رسانه تخصصی روابط بین الملل

حزب الله لبنان گروهی تاثیر گذار

Diplomacyplus.ir/?p=10126
حزب الله لبنان را می توان یکی از بازوی پرقدرت ایران در منطقه از آن تعبیر کرد. که همواره نقشی تعیین کننده برای ایران در منطقه غرب آسیا داشته و چالش بسیاری را توانسته برای اسرائیل و بلوک غرب به وجود بیاورد.

یادداشت: محمد حسین واحدی

حزب الله لبنان یک گروه اسلامگرای شیعه است که در سال ۱۹۸۰ تأسیس شد به صورت رسمی این گروه شبه نظامی اهدافی را در نظر دارد که کمتر گروهی جرئت می کنند آن اهداف را سر لوحه  خود قرار دهند.

از جمله این اهداف می توان به مبارزه با رژیم اسرائیل، امپریالیسم آمریکا می توان اشاره کرد.گروه های شبه نظامی مختلفی در جهان وجود دارند اما هیچ کدام آنها جرئت نمی کنند علنا اینها  را برای خود هدف واقعی قرار دهند.

حزب الله لبنان را می توان یکی از بازوی پرقدرت ایران در منطقه از آن تعبیر کرد. که همواره نقشی تعیین کننده برای ایران در منطقه غرب آسیا داشته و چالش بسیاری را توانسته برای اسرائیل و بلوک غرب به وجود بیاورد.

ایران تاکنون توانسته با ایجاد گروه های مختلف نظامی و کمک تسلیحاتی و مالی بی سابقه به حزب الله لبنان خطرات موجود خود را  خفه و بازدارندگی بسیاری در منطقه خلق کند بازدارندگی که همراه با ایجاد هژمونی برای ایران بوده است.

هژمونی که توانسته توجه بسیاری از مقامات کشورهای غربی را  در مورد ایران به خود جلب کند و اتحادیه اروپا را مجبور کرده این گروه شبه نظامی را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد و حتی کشورهای اروپایی در داخل مرزهای خود اعضای نزدیک به این گروه را دستگیر کردند و حتی جدیدا به مراکز اسلامی شیعه نیز یورش برده و اسناد و مدارک موجود در این مراکز را نیز ضبط کردند.

حزب الله لبنان جمهوری اسلامی را قوی ترین قدرت منطقه و پرچمدار جهان اسلام می داند و حتی قدرتمند شدن خود را به کمک جمهوری اسلامی همواره پیوند زده و از ایران تشکر می کند در حسن نصرالله اغلب سخنرانی های خود و اعلام کرده از ایران دفاع می کند در صورت بروز جنگ بین ایران و قدرت های غربی از جمله رژیم اسرائیل.

اما سوالی که برای همه پیش می آید این است که این گروه شبه نظامی که حتی از نیروی هوایی برخوردار نیست چطور توانسته در برابر اسرائیل به خوبی مقاومت کرده و حتی نتوانسته ضرباتی مهلک به آنان وارد آورد که تعجب بسیاری از نیروهای نظامی را برانگیخته است.

اگر بخواهم قدرت نظامی این گروه را شرح بدهم باید به آمار خود اندیشکده های غربی از جمله اندیشکده آلما استناد کنم طبق این ارزیابی حزب الله لبنان دارای ۲۵۰۰۰ هزار نیروی نظامی توانمند و یک گردان نظامی به  کاملا تکنیکی به اسم رضوان که بسیار آموزش دیده اند در حد تکاوران زبده در سطح جهانی آموزش و قادرند به راحتی به درون اسرائیل نفوذ کنند و عملیات انجام بدهند تعداد این گروه ۲۵۰۰ نفر را تخمین می زنند.

علاوه بر اینها حزب الله لبنان دارای ۱۵۰۰۰۰هزار راکت و موشک است که به دو نوع موشک کوتاه و بلندبرد تقسیم می شوند و برخی این موشک ها راکت های کوتاه برد هستند و تعدادی هم موشک بلند برد هستند که می توانند تا تل‌آویو برسند .

حزب الله با این حال که دارای نیروی هوایی نیست اما دارای پهپاد های مختلفی است که قادرند بر فراز  تمامی سرزمین های تحت سلطه اسرائیل نفوذ کنند و عملیات انجام بدهند این پهپاد به سه گونه شناسایی، تهاجمی، انتحاری تقسیم می شوند .

در جنگ اخیر نیز حزب الله لبنان نیز به صورت محدود حضور پیدا کرده و حتی توانسته مراکز مخابراتی ، پادگان ها ی نظامی اسرائیلی هدف قرار داده و خسارات مادی و جانی زیادی به آنها  وارد کند به طوری که اسرائیل مجبور شده با تهدید به بمباران کردن بیروت  دولت لبنان را وادار کند به این گروه فشار سیاسی وارد کند تا حزب الله را از ادامه تنش با خود باز دارد.

خیلی از تحلیلگران سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله را در جنگ اخیر نشانه ی ترس و عقب نشینی در برابر اسرائیل قلمداد می کنند در صورتی که ارزیابی آنها اشتباه است به گمان من زیرا نه تنها سخنرانی حزب الله را به خوبی نشنیده اند یا با این گروه به خوبی آشنا نیستند.

حزب الله لبنان می دانست که اسرائیل خود و نیروهای نظامی خود را برای بعد از پیامدهای سخنرانی خود در صورت جنگ با این گروه به خوبی آماده کرده و مقدمات لازم را برای پاسخ نظامی به این گروه آماده کرده است یک اصل همیشه در جنگ وجود دارد وقتی که دشمن آمادگی لازم را ندارد به آن حمله کن در غیر صورت  ارتش و نیرو های نظامی طرف حمله کننده دچار آسیب جدی خواهند شد گویا حزب الله این اصل را به خوبی می دانست.

دومین چیزی که از دید تحلیلگران پنهان ماند طوایف و گروه های فلسطینی طرفدار حزب الله در داخل لبنان اجازه عقب نشینی و عدم شرکت در جنگ را به حزب الله نخواهند داد و حتی گاهی اوقات این گروه های فلسطینی به طور خودکار و بدون چراغ سبز حزب الله حملاتی را علیه نیروهای اسرائیلی انجام می دهند.

“انتشار نظرات کارشناسان به منظور تائید و یا عدم تائید آن ها از سوی دیپلماسی پلاس نیست.”

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط