2011 و تنش‌های ناشی از آن در روابط دو همسایه است. وزرای خارجه دو کشور در حاشیه نشست منطقه‌ای که در سال 2021 برگزار شد، گفت‌وگوی غیررسمی کوتاهی داشتند و آنکارا پیش از این به ارتباطات در سطح سرویس‌های اطلاعاتی اذعان کرده بود.

ترکیه یکی از برجسته ترین حامیان اپوزیسیون سوریه از زمان آغاز درگیری‌ها در همسایه جنوبی آن به حساب می‌آید. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بارها از همتای سوری خود، بشار اسد، خواسته است تا پس از شروع درگیری‌ها از قدرت کناره گیری کند.

اردوغان در اواسط ماه دسامبر اعلام کرد که می‌تواند پس از دیدارهای دو کشور در سطح وزرای دفاع و امور خارجه با اسد دیدار کند. مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که قصد دارد در نیمه دوم ماه جاری میلادی در مسکو با همتای سوری خود فیصل المقداد دیدار کند.

در اوایل سال 2011، سوریه شاهد تظاهرات علیه دولت بود که به سرعت به یک درگیری مسلحانه تبدیل شد که روابط بین دمشق و آنکارا را به شدت تیره کرد. با شروع درگیری، ترکیه به شدت با رژیم اسد مخالفت و از گروه های مخالف سوری حمایت کرد و حدود چهار میلیون آواره سوری را پذیرفت.

درگیری‌ها در سوریه حدود نیم میلیون نفر کشته و خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها و بخش‌های تولیدی وارد کرده و میلیون‌ها نفر را در داخل و خارج از کشور آواره کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط