رسانه تخصصی روابط بین الملل

ترکیه و ناتو؛ ائتلاف واحد، منافع متفاوت

Diplomacyplus.ir/?p=2994
یک تحلیلگر مسائل ترکیه با اشاره صریح به اینکه منافع این کشور جدای از منافع ناتو است، تصریح کرد آنکارا بعنوان عضوی از این ائتلاف نظامی، بخش قابل توجهی از منافع خود را در روابط با همسایگانی چون ایران و روسیه می بیند؛ کشورهایی که برخی اعضای غربی ناتو به چشم دشمن به آنها می‌نگرند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «اونار سینان گوزالتان» (Onur Sinan Guzaltan) کارشناس ترکیه ای مسائل سیاسی و بین المللی در مصاحبه با بخش انگلیسی شبکه خبری راشاتودی روسیه در خصوص وضعیت آنکارا در ناتو و اختلافات بوجود آمده با ترکیه بر سر درخواست عضویت دو کشور سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی، به شبکه خبر راشاتودی گفت: ناتو از زمان عضویت ترکیه دراین پیمان هرگز متحد و دوست واقعی آنکار نبوده است.

این کارشناس  علوم سیاسی درادامه به راشاتودی گفت: ترکیه از سال ۱۹۵۲میلادی عضو ناتو بوده و از آن زمان تاکنون هرگز این پیمان نظامی و کشورهای عضو آن هم راستا با منافع و خواسته های ترکیه نبوده است.

ترکیه و ناتو؛ ائتلاف واحد، منافع متفاوت

وی افزود:طی روزهای اخیر مذاکراتی میان مقامات ترکیه و ناتو بر سر عضویت دو کشور سوئد و فنلاند درجریان بوده و تصور نمی رود نتیجه مثبتی این مذاکرات به همراه داشته باشند.

سینان به راشاتودی گفت:منافع ترکیه و ناتو کاملا جدا از هم است، چراکه هیچ استراتژی و هدف مشترکی بین ترکیه و ناتو و دیگر کشورهای عضو این پیمان وجود ندارد.

نگاه متفاوت ترکیه و غرب به ایران و روسیه

ترکیه و ناتو؛ ائتلاف واحد، منافع متفاوت

وی درادامه  گفت: بطور مثال در مورد بحران اوکراین ، غرب (با اقدامات خود) به روسیه حمله برده و مشکلات بسیاری نیز با ایران دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی ترکیه افزود: ناتو وغرب روسیه و ایران را دشمن خود می داند، اما این دو کشور همسایگان ترکیه هستند و آنکارا با این دو کشور روابط عمیق تجاری دارد.

وی  ادامه داد:از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دیگر ضرورتی برای ادامه حضور ترکیه در ناتو وجود نداشت چرا که دیگر ضرورت های ژئوپلتیک مشترک با ناتو و منافع هم راستا با این پیمان  در کار نبود.

ترکیه و ناتو؛ ائتلاف واحد، منافع متفاوت

دلیلی ندارد ترکیه آینده خود را در روابط با غرب ببیند

سینان به راشاتودی گفت: ترکیه روابط خود را با این دوهمسایه در زمینه صنعتی نظامی و تجاری بسط و توسعه  می دهد. امروز محورهای جهان در حال تغییر است، اما کشورهای غربی از منظر سیاسی، نظامی و فرهنگی در «دوران سیاه و تاریکی» به سر می برند.

وی افزود: امروزه کشورهای بلوک شرق و آسیا مانند ایران، هند، چین، روسیه و ترکیه درحال سر برآوردن هستند و به همین خاطر، دلیلی وجود ندارد که ترکیه آینده خود را در غرب بیابد.

ترکیه و ناتو؛ ائتلاف واحد، منافع متفاوت

راشاتودی در بخشی از این مصاحبه گزارش داد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است که نتیجه مذکرات با فنلاند و سوئد ضعیف  بوده و می گوید؛ «مادامی که وی در قدرت است ، ترکیه هرگز اجازه نخواهد داد تا سوئد و فنلاند به ناتو ملحق شوند چراکه آنها از  گروه هایی که ترکیه آنان را تروریست می داند، حمایت می کنند».

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط