رسانه تخصصی روابط بین الملل

توافق تجاری اسرائیل با امارات یک معامله بزرگ است

Diplomacyplus.ir/?p=3132
نشریه «جروزالم پست» در یادداشت خود با اشاره به اینکه توافق تجاری اسرائیل با امارات یک معامله بزرگ است، نوشت: این توافقنامه همه چیز از مقررات و گمرک گرفته تا تجارت الکترونیک و حقوق مالکیت معنوی را پوشش می‌دهد.

به‌‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه جروزالم پست در یادداشت خود نوشت: به چند دلیل توافق تجاری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با امارات، مسئله بزرگی است. اول و مهم‌تر از همه، این امر باعث تقویت روابط اقتصادی بین دو قدرت منطقه‌ای خواهد شد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و امارات روز سه‌شنبه یک توافقنامه تجارت آزاد جامع امضا کردند که اولین توافق از این دست بین دولت یهودی و یک کشور عربی است.

این توافق همچنین به‌عنوان یک توافقنامه الگویی برای قراردادهای آزاد تجاری آتی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عربی عمل می‌کند.

توافقنامه تجارت آزاد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و امارات همه چیز از مقررات و گمرک گرفته تا تجارت الکترونیک و حقوق مالکیت معنوی را پوشش می‌دهد.

حدود 96 درصد از محصولات تجارت‌شده بین کشورها، از مواد غذایی و کشاورزی گرفته تا لوازم آرایشی و دارویی، از عوارض گمرکی معاف خواهند شد و بسیاری از آن‌ها بلافاصله و برخی دیگر به تدریج برایشان این اتفاق خواهد افتاد.

در گامی مهم به سوی امضای قرارداد در ژانویه، کابینه دولت یهود صندوق تحقیق و توسعه مشترک دو کشور را برای حمایت از پروژه‌های فناوری شامل شرکت‌های اسرائیلی و اماراتی تصویب کرد.

وزارت اقتصاد و صنعت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفت تجارت دوجانبه با امارات در سال 2021، به حدود 900 میلیون دلار رسید و شامل محصولاتی از الماس و مواد معدنی گرفته تا تجهیزات الکتریکی و مواد حمل و نقل است.

در مقابل، تجارت اسرائیل با مصر که 43 سال پیش با این کشور یک معاهده صلح تاریخی امضا کرد، در سال 2021 بالغ بر 300 میلیون دلار بود.

در سال 2021، اسرائیل قراردادهای تجاری و آبی جدیدی با اردن امضا کرد. بحرین، سودان و مراکش همگی روابط خود را با اسرائیل در چارچوب توافق آبراهام عادی کردند و انتظار می‌رود کشورهای بیشتری نیز از آن پیروی کنند.

اکنون همه نگاه‌ها به عربستان است، جایی که طبق گزارش‌ها، یک مقام ارشد اسرائیلی در بحبوحه گمانه‌زنی‌های فزاینده مبنی بر اینکه بیت‌المقدس و ریاض به آرامی به سمت عادی‌سازی روابط حرکت می‌کنند، از آن‌جا بازدید کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، طرف‌ها بر منافع امنیتی منطقه‌ای تمرکز کردند که در سال‌های اخیر بر سر تهدیدات مشترک ناشی از ایران همسو شده‌اند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط