رسانه تخصصی روابط بین الملل

تقویت روابط ونزوئلا و ترکیه با امضای هشت توافق‌نامه‌ راهبردی

Diplomacyplus.ir/?p=2411
در جریان سومین «کمیسیون مشترک همکاری ونزوئلا و ترکیه» در کاراکاس با حضور «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا و «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، هشت توافق‌نامه‌ راهبردی امضا شد.

به گزارش تارنمای شبکه تله‌سور، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا با اشاره به توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های «ارتباطات هوایی، تجارت، صنعت و پزشکی» ضمن ابراز رضایت از پیشرفت روابط گفت: ما از پیشرفت‌ها خوشحالیم اما کارهای بیشتری می‌توانیم انجام دهیم و کارهای بیشتری انجام خواهد شد.

رئیس دولت ونزوئلا همچنین از سفر به ترکیه در آینده نزدیک به منظور «تسریع در طرح همکاری متقابل» خبر داد.

طارق العیسمی معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در امور اقتصادی و وزیر نفت این کشور آمریکای جنوبی نیز اعلام کرد: ونزوئلا و ترکیه در چارچوب سومین کمیسیون همکاری مشترک بین دو کشور که در کاراکاس برگزار شد، هشت قرارداد جدید امضا شد.

وی گفت: امروز در چارچوب بیانیه نهایی سومین کمیسیون همکاری مشترک، هشت سند را در زمینه‌های زیر امضا کردیم: جوانان، ورزش، صنایع که بر بخش صنایع متوسط ‌تأثیر می‌گذارند؛ کارآفرینی و زنجیره‌های تولید، ماهیگیری و پررش آبزیان، آموزش، بهداشت و سرمایه‌گذاری مولد.

این مقا ونزوئلایی افزود: ونزوئلا و ترکیه در صحنه بین‌المللی نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند و در مواجهه با این دنیای پرآشوب، باید با فروتنی اما با آگاهی فراوان رفتار کنیم. ترکیه و ونزوئلا می‌توانند در تولد این عصر ژئوپلیتیک جدید، سهیم باشند. روابط دوجانبه باید با الگوی جدید مبتنی بر احترام به حاکمیت و تعیین سرنوشت شکل بگیرند.

به گفته العسیمی، ونزوئلا و ترکیه بر همکاری عمیق در حوزه تولیدات کشاورزی و دامداری، در صنعت داروسازی، تامین تجهیزات حمل‌ونقل، بخش هوانوردی و توسعه انرژی‌های جایگزین تاکید دارند.

نیکلاس مادورو همچنین از سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای خواست تا در حوزه‌های گوناگون اقتصادی و تجاری در ونزوئلا سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با اشاره به کمک‌های ترکیه در سخت‌ترین دوران همه‌گیری کووید-۱۹ از دولت این کشور به ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان در حمایت از ملت ونزوئلا در برابر تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز با تاکید بر اینکه «کمیسیون مشترک، نتایج ملموسی در پی خواهد داشت» گفت: ما هیشه به ونزوئلا اعتقاد داریم و از آن حمایت می‌کنیم.

چاووش اوغلو با اشاره به رشد قابل توجه همکاری‌های میان دو کشور از سال ۲۰۱۸ میلادی، خاطر نشان کرد همکاری‌ها در سال ۲۰۲۰، سه برابر شده است و امروز، ترکیه رتبه اول صادرات ونزوئلا را به خود اختصاص داده است.

به رغم اینکه آمریکا طی سال‌های گذشته یک شریک تجاری مهم برای ترکیه بوده اما این باعث نشده است آنکارا از سیاست‌های مخرب واشنگتن در عرصه بین المللی انتقاد نکند. به این ترتیب وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر در حمایت از ونزوئلا گفت: ما می‌خواهیم بار دیگر بر رد تحریم‌ها تاکید کنیم و از ملت بولیواری در چارچوب بین المللی حمایت خواهیم کرد.

چاووش‌ اوغلو در تور یک هفته‌ای شش کشور آمریکای لاتین (۲۳ تا ۲۹ آوریل) با مقام‌های اوروگوئه، برزیل، اکوادور، کلمبیا، پاناما و ونزوئلا دیدار کرد.

از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان ترکیه و ونزوئلا در سال ۱۹۵۰ میلادی، فاصله جغرافیایی نه تنها لطمه‌ای به مناسبات میان دو کشور وارد نکرده بلکه با آشکار شدن سیاست‌های ضد آمریکایی دو کشور و زمینه مناسب برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری، به ویژه از سال ۲۰۱۶ میلادی، روابط دو کشور در مسیر تقویت روابط دو جانبه پیش رفته است.

ترکیه همانند روسیه و چین در سالهای اخیر نیم نگاهی به سرمایه گذاری در آمریکای لاتین داشته و آنکارا در سالهای اخیر با اجرای طرح های جدید اقتصادی در آمریکای لاتین به دنبال تقویت جایگاه خود در این منطقه بوده است.

سطح تجارت دو کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۵۰ میلیون دلار رسید و دو طرف همچنان به دنبال افزایش میزان این مراودات تجاری هستند.

براساس داده‌های تارنمای اقتصادی اکونومیا، واردات ونزوئلا از ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۹ درصد رشد داشته است که این ارقام نشان می‌دهد ونزوئلا در مجموع ۲۳۶.۲ میلیون دلار کالا از ترکیه خریداری کرده است که ۱۹۵.۰۹ میلیون دلار آن (۸۳ درصد از کل واردات) مربوط به مواد غذایی بوده است.

صادرات ونزوئلا به ترکیه نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۶۱.۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹، بیانگر رشد ۲۱۲ درصدی است.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط