رسانه تخصصی روابط بین الملل

ایران می‌تواند وضعیت ژئوپلیتیک اوراسیا را تغییر دهد

Diplomacyplus.ir/?p=4040
اندیشکده «اوراسیا ریویو» نوشت: ایران برتری ژئوپلیتیکی خود را با ارائه مسیری به آسیای میانه و افغانستان که به هند اجازه می‌دهد تا دشمن اصلی خود، پاکستان را دور بزند، افزایش خواهد داد.

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده اوراسیا ریویو در یادداشت تازه خود به‌قلم «جیمز ام دورسی» نوشت: با پیشنهاد روسیه مبنی بر خرید صد‌ها پهپاد از ایران ثابت شد که مسکو خود قادر به تولید پهپادها نیست و شبهاتی که قبلاً در مورد قابلیت‌های نظامی روسیه به دلیل عملکرد ضعیف پرسنل و تجهیزات نظامی روس در میدان نبرد اوکراین به ارتش این کشور وارد شده بود، حتی تشدید هم شده‌اند.

افشای این خبر پس از افتتاح اولین مرکز تولید پهپاد ایران در خارج از کشور در تاجیکستان صورت گرفت. این کارخانه پهپاد شناسایی و کشنده ابابیل-2 ایران را تولید می‌کند.

این افشاگری احتمالاً توجه خلیج‌فارس را به نقش بالقوه و در حال گسترش ایران در کمک به روسیه و چین در دنیایی که به طور فزاینده‌ای به سمت دودسته‌گی پیش می‌رود را جلب کرد. از دید روسیه، کمک ایران بسیار فراتر از عرضه پهپادها بوده است.

ایران مشکلی کلیدی که در حمل و نقل در اوراسیا به وجود آماده بود را حل کرده است و به روسیه کمک می‌کند تا تحریم‌های آمریکا و اروپا را دور بزند و به این ترتیب، سود قابل‌توجهی برای روس‌ها به همراه خواهد داشت.

از طرفی، ایران برتری ژئوپلیتیکی خود را با ارائه مسیری به آسیای میانه و افغانستان که به هند اجازه می‌دهد تا دشمن اصلی خود، پاکستان را دور بزند، افزایش خواهد داد.

«اس. جایشانکار» -وزیر امور خارجه هند- در نشست این ماه وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در تاشکند فشار آورد تا بندر چابهار ایران که تحت حمایت هند است را در کریدور موسوم به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب قرار دهد. در اوایل ماه جاری، در نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر، پوتین از این کریدور به‌عنوان یک «پروژه واقعا جاه‌طلبانه» که محور تلاش‌های روسیه برای «بهبود معماری حمل و نقل و لجستیک در منطقه» است، یاد کرد.

بحران اوکراین جان تازه‌ای به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب داده و این پروژه به مجموعه‌ای به طول 7200 کیلومتر از راه‌آهن‌ها، بزرگراه‌ها و مسیرهای دریایی که روسیه و هند را از طریق ایران متصل می‌کنند، تبدیل شده است.

در صورت موفقیت، کریدوری که روسیه، آسیای میانه، خزر، ایران و دریای عرب را طی می‌کند، زمان سفر را از 40 تا 60 روز به 25 تا 30 روز کاهش می‌دهد. در ضمن، هزینه‌های سفر را نیز 30 درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر این، اهمیت این پروژه می‌تواند با متصل کردن گرجستان، آذربایجان و ترکیه افزایش یابد.

«اندرو کوریبکو» -تحلیل‌گر- می گوید: «جمهوری اسلامی برای مسکو ضروری است، زیرا ترانزیت از طریق قلمرو این کشور، روسیه را با شریک راهبردی‌اش هند که از خودمختاری استراتژیک روسیه در این شرایط جدید بین‌المللی محافظت می‌کند، پیوند می‌دهد.»

«علیرضا پیمان پاک» -رئیس سازمان توسعه تجارت ایران- انتظار دارد این کریدور به کشور امکان دهد تا صادرات خود را با وجود دورنمای تیره احیای توافقنامه بین‌المللی دو برابر کند. احیای این پروژه باعث لغو حداقل برخی از تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا علیه ایران می‌شود.

«علی احمدی» -تحلیل‌گر امنیتی- گفت: «ایران نیازمند یک استراتژی برای تبدیل مسیرهای تجاری به کریدورهای اقتصادی است که بتواند به نفع شهروندانش باشد. اگر تهران بتواند از پس این چالش برآید، نقشی کلیدی در توسعه تجارت آسیا و شرق و غرب خواهد داشت.»

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط