رسانه تخصصی روابط بین الملل

بلومبرگ: افزایش روابط اسرائیل و عربستان

Diplomacyplus.ir/?p=7324
خبرگزاری‌ «بلومبرگ» در گزارش تازه خود از افزایش روابط اسرائیل و عربستان خبر داد و اعلام کرد: التیام شکاف تاریخی بین متحد اصلی آمریکا، اسرائیل و عربستان، بزرگ‌ترین اقتصاد غرب‌آسیا، نشان‌دهنده تنظیم مجدد قابل‌توجهی از سیاست منطقه است.

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری بلومبرگ در گزارش تازه خود به‌قلم «فیونا مک دونالد» اعلام کرد: دولت جدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با توجه به نگرانی‌های فزاینده درباره ایران، مذاکرات با عربستان را با حمایت آمریکا برای توسعه روابط نظامی و اطلاعاتی نزدیک‌تر، افزایش داده است.

6 نفر گفتند که مقامات دو کشور پیش از گردهمایی اخیر گروه کاری شورای همکاری خلیج‌فارس و آمریکا در مورد دفاع و امنیت در ریاض، نشست‌های اکتشافی برگزار کردند و خواستند نامشان فاش نشود؛ زیرا مذاکرات خصوصی است.

به گفته سه نفر از این افراد، انتظار می‌رود تعامل بیشتر هم‌زمان با کنفرانس امنیتی مونیخ در آخر هفته در پراگ انجام شود.

التیام شکاف تاریخی بین متحد اصلی آمریکا، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و عربستان، بزرگ‌ترین اقتصاد غرب‌آسیا، نشان‌دهنده تنظیم مجدد قابل‌توجهی از سیاست منطقه است.

برخی از مردم گفتند، با این حال، بازنشانی کامل روابط ممکن است به توافقی مربوط به درخواست علنی و طولانی‌مدت عربستان برای ایجاد یک کشور فلسطینی بستگی داشته باشد.

توافق با سودان از آن زمان به بن‌بست خورده است، اما به نظر می‌رسد مذاکرات پس از سفر الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  به خارطوم در اوایل ماه جاری، دوباره شتاب گرفته است.

بعید است که این اتفاق بدون تأیید ریاض رخ داده باشد، ریاض که مدت‌ها از خارطوم حمایت مالی کرده و روابط تاریخی و فرهنگی را حفظ کرده است.

عربستان اجازه داده است پروازهایی که مبدأ اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و مقصد آسیا و استرالیا هستند از حریم هوایی این کشور عبور کنند، چیزی که به‌عنوان یک پیروزی برای بایدن تلقی می‌شد.

مقامات نظامی و اطلاعاتی عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  از زمانی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا شامل کشورهای عرب خلیج‌فارس قرار گرفت، بیشتر با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

تشویق عربستان و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر و ادغام پدافند هوایی و موشکی و امنیت دریایی با یکدیگر و آمریکا، یکی از اهداف اصلی مذاکراتی بود که این هفته در ریاض برگزار شد.

این به مقابله با ایران کمک خواهد کرد که از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرده است.

«جان بی آلترمن» -مدیر برنامه غرب‌آسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی- گفت، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز ممکن است عادی‌سازی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را به‌عنوان راهی برای بهبود روابط با آمریکا درگیر کند، در حالی که نتانیاهو می‌تواند با آن صحبت کند تا از مشکلات داخلی منحرف شود.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط