رسانه تخصصی روابط بین الملل

تردید در از سرگیری گفت وگوهای ایران و عربستان در آینده نزدیک

Diplomacyplus.ir/?p=7180
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز پنج شنبه هفته گذشته به بغداد سفر کرد. وی در این سفر ضمن دیدار با همتای عراقی خود با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر، عبداللطیف رشید، رئیس جمهوری و محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق نیز دیدار کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، پیش از این گفته شده بود که هدف از این سفر فراهم کردن مقدمات دور جدید مذاکرات ایران و عربستان به میزبانی بغداد است.

پیش از این و در نشست بغداد 2 در امان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدارهای دیپلماتیک خود درباره میزبانی بغداد از دور تازه گفت وگوهای ایران و عربستان رایزنی هایی انجام داده بود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در توئیتی به زبان عربی نوشت که “در حاشیه کنفرانس منطقه‌ای که درباره وضعیت عراق در اردن برگزار شد، با همتایان خود از کشورهای عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی گفت‌وگو کرده است.” وی در ادامه نوشت که “وزیر امور خارجه عربستان سعودی از آمادگی کشورش برای از سر گیری گفت‌وگو با جمهوری اسلامی خبر داده است.”

بعد از دور پنجم مذاکرات، ایران بارها تمایل خود را به انجام گفت وگوها در سطح دیپلماتیک ابراز داشته و انجام این گفت وگوها در سطح وزرای امور خارجه ایران و عربستان را خواستار شده است.

با این حال، هم زمان با سفر روز پنج شنبه بن فرحان به بغداد، مراکش اعلام کرد که یک تبعه عربستانی محکوم به اعدام را به ریاض تحویل می دهد؛ موضوعی که می تواند بر مذاکرات ایران و عربستان تاثیر منفی بگذارد و حتی زمان برگزاری نشست دو طرف را باز هم به تعویق بیندازد.

پیش از این و در اوایل تابستان گذشته نیز در حالی که ایران خود را برای آغاز دور جدیدی از گفت وگوها با عربستان آماده می کرد، ریاض چند شهروند شیعه این کشور را اعدام کرد، اتفاقی که با محکومیت شدید ایران مواجه و سبب شد تا گفت‌وگوهای دو طرف به تعویق بیفتد و تا کنون برگزار نشود.

امروز سه شنبه (7 فوریه 2023) نیز منابع رسانه‌ای از صدور حکم اعدام برای دو شهروند شیعه عربستانی دیگر توسط حکومت عربستان پرده برداشتند. به گزارش ایسنا، سایت سازمان اروپایی _ سعودی حقوق بشر با انتشار این خبر نوشت: در اقدامی خطرناک، دادگاه کیفری عربستان سعودی برای «علی محمد آل ربیع» و «علی حسن الصفوانی» حکم اعدام صادر کرد. طبق این گزارش، این حکم درحالی صادر شده است که پیشتر دادستانی عربستان خواستار صدور حکم حداکثر بیست سال حبس برای این دو شهروند سعودی شده بود. این دو شهروند سعودی اهل منطقه شیعه نشین قطیف هستند که پیشتر و در جریان یورش مسلحانه به منزلشان بدون حکم بازداشت، دستگیر شده بودند. دادگاه عربستان آل ربیع و الصفوانی را به عضویت در «سازمان تروریستی، حمایت از ایدئولوژی تروریستی، کمک و پناه دادن به تعدادی از تروریست‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با تروریست‌ها» متهم کرده است. بر اساس این گزارش، این دو شهروند سعودی تمامی اتهامات وارده به خود را رد و تأکید کردند که برای وادار شدن به اعتراف اجباری، مورد شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند.

این اقدام را می توان در ادامه اقدام مراکش برای تحویل شهروند عربستانی محکوم به اعدام، قلمداد کرد که روز پنج شنبه، هم زمان با سفر وزیر امور خارجه عربستان به بغداد، خبر آن اعلام شد.

این اتفاقات می تواند نزد مقامات ایران تردید ایجاد کند و جدیت عربستان را در انجام گفت وگوها زیر سوال ببرد.

با این حال روز دوشنبه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا تصمیم مراکش به استرداد شهروند شیعه عربستانی محکوم به اعدام به ریاض می تواند بر تلاش ها برای آغاز دور جدید گفت وگوهای ایران و عربستان تاثیر بگذارد، با احتیاط پاسخ داد و گفت: «در ارتباط با عربستان سعودی تاکید جمهوری اسلامی ایران بر مسیر دیپلماسی است و همچنان بر تکمیل گام های برداشته شده برای اصلاح مسیر روابط و قرار گذاشتن آن در ریل صحیح خودش ملتزم و پایبند هستیم. این رویکرد اصولی ایران است و چنانچه تلاش توأم با حسن نیت از سوی هر کدام از کشورهای دوست از جمله عراق صورت بگیرد کما فی سابق ایران از این گونه تلاش ها استقبال خواهد کرد.»

با این حال، این بار هم تردید وجود دارد که گفت وگوهای عربستان به این زودی ها و ظرف روزهای آینده از سر گرفته شوند. اگرچه بسیاری بر این باورند که تلاش عربستان از انجام چنین کارهایی در حقیقت در اختیار داشتن برگه های فشار است تا پشت میز گفت وگو با ایران دست خالی حاضر نشود، به ویژه که ایران با داشتن برگه فشار یمن، ابزار پرقدرتی برای چانه زنی در مذاکرات در اختیار دارد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط