رسانه تخصصی روابط بین الملل

بررسی تاریخچه جنگ آمریکا و چین

Diplomacyplus.ir/?p=997
نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت تازه با اشاره به شرایط کنونی و پیشرفت چشم‌گیر سالهای اخیر پکن در جهان،‌ به بررسی تاریچه جنگ آمریکا و چین پرداخت.

به‌گزارش دیپلماسی پلاس از مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «جاناتان کارتز» نوشت: مشکل در چین در تابستان 1898 آغاز شد. پس از ماه­ها باران شدید، سدهای ساخته شده برای مهار رودخانه زرد در امتداد دشت‌های حاصل­خیز مرکزی شکسته شدند. میلیون­ها نفر بی‌خانمان ماندند.

سلسله حاکم چینگ که صدها مایل دورتر در شهر ممنوعه پکن مستقر شده بود، نسبت به مصیبت کشاورزان بی‌تفاوت به نظر می‌رسید. مبلغان مسیحی که عمدتا آمریکایی، انگلیسی و آلمانی بودند، درهای خود را به روی خانواده­های گرسنه باز کردند. اما بسیاری از مردم دشت به خارجی­ها مشکوک بودند.

در این فضای گرسنگی و بدگمانی بود که نوع جدیدی از پوشش در دشت پدیدار شد. عده­ای عمامه قرمز می­پوشیدند. برخی دیگر با سینه برهنه راه می­رفتند و روسری‌های مشکی به دور کمرشان می‌بستند. آن­ها از روستایی به روستای دیگر سفر می­کردند و در مورد راهی برای پایان دادن به چرخه­های فاجعه از طریق یک سبک جادویی جنگ، خبر می­دادند.

سرانجام، این افراد هدف خود را آشکار کردند: آن­ها در حال ساختن یک لشکر مقدس بودند. مبارزان به وانگ گفتند: «ما باید سخت تمرین کنیم و از خانه‌های خود محافظت نماییم.»

با گسترش جنبش، مبارزان تحت یک نام متحد شدند: «مشت­های درست و هماهنگ» مبلغان انگلیسی زبان که با هنرهای رزمی چینی آشنایی نداشتند، آن­ها را «بوکسور» توصیف کردند.

در تابستان 1900، اوضاع آماده منفجر شدن بود. پناهندگان قحطی‌زده به سمت شمال به تیانجین و پکن سرازیر شدند و داستان‌های قتل‌عام را در دشت­ها نقل کردند. گروه­های بوکسور مغازه­های خارجی را غارت کردند، کلیساها را سوزاندند و خطوط قطار و تلگراف را ویران نمودند.

بسیاری در واشنگتن منتظر چنین لحظه­ای بودند. برخی از قدرتمندترین خانواده­های آمریکا در چین ثروتمند شده بودند. «جان جیکوب آستور» -اولین مولتی میلیونر آمریکایی- بخشی از ثروت خود را از طریق قاچاق تریاک به چین به دست آورد. خانواده­های «فوربس» «دلانو» و «کابوت» در ماساچوست از سود حاصل از مواد مخدر برای تأسیس سلسله­های سیاسی پایدار استفاده کردند. در سال 1900 این موضوع به یک اصل اعتقادی تبدیل شده بود که بازار ظاهراً نامحدود چین، کلید آینده جهانی آمریکا است. در پنجم ژوئن 1900، وزیر دیپلماسی آمریکا در پکن از کشتی‌های جنگی ایالات متحده خواست تا به نیروهای بین‌المللی که در خلیج بوهای نزدیک تیانجین تجمع می‌کنند، بپیوندند. «ویلیام مک‌کینلی» -رئیس‌جمهور وقت- با دانستن این موضوع که کنگره آمریکا بعید است سومین جنگ برون‌دریایی را طی دو سال تأیید کند، تصمیم سرنوشت‌سازی گرفت: او اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بود که دستور تهاجم تمام عیار به یک کشور مستقل را بدون کسب مجوز قانونی داد. کنگره او را به چالش نکشید.

117 سال بعد، کشتی جنگی دیگری در جهت مخالف از طریق دریای چین جنوبی در حال حرکت بود. پس از سال­ها آماده‌سازی، لیائونینگ، اولین ناو هواپیمابر چین، سرانجام آماده جنگ شد.

در هفتم جولای 2017، کشتی 60 هزار تنی برای اولین بار از هنگ کنگ وارد شد. «شی جین پینگ» -رئیس جمهور چین- زمان نمایش را به گونه­ای تعیین کرده بود که در حین یک جشن دولتی برگزار شود: بیستمین سالگرد پایان حکومت بریتانیا بر هنگ کنگ. برای حزب کمونیست چین، تحویل سال 1997 نشانه‌ای بود از آنچه «100 سال تحقیر» نامیده می‌شود – دوره‌ای که رسماً با اولین جنگ تریاک در حدود سال 1842 شروع شد و با تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 پایان یافت. تهاجم متحدان برای متوقف کردن شورش بوکسورها در سال 1900 نقش اصلی را در این روایت بازی می‌کند. بسیاری از هنگ‌کنگی‌ها، احتمالاً ورود ناو هواپیمابر را نمایش قدرتی می‌دانستند که هدف آن، ترساندن جنبش دموکراسی‌خواهانه منطقه بود. اما مخاطب اصلی، قدرت­های آن سوی دریاها بودند. شی پنج سال اول ریاست‌جمهوری خود را گذرانده بود تا قدرت جهانی چین را به گونه‌ای که از زمان اوج گرفتن سلسله چینگ دیده نشده بود، اثبات کند. از نظر اقتصادی، ابتکار یک کمربند و یک جاده را زیر سر دارد. ابتکار یک کمربند و یک جاده، پروژه توسعه جهانی خطوط لوله، بزرگراه‌ها، راه‌آهن، «گذرگاه‌های مرزی ساده» و بنادر، با هدف نهایی بازگرداندن پادشاهی میانه در مرکز تجارت جهانی است.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط