رسانه تخصصی روابط بین الملل

تکاپوی جمهوری خواهان برای به بن بست کشاندن مذاکرات

Diplomacyplus.ir/?p=2561
دیدگاهی افراطی تر از دولت در امریکا مطرح است که خروج سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی را نیازمند اخذ مجوز کنگره می‌داند، جمهوری خواهان طرفدار ترامپ برای اینکه دست دولت بایدن و دولت های بعدی را در این موضوع ببندند بر آن هستند تا قانونی تصویب کنند که خروج نام سپاه از فهرست تروریستی نیاز به مصوبه کنگره داشته باشد.

در حال حاضر دو تفسیر کاملاً متفاوت از سوی دو کشور ایران و آمریکا مطرح شده است. تفسیری که کشورمان ارائه می‌کند این است که در صورت بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام، باید تمامی تحریم هایی که بعد از روز هشتم می سال ۲۰۱۸ به اجرا گذاشته شده است، برداشته شود. تهران روی این موضوع بر اساس سند برجام پافشاری می‌کند. به این معنا هنگامی که ایران به تعهدات خود عمل کند، آمریکایی ها نباید تحریم‌هایی را بر کشورمان تحمیل کنند که منافع اقتصادی ایران ذیل برجام را به خطر بیاندازد، بنابراین بر اساس تفسیر مذاکره کنندگان ارشد کشورمان، تمامی تحریم‌ها از جمله تحریم هایی که علیه سپاه پاسداران اعمال شده و سپاه پاسداران را از سوی وزارت خارجه آمریکا جزء گروههای تروریستی قرار داده‌، باید لغو شود.

از آن سو، ایالات متحده اصرار دارد موضوع سپاه ارتباطی با برجام ندارد، از نظر سران آمریکایی، برجام یک موضوع هسته‌ای است، بنابراین آمریکا در صورت بازگشت به برجام، تحریم های هسته ای را به حالت تعلیق در می آورد و آن چیزی که در دولت ترامپ اتفاق افتاد که سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد به دلیل فعالیت‌های منطقه ای سپاه پاسداران بوده است، لذا از نظر امریکایی ها این موضوع اصلاً ربطی به برجام ندارد، این موضع دولت بایدن است، هر چند این تصمیم در دولت ترامپ گرفته شد، اما دولت بایدن نیز خود را متعهد به اجرای این سیاست می‌ داند.

در آن سمت این قضایا، دیدگاهی افراطی تر از دولت در امریکا مطرح است که برای خروج سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی نیاز به اخذ مجوز کنگره است، چرا که قوانینی که تا الان تصویب شده، این اختیار را به رئیس جمهور داده است تا بنا بر مصلحت هایی که به کنگره گزارش می دهد گروهی را  از لیست تروریستی خارج کند لذا برای اینکه دست دولت بایدن و دولت های بعدی را در این موضوع ببندند بر آن هستند تا قانونی تصویب کنند که بر اساس این قانون، خروج نام سپاه از فهرست تروریستی نیاز به مصوبه کنگره داشته باشد.

در حقیقت این موضوع نشان دهنده دو بحث جداگانه و نزاع ایجاد شده است، از جمله اینکه پای یک دعوای تاریخی در آمریکا در میان است که کنگره همواره قصد کنترل سیاست خارجی این کشور را داشته و مایل است تا حرف آخر را خود بزند و تصمیم گیرنده اصلی در سیاست خارجی آمریکا باشد. در صورتی که کاخ سفید نمی خواهد زیر بار این مسئله برود، بنابراین این موضوع ربطی به دولت ایران و آمریکا ندارد، بلکه یک دعوای تاریخی در داخل آمریکاست.

مسئله بعدی این است که کنگره آمریکا تلاش می کند تا قدرت مانور دولت بایدن و دولت های بعدی را در قبال مذاکرات برجام محدود کند. برآورد آمریکایی‌ها به طور کل اعم از کاخ سفید و کنگره این است که اگر موضوع سپاه حل نشود و اگر سپاه از فهرست تروریستی خارج نشود، مذاکرات وین سرانجامی پیدا نمی کند. آنها معتقد هستند ایران زیر بار این قضیه نمی رود که تعهدات برجامی را اجرا کند، در حالی که سپاه پاسداران همچنان در فهرست گروه های تروریستی قرار داشته باشد، لذا برخی در درون آمریکا برای ضربه زدن به روند مذاکرات روی موضوع سپاه پاسداران انگشت گذاشته اند تا  دست دولت بایدن را ببندند تا براین اساس برجام به نتیجه نرسد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط