رسانه تخصصی روابط بین الملل

بایدن در مقابل پوتین هیچ قدرتی ندارد

Diplomacyplus.ir/?p=799
خبرگزاری «واشنگتن تایمز» در یادداشت خود با اشاره به درخواست پوتین برای تماس تلفنی با بایدن در هفته گذشته،‌ نوشت: پوتین این درخواست را داشته تا از سیاست ضعیف بایدن در داخل کشور استفاده کند و اطلاعات بیشتری در مورد واکنش آمریکا در زمانی که تصمیم به حمله به اوکراین دارد جمع آوری کند.
به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌خبرگزاری واشنگتن تایمز در یادداشت خود به‌قلم «هیئت تحریریه» نوشت: هفته گذشته، بایدن و ولادیمیر پوتین، به درخواست رئیس جمهور روسیه، در تماس تلفنی یک ساعته با یکدیگر گفتگو کردند. این دومین تماس طی یک ماه گذشته بود، زیرا به نظر می‌رسد پوتین از موضع سیاسی ضعیف بایدن در داخل کشور استفاده می‌کند و کمی بیشتر به حمله به اوکراین نزدیک‌تر می‌شود.

بایدن با گفتن اینکه آمریکا هیچ نیرو یا موشکی در اوکراین مستقر نخواهد کرد، بلافاصله دو گزینه نظامی روی میز را کنار گذاشت و به پوتین امتیاز داد، زیرا روسیه به دنبال گسترش نفوذ خود در شرق است.

این تماس قبل از سلسله گفتگوهای دو کشور در ماه جاری انجام شده است. شکی وجود ندارد که پوتین درخواست این تماس را داشته تا لحن خود را برای جلسات تنظیم کند و اطلاعات بیشتری در مورد واکنش احتمالی بایدن در زمانی که تصمیم به حمله بگیرد، جمع‌آوری کند.

بایدن به پوتین گفت که با دو گزینه روبرو است: یکی کاهش تنش و دیپلماسی و دیگری اینکه روسیه حمله کند و با تحریم­های اقتصادی سختگیرانه و افزایش کمک­های نظامی به اوکراین مواجه شود.

پوتین قبلا این بازی را انجام داده است. آخرین باری که بایدن، «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه- «جیک سالیوان» – مشاور امنیت ملی- و« سوزان رایس»- مدیر شورای سیاست داخلی- سر کار بودند، روسیه کریمه مجاور اوکراین را در سال 2014 تصرف کرد و به این منطقه موقعیت حساسی در دریای سیاه داد. پاسخ اوباما و بایدن تاسف‌بار بود. پس از هشدار به پوتین مبنی بر اینکه این کار «عواقب» دارد، دولت سابق دارایی­های 11 نفر را مسدود کرد که هفت نفر از آن‌ها روسی بودند. هیچ­کدام از این اقدامات متوجه رهبران کشور یا حلقه نزدیک به پوتین نبودند و بدون هدف برای این کار انرژی گذاشتند.

قبل از تهاجم پوتین در سال 2014، دولت اوباما «بازنشانی روسیه» را که ناموفق هم بود، دنبال کرد و به آن‌ها اجازه ورود به سازمان تجارت جهانی را داد، زیرا فکر می­کرد روابط بین­المللی رفتار پوتین را محدود می­کند. اما این اقدام فقط او را جسور کرد. پوتین نمی‌­توانست به این موضوع اهمیت دهد که جهان در مورد او چه فکری می­کند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط