رسانه تخصصی روابط بین الملل

بایدن به عربستان سخت نمی­‌گیرد

Diplomacyplus.ir/?p=664
وبگاه «دیلی بیست» در یادداشت تازه خود، ضمن اشاره به گذر یکسال از شروع ریاست جمهوری بایدن، نوشت: رئیس جمهور آمریکا هنوز به‌ وعده انتخاباتی خود مبنی بر مطرود شمردن عربستان عمل نکرده و خبری از سخت گرفتن به عربستان نیست.
به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه دیلی بیست دریادداشت تازه خود به‌قلم «شانون واوار» نوشت: زمانی که جو بایدن برای کاخ سفید نامزد شد، وعده داد که عربستان را در صحنه بین‌المللی، «مطرود» جلوه دهد. اما با گذشت یک سال از دوران ریاست­ جمهوری بایدن، وی در قبال عربستان سختگیرانه عمل نمی‌کند و دموکرات‌های منتخب برجسته نیز از این روند پیروی می‌کنند.

در ماه فوریه، بایدن اعلام کرد که آمریکا از رویکرد دولت ترامپ برای تأمین مالی عملیات نظامی عقب­‌نشینی خواهد کرد.

عربستان سال‌هاست که حملات هوایی علیه شورشیان حوثی را در یمن آغاز کرده است.

دولت بایدن به جای عقب‌نشینی، به تامین تسلیحات عربستان ادامه داد. وی با دادن مجوز فروش تسلیحات «دفاعی»، راهی پیدا کرد تا همچنان بودجه جنگ را تامین کند.

ماه گذشته، وزارت امور خارجه، ارسال موشک­‌هایی به ارزش 650 میلیون دلار به این کشور را تصویب کرد که اولین فروش عمده تسلیحات در دوران بایدن بوده است.

نماینده، «ایلهان عمر» گفت: «واضح است که استفاده از این سلاح‌ها هر چه که باشد، برای تداوم جنگ در یمن مورد استفاده قرار خواهند گرفت که منجر به هدف قرار دادن غیرنظامیان و کودکان می‌شود.»

وی افزود: «حتی اگر از آن­ها به صورت تدافعی استفاده می­شد، هیچ توجیهی برای تحویل 300 موشک هوا به هوا وجود ندارد، خصوصا برای دولتی که به سرپوش­‌گذاشتن بر نقض حقوق بشر معروف است.»

بسیاری از دموکرات‌ها بر این باورند که تسلیح عربستانی‌ها به هر طریقی، مصیبت را طولانی می‌کند و به درگیری با یمن دامن می‌زند.

در حالی که همه سناتورهای دموکرات در سال 2019 با فروش تسلیحات مخالف بودند و به منع ترامپ در راستای این اقدام رای دادند، اوایل ماه جاری، سنای تحت کنترل دموکرات­‌ها پیشنهادی را رد کرد که دولت بایدن را از فروش 650 میلیون دلار سلاح به عربستان منع می­کرد.

یکی از دستیاران کنگره اشاره کرد که حمایت از فروش اخیر مربوط به دفاع از غیرنظامیان در عربستان است.

اگر زیرساخت­‌های غیرنظامی به طور فزاینده­ای هدف قرار گیرد، ممکن است تغییری جهت مسدود کردن هرگونه معامله تسلیحاتی با عربستان صورت گیرد.

رابطه آمریکا با عربستان همیشه دارای توازنی بوده است که حتی زیرک­ترین سیاستمداران نیز در گذشته با آن برخورد کرده­اند و درباره مسائل حقوق بشری این اجازه را می­دهد تا به اهداف دیگر، مانند مقابله با ضد تروریسم یا ایران، دست یابد.

استیون مایلز گفت: بحث‌هایی درباره «اهمیت عرضه امن و پایدار نفت در بازار جهانی، منبع ثبات و متحد منطقه‌ای» وجود دارد. «چشم‌انداز انرژی امروز شبیه آن چیزی نیست که در دهه‌های قبل به نظر می‌رسید… به همین ترتیب، می­دانیم که عربستانی‌ها منبع بی‌ثباتی­اند. حتی قبل از اینکه به نقض فاحش حقوق بشر مانند قتل جمال خاشقجی پی ببرید.»

برخی از مشاوران ارشد بایدن نیز با عقب­نشینی از معاملات تسلیحاتی عربستان موافقت کرده­اند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه به روزنامه دیلی بیست گفت: با این حال، در حال حاضر، آمریکا بر تقویت «توانایی عربستان برای دفاع از قلمرو خود در برابر تهدیدات» متمرکز شده است. بایدن و بلینکن هر دو به صراحت گفته­اند که حقوق بشر در روابط دوجانبه ما با این کشور اولویت دارد و ما این مسائل را از طریق تعامل مداوم و مستمر در سطوح ارشد در واشنگتن و ریاض مطرح کرده­ایم.

سناتور رند پل گفت: «بایدن و حامیان فروش تسلیحات می­‌گویند که آخرین فروش 650 میلیون دلاری صرفا برای کمک به دفاع از تمامیت ارضی عربستان است، اما این سخنان با اقدامات این دولت مطابقت ندارد.»

«فهاد ناظر» -سخنگوی رسمی سفارت عربستان در واشنگتن- به دیلی بیست گفت: «اگر حوثی‌ها سلاح‌های خود را کنار بگذارند، به میز مذاکره بروند و مانع از تلاش‌های نماینده سازمان ملل متحد در یمن و دوستان آن – از جمله عربستان شوند، درگیری پایان خواهد یافت.»

«بروس ریدل» -افسر سابق سیا- به دیلی بیست گفت: «بر اساس این واقعیت­ها، بایدن که تقریبا یک سال از ریاست جمهوری وی می­گذرد و هنوز به وعده انتخاباتی خود مبنی بر «مطرود» شمردن عربستان عمل نکرده است، باید در سیاست خود تجدید نظر کند، به خصوص که اقدام او باعث تداوم جنگ می­شود.»

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط