رسانه تخصصی روابط بین الملل

تلاش اقلیم کردستان عراق برای تقویت شراکت اقتصادی با امارات

Diplomacyplus.ir/?p=7529
روند گسترش روابط اقتصادی و سیاسی اقلیم کردستان عراق و امارات متحده عربی در بالاترین سطوح همچنان ادامه دارد و در این راستا شاهد سفرهای دوره ای مقامات سیاسی و اقتصادی اقلیم به امارات هستیم.

به گزارش «النهار»، روابط اقلیم کردستان عراق و امارات روندی رو به رشد را آغاز کرده و در صورتی که اوضاع سیاسی ثبات یابد و درگیری های داخلی فروکش کند این روند شدت نیز خواهد گرفت. یکی از اشتراکات دو طرف باور به انتقال از مرحله اقتصاد نفتی به اقتصاد تولیدی است.

سرمایه گذاران اماراتی حدود 150 شرکت در اقلیم کردستان عراق دارند که در زمینه های مختلف اقدام به سرمایه گذاری های راهبردی مثل نفت و گردشگری و کشاورزی در این منطقه کرده اند و نقش مهمی در توسعه زیرساخت های نفتی اقلیم از سال 2010 داشته اند.

همچنین کاشت هزاران اصله درخت در اقلیم از جمله فعالیت های مهم امارات در این منطقه است. محموله های بزرگ انگور و انار از کردستان عراق به امارات منتقل می شود تا از این طریق به سراسر جهان صادر شود.

علاوه بر این، کارشناسان بانکی و مالی امارات در کردستان عراق بسیار فعال هستند.

کنسولگری دولت امارات از نخستین نمایندگی های دیپلماتیک است که در اقلیم افتتاح شد و نقش عمده ای در تحکیم روابط دو جانبه به ویژه در سال های اخیر داشت.

این کنسولگری که پیشنهاد تأسیس شورای مشترک بازرگانی میان دو طرف را مطرح کرد، به ریاست سرکنسول «احمد الظاهری» تشکیل شد و در عرصه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در سطوح مختلف در اقلیم کردستان با هدف شکل گیری روابط ویژه بین اقلیم و امارات فعالیت می کند.

سران اقلیم هم از سال 2003 همواره از امارات به عنوان نمونه عالی یک کشور مبتنی بر ارزش های شراکت و تکامل و اتحاد میان مردم یاد می کنند و همواره تاکید کرده اند که امارات، قوی ترین نمونه منطقه ای در زمینه توسعه و ساخت است.

بنا بر ارقام غیر رسمی، حجم صادرات و واردات بین اقلیم کردستان عراق و امارات متحده عربی بیش از 7 ملیارد دلار است اما نهادهای اقتصادی اقلیم قصد دارند تا این حجم را طی پنج سال آینده از طریق ارائه تسهیلات و شفاف سازی نسبت به فرصت های موجود سرمایه گذاری در اقلیم افزایش دهند.

نخست وزیر اقلیم هم کارگروه ویژه ای برای صادرات کالاهای تولیدی اقلیم به امارات و از آنجا به سایر کشورهای شورای همکاری خلیج و کشورهای دیگر جهان تشکیل داده است.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط