رسانه تخصصی روابط بین الملل

ایران از نزدیک سفر بایدن را زیر نظر دارد

Diplomacyplus.ir/?p=3731
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارش تازه خود به‌نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،‌ نوشت:‌ ایران طرح نظامی اعراب و اسرائیل را اقدامی تحریک‌آمیز و تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌داند.

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش تازه خود به‌قلم «نادین ابراهیم» نوشت:‌ جو بایدن در سفری مهم به غرب‌ آسیا رفته است. با این حال، ایران کشوری است که او از آن بازدید نخواهد کرد، ولی ارتباط این سفر با جمهوری اسلامی در راس اخبار قرار دارد.

برنامه سفر بایدن فقط شامل دو کشور اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان است. این دو کشور، بزرگترین دشمنان منطقه‌ای ایران هستند و بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده‌اند.

این دیدار تنها چند هفته پس از آن انجام شد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اعلام کرد با شرکای منطقه‌ای، در حال همکاری بر روی یک اتحاد پدافند هوایی است که توسط آمریکا رهبری می‌شود.

عربستان، کاخ سفید را برای ضمانت‌های امنیتی تحت فشار قرار داده است که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، ایران را مهار می‌کند. آخرین دور مذاکرات دو هفته پیش، در دوحه به بن‌بست رسید.

اوایل روز جمعه، درست چند ساعت قبل از این‌که هواپیمای بایدن، در عربستان به زمین بنشیند، این کشور، با باز کردن حریم هوایی خود بر روی همه خطوط هوایی، یک قدم به عادی‌سازی روابط با دشمن سرسخت ایران، یعنی اسرائیل نزدیک شد.

«ملک عبدالله» -پادشاه اردن- که در این ماه، با بایدن در عربستان دیدار می‌کند، گفت: «طرفدار پیوستن به ایده‌ تبدیل شدن غرب آسیا به ناتو است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «ایران طرح نظامی اعراب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را اقدامی تحریک‌آمیز و تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌داند.»

امارات که در حال مذاکره مستقیم با ایران است، روز جمعه اعلام کرد که هیچ علاقه‌ای به پیوستن به یک ائتلاف ضدایرانی ندارد.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند که اگر ایران متوجه شود که توسط همسایگانش جبهه‌بندی شده، ممکن است انتقام بگیرد.

«تریتا پارسی» -معاون مؤسسه کوئینسی در واشنگتن دی سی- گفت: «اتحاد نظامی اعراب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ایده وحشتناکی است، زیرا شکاف‌های موجود در منطقه را تقویت می‌کند و احتمال پیشرفت‌های دیپلماتیک را کاهش می‌دهد.»

«محمد مرندی» -استاد دانشگاه تهران- به سی‌ان‌ان گفت: «این احتمال وجود دارد که دیدار بایدن تنش‌های بیشتری ایجاد کند.»

«بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر سابق اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- روز پنج‌شنبه به بایدن پیشنهاد داد که در صورت دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، حمله نظامی به ایران ضروری است و بایدن موافق این نظر وی بود.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط