رسانه تخصصی روابط بین الملل

ایران با چه سرعتی می‌تواند سلاح هسته‌ای بسازد؟

Diplomacyplus.ir/?p=3302
وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در گزارش تازه خود با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران گسترش یافته و از استانداردهای بین‌المللی پیروی نکرده است، به‌ بررسی این سوال پرداخت که ایران با چه سرعتی می‌تواند سلاح هسته‌ای بسازد؟

به‌ گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در گزارش تازه خود به‌قلم «مایا کارلین» نوشت: به نظر می‌رسد ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

حذف وسایل بصری مانع از نظارت ناظران بین‌المللی بر تحولات هسته‌ای ایران می‌شود. کارشناسان این صنعت تاکید می‌کنند که ایران تنها چند هفته تا رسیدن به زمان حد آستانه اورانیوم خود فاصله دارد.

در حالی که زمان نیاز ایران برای دستیابی به انفجار نیز باقی مانده است، اما رفتار و اقدامات این حکومت قطعاً نشان می‌دهد که گام‌های بعدی آن‌ها برای داشتن و رونمایی از سلاح هسته‌ای در اولویت قرار خواهد گرفت.

از آن‌جایی که مذاکرات هسته‌ای مشترک ایران و آمریکا در وین متوقف شده است، جمهوری اسلامی به افزایش تلاش‌های خود در زمینه گسترش برنامه‌هایش ادامه داده است.

در گزارشی که توسط اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان منتشر شده، رفتار غیرقانونی ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود به تفصیل بیان شده است.

این گزارش تاکید می‌کند که ایران، یکی از بزرگترین برنامه‌های موشکی را در غرب آسیا دنبال می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه این نظام سلاح‌های گروه نیابتی منطقه‌ای خود یعنی شورشیان حوثی در یمن را تأمین می‌کند.

انتشار گزارش دولت آلمان در مورد جزئیات توسعه هسته‌ای ایران همزمان با محکومیت اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علیه این کشور بود.

کاخ سفید، فرانسه، آلمان و بریتانیا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن از ایران به دلیل امتناع از تعهد به نگرانی‌های بازپرس در مورد آثار اورانیوم کشف‌شده در چندین سایت ناشناس انتقاد می‌شود.

«رافائل گروسی» -مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- بار دیگر تاکید کرد که گذر از آستانه غنی‌سازی اورانیوم به معنای داشتن بمب نیست و این اتفاق ممکن است بزودی رخ دهد.

بر أساس گزارش بازرسان آرژانس، ایران در ماه مارس نزدیک به 33 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح 60 درصد دارد و این رقم احتمالا امروز بیشتر است.

از آن‌جایی که برنامه هسته‌ای ایران گسترش یافته و از استانداردهای بین‌المللی پیروی نکرده است، مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که در صورت لزوم برای اطمینان از عدم  دستیابی دشمن اصلی‌ خود به بمب هسته‌ای، اقدام نظامی انجام خواهد داد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط