رسانه تخصصی روابط بین الملل

بمب‌گذاری امریکا در مسیر قطار تنش‌زدایی اعراب و ایران

Diplomacyplus.ir/?p=7275
درشرایطی که کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از سالها تنش خواستار بهبود روابط با ایران هستند، آمریکا بار دیگر دست بکار شده تا مانع نزدیکی روابط دوجانبه شوند و در نشست مشترک با شورای همکاری در ریاض، ادعاهای قبلی خود درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را تکرار کردند.  

الوقت- در زمانی که رئیس جمهور ایران در پکن با مقامات چینی دورنمای روابط 20 ساله را برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه‌گرایی آمرکیا ترسیم می‌کردند، همزمان در خلیج فارس آمریکا رهبران شیخ‌نشین‌ها را دور خود جمع کرده بود تا با وعده و وعیدهای توخالی بتواند آنها را دوباره عیله ایران شورانده و مانع عادی سازی روابطشان با تهران شود.

آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بعد از اتمام نشست مشترک خود در ریاض، پنجشنبه گذشته بیانیه‌ای صادر کرده و اتهامات تکراری علیه ایران را مطرح کردند. در این بیانیه مجدداً بر اتهامات پوچ و تکراری گذشته همانند سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و حمایت از تروریسم، استفاده از موشک‌های پیشرفته، تسلیحات سایبری و پهپادی و اشاعه آنها در منطقه و جهان تأکید و محکوم می‌شود.

همچنین در این بیانیه، آمریکا و اعضای شورای همکاری بر شراکت دیرینه خود و همچنین عزم مشترک برای تقویت امنیت منطقه تأکید کردند. طرف‌‌ها همچنین از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و از تهران خواستند به طور کامل با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. آنها در این بیانیه بدون اشاره به حملات تجاوزکارانه عربستان سعودی علیه مردم بیگناه یمن و حمایت برخی کشورهای عربی و غرب از این تجاوزات مدعی شدند که ایران همچنان به ارائه تسلیحات و موشک به انصارالله یمن ادامه می‌دهد که بنابر ادعاهای آنها موجب طولانی‌تر شدن جنگ در یمن شده است. همچنین در این بیانیه، ایالات متحده و اعراب تعهد خود را به گسترش همکاری‌های دفاعی و قابلیت همکاری برای ارتقای توانمندی‌های خود برای محدود کردن آنچه توانایی ایران برای انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و بازدارندگی آن از انجام اقدامات تجاوزکارانه در آینده خواندند، اعلام کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این ادعاها تاکید کرد که صدور بیانیه‌های ضدایرانی در سومین نشست کارگروه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج‌فارس در راستای راهبرد دیرینه رژیم آمریکا در تفرقه انگیزی بین کشورهای منطقه است. کنعانی با اشاره به اعتقاد و پایبندی مسئولانه جمهوری اسلامی به دیپلماسی منطقه‌ای و پایان بحران‌ها از طریق راه‌حل سیاسی و نیز روابط مطلوب و رو به رشد با کشورهای همسایه، ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه با درک صحیح نیات منفعت‌طلبانه و سیاست‌های شرورانه آمریکا در منطقه، در مسیر صلح و امنیت و توسعه پایدار منطقه گام بردارند.

همزمان با نشست شورای همکاری در ریاض، وزرای خارجه آمریکا و تروئیکای اروپا هم در مونیخ گردهم آمدند و با صدور بیانیه‌ای، با ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران، آنرا به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کردند.

ممانعت از تنش‌زدایی در خلیج فارس 

اگرچه بیانیه‌های ضد ایرانی شورای همکاری مسبوق به سابقه است و در نشستهای این شورا همیشه اتهام‌‌زنی به ایران، پای ثابت این بیانه‌هاست اما حضور مقامات آمریکا در چنین نشستی معنا و پیام خاصی دارد. آمریکا که عامل اصلی تنش آفرینی در خلیج فارس است و با سیاستهای تفرقه‌افکنانه خود بر آتش تنش‌ها بین تهران و شیوخ عرب می‌دمد این بار هم وارد عمل شده تا اجازه ندهد گشایشی در روابط بین تهران با اعراب ایجاد شود. زیرا، این نشست که احتمالا به درخواست طرف آمریکایی برگزار شده، در زمانی انجام می‌شود که ایران و عربستان سعودی پس از 7 سال تنش، مذاکرات سیاسی را با هدف ازسرگیری روابط شروع کرده‌اند و به اذعان مقامات دو کشور قرار است ششمین دور این ممذاکرات در عراق برگزار شود و پیش‌بینی شده که در دور آتی مسائل دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها مطرح خواهد شد. مقامات سعودی هم در ماههای اخیر به عادی سازی روابط با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و بهبود روابط سیاسی دور از دسترس نیست.

کشور امارات هم که همزمان با عربستان سعودی، سطح روابط سیاسی خود با ایران را کاهش داده بود از دو سال پیش گامهای اساسی را برای بهبود روابط دوجانبه برداشته است و تا حد زیادی اختلافات بین تهران و ابوظبی حل شده است و احتمالا طی ماههای آینده نیز معرفی سفرای دو کشور در دستورکار قرار خواهد گرفت.

نکته جاب توجه در مسیر عادی سازی روابط کشورهای عربی با ایران، اظهاراتی است که مقامات بحرینی درباره روابط آتی با ایران ابراز کرده‌اند. حتی وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم اخیراً در دیدار با همتای قطری خود در تهران، از تحول اساسی در روابط دوجانبه با بحرین خبر داد. بحرین از زمان شروع انقلاب در این کشور در سال 2011، با متهم کردن ایران به حمایت از شیعیان برای ایجاد ناامنی در این کشور روابط خود را با تهران کاهش داد و پس از حمله به سفارت عربستان در تهران، در همسویی با اربابان سعودی خود روابطش را به طور کامل با ایران قطع کرد و طی این سالها هم همواره مقامات منامه، به لفاظی‌های خود علیه ایران ادامه می‌دادند. اما پس از گذشت یک دهه جنگ افروزی به این باور رسیده‌اند که تقابل با تهران نه تنها برای آنها امنیت به بار نمی‌آورد بلکه همکاری با این کشور می‌توانند امنیت خود را تضمین کنند. تماس تلفنی شاه بحرین با رئیس جمهور سوریه پس از 12 سال  به بهانه کمک به زلزله زدگان سوری هم در نوع خود قابل توجه بود و نشان می‌دهد که اعراب از مواضع تند خود بر علیه ایران و سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند.

در چنین شرایطی گامهای مثبت در بهبود روابط ایران و شیوخ خلیج فارس، به مذاق واشنگتن خوش نیامده است و به همین دلیل این بار هم سعی دارد با طرحهای شوم خود مانع از نزدیکی اعراب به ایران شود. زیرا همگرایی بین ایران و اعراب در خلیج فارس، تهدیدی برای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی است. حضور قدرتمند آمریکا در خلیج فارس به بهانه رفع تهدیدات ادعایی از سوی ایران است و اگر روابط ایران و اعراب دوستانه باشد، واشنگتن نمی‌تواند برنامه‌هایش را اجرایی کند. زیرا هر چه بی‌ثباتی در خلیج فارس بیشتر باشد، واشنگتن بهتر می‌تواند برنامه‌هایش را محقق کند همانگونه که در چهار دهه گذشته با پروژه ایران هراسی صدها میلیارد دلار از طریق فروش تسلیحات به اعراب به جیب زده است و با روابط دوستانه بین دو طرف، این درآمدها کاهش خواهد یافت. آمریکا که در گذشته فقط قدرت نظامی ایران را تهدیدی برای شیوخ می‌دانست از دو سال پیش برنامه هسته‌ای را هم به آن اضافه کرده و خواستار مشارکت اعراب در مذاکرات و هرگونه توافق با تهران شده است و با این اقدامات می‌خوهد اینگونه وانمود کند که حضورش در منطقه تنها برای تامین منافع و امنیت کشورهای عربی است.

تحرکات تنش‌زای واشنگتن برای ایجاد تفرقه بین تهران و اعراب در حالی است که ایران با سه کشور شورای همکاری یعنی عمان، قطر و کویت روابط دوجانبه خوبی دارد ولی رهبران این کشورها وقتی در نشست شورای همکاری حضور پیدا می‌کنند تحت فشارهای سعودی و آمریکا مجبور می‌شوند با بیانیه‌های ضد ایرانی همراهی کنند. مقامات ارشد عمان بارها نسبت به نقش ثبات ساز ایران در منطقه تاکید کرده و خواستار توسعه روابط با تهران شده‌اند و در سفر اخیر وزیر خارجه به مسقط هم سلطان عمان و دیگر مقامات این کشور بار دیگر به جایگاه منطقه‌ای کشورمان در خلیج فارس تاکید کردند. عمان در یک دهه گذشته نقش میانجی بین ایران و آمریکا را ایفا می‌کرد و در کاهش تنشها بین دو طرف نقش مهمی داشت.

قطر هم از جمله کشورهایی است که در سالهای اخیر روابط دوستانه‌ای با تهران به هم زده است و مقامات ارشد دو کشور سفرهای زیادی را به پایتختها انجام داده‌اند تا روابط دوجانبه را تحکیم کنند. وزیر خارجه قطر چند هفته پیش در سفر به تهران، با وزیر خارجه دیدار و گفتگو کرد و حامل پیام آمریکاییها بود. مقامات دوحه که در یکسال گذشته نقش میانجی بین تهران و واشنگتن را بازی می‌کنند، بارها خواستار احیای برجام شده‌اند. وزیر خارجه قطر بارها در سخنانی گفته است که برای ایجاد ثبات در منطقه، گفتگو بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس ضروری است.

بحران سازی در یمن همزمان با فضاسازی صهیونیستی

موضوع دیگری که آمریکا و کشورهای عربی در بیانیه سراسر ضد ایرانی خود به آن اشاره کرده‌اند، این است که ایران را مانع اصلی پایان جنگ یمن اعلام کرده‌اند، ادعایی که در هشت سال گذشته بارها از سوی مقامات کاخ سفید و عربستان سعودی مطرح شده است. اما آنچه مسلم است اینکه آمریکا طراح اصلی این جنگ بود و با چراغ سبز خود به ریاض، این جنگ ظالمانه را علیه مردم مظلوم یمن شروع کرد. آمریکاییها برای اینکه به ادعاهای خود رنگ و بوی واقعی بدهند اخیرا مدعی شده‌اند که یک کشتی حامل سلاح از ایران به انصارالله را کشف کرده‌اند و با نمایش این تسلیحات ادعایی، تهران را به تنش‌آفرینی و طولانی کردن جنگ در یمن متهم کرده‌اند.

اتهام زنی آمریکا به ایران درحالی است که این کشور در هشت سال گذشته دهها میلیارد دلار به کشورهای مشارکت کننده در جنگ یمن تسلیحات فروخته و به طولانی شدن جنگ کمک کرده و در این جنایت شریک جرم سعودیها است و تداوم این بحران را برای تجارت پرسود خود موثر می‌داند. همچنین، در ماههای اخیر اسناد و گزارشهایی زیادی منتشر شده که نشان می‌دهد آمریکا و متحدانش به غارت منابع نفتی در جنوب در یمن اقدام می‌کنند.

از سوی دیگر، همزمان با برگزاری نشست ضد ایرانی، فضاسازی رسانه‌ای هم از سوی صهیونیست‌ها در دستورکار قرار گرفته تا تهران را تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه اعلام کنند. در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که یک کشتی متعلق به تاجر صهیونیستی توسط پهپادهای ایرانی در دریای عرب مورد هدف قرار گرفته است. اگرچه پیش از این نیز بارها چنین ادعاهایی از سوی صهیونیستها مطرح شده بود اما اعلام این خبر در شرایط کنونی با این هدف انجام می‌شود که اعراب را از مسیر نزدیکی به ایران بازدارند.

رژیم صهیونیستی تحت رهبری بنیامین نتانیاهو، در ماه‌های اخیر دنبال عادی‌سازی روابط با اعراب بوده و هدف اصلی این پروژه خطرناک هم تشکیل ائتلاف ضد ایرانی در منطقه است و به همین منظور گسترش روابط اعراب با ایران، تهدیدی برای طرح صهیونیستی است. این درحالی است که تنش ایران با رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی به روابط دوجانبه با کشورهای عربی ندارد و اگر فرض کنیم حمله به کشتی اسرائیلی در خلیج فارس هم از سوی ایران صحت داشته باشد، این در واکنش به اقدامات خرابکارانه تل‌آویو در داخل ایران است و رهبران عرب نباید فریب این فضاسازی را بخورند. مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که رژیم صهیونیستی تهدید اصلی برای صلح و ثبات در منطقه است و اعراب نباید اجازه دهند که صهیونیستها بین کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کنند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط