رسانه تخصصی روابط بین الملل

ایران؛ اهرم فشار مصر بر ترکیه، امارات و اسرائیل

Diplomacyplus.ir/?p=1399
منابع مصری تاکید کردند که مصر اخیرا و با توجه به فشارها و در تلاش برای حفظ نقش برجسته خود در منطقه، رویکرد جدیدی در روابط با ایران اتخاذ کرده است.

منابع مصری در گفت وگو با روزنامه العربی الجدید از تحولات جهت گیری های مصر درخصوص روابط با ایران طی دوره آتی با توجه به تماس هایی که دو طرف اخیرا به صورت محرمانه داشتند، سخن گفتند.

از سوی دیگر منابع رسانه ای در یکی از نهادهای ملی مصر و از درون مجموعه خدمات رسانه ای «المتحده» وابسته به سرویس اطلاعات عمومی که مالک اغلب روزنامه ها و سایت های مصر است، تاکید کردند که به سردبیران روزنامه ها و سایت ها دستور داده شده به صورت منفی به مسائل ایران نپردازند و اخباری از گروه اپوزوسیون ایران منتشر نکنند.

منابع خاص مصری گفتند که تغییرات سریع که اخیرا در قطب نمای منطقه رخ داده، قاهره را بر آن داشت تا رویکرد جدیدی درخصوص روابط با ایران اتخاذ کند و تا حدودی، فضای قابل رؤیتی به آن بدهد.

منابع مذکور دلیل اتخاذ این رویکرد را فشارها بر مصر و همچنین حفظ نقش برجسته مصر در منطقه عنوان کردند.

آنها اشاره کردند که نزدیکی روابط بین اسرائیل، ترکیه و کشورهای عضو شورای همکاری، مقامات مصر را بر آن داشت تا به دنبال سازوکاری برای تضمین نقش مصر در منطقه باشند.

همه این تحولات در حالی رخ می دهد که مصر کشمکش های سیاسی اخیر را موجب تنگ شدن عرصه به روی خود می داند و شکاف در روابط بین قاهره و آنکارا زیاد شده و دلیل آن مواضع مختلف دو کشور در لیبی است.

به گفته این منابع، مصر تمایل دارد اندکی تماس ها با ایران افزایش یابد اما این نزدیکی روابط در سطح گسترده نباشد و تنها در چارچوب ارسال پیام باشد و این درحالیست که ایران تلاش می کند روابط جدیدی با مصر ایجاد کند.

این منابع گفتند دلیل تحرکات مصر به سوی روابط با ایران ناشی از عدم اعتماد مصر به کشورهای عضو شورای همکاری و عمل گرایی اسرائیل است.

منابع دیگری فاش کردند که در ابتدای فوریه، تماس هایی بین مصر و ایران از طریق شبکه امنیتی رخ داد که در آن مسائل مربوط به پرونده روابط بین دو کشور و تحولات منطقه بررسی شده است.

یک دیپلمات سابق مصر درباره سطح روابط مصر و ایران گفته که روابط بین دو کشور هنوز در سطح پایین و فقط در سطح ارسال پیام است و تبدیل به روابط عمیق نشده است.

وی احتمال داد که طی روزهای آتی پیام های مصر به ایران به عنوان واکنش به نزدیکی روابط ترکیه، اسرائیل و امارات که قاهره را نگران کرده است، افزایش یابد.

این دیپلمات مصری اشاره کرد که بیشترین کاری که مصر در صورت ارتباط با ایران و ارسال پیام مثبت به این کشور انجام خواهد داد، صحبت از توجه به ضریح و مقام اهل بیت در مصر و توسعه آن است.

وی توضیح داد که ریاست جمهوری مصر هر بار از بررسی روند کار و اصلاح و تعمیر و بازسازی مقام و ضریح اهل بیت به ویژه سیده نفیسه (س)، سیده زینب (س) و حضرت امام حسین (ع) توسط عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر خبر می دهد که این امر طبیعتا ایرانی ها را خوشحال و کشورهای عضو شورای همکاری را ناراحت می کند.

وی تاکید کرد که روابط مصر با ایران تنها در صورتی به نفع مصر است که در چارچوب طبیعی خود و براساس اراده حقیقی باشد اما بهبود روابط با ایران به عنوان اهرم فشار برای تهدید کشورهای عضو شورای همکاری منجر به باخت مصر و از دست دادن روابط با هر دو طرف می شود.

منبع مذکور تاکید کرد که وقت آن رسیده مصر روابط خارجی خود را متناسب با منافع ملی خود و جایگاهش به عنوان یک کشور بزرگ دارای ثقل منطقه ای بنا کند، در این صورت است که می تواند روابط خوبی با ترکیه، ایران یا کشورهای عضو شورای همکاری در راستای خدمت به منافع و امنیت ملی خود داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط