رسانه تخصصی روابط بین الملل

انگلیس بحران زده و اوضاع پیچیده لندن نشینان

Diplomacyplus.ir/?p=4329
مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بحران اوکراین بازار انرژی اروپا را در شرایط بسیار سختی قرار داده و خشکسالی و خالی شدن بسیار از سدها که بخشی از تولید برق را تأمین می کردند، بر سختی شرایط می‌افزاید، گفت: انگلیسی ها در شرایط سختی قرار دارند؛ افزایش کم سابقه تورم در مقایسه با چهار دهه گذشته قدرت خرید مردم را بسیار پایین آورده و افزایش حامل‌های انرژی به ویژه برق و گاز شرایط زندگی را برای آن‌ها بسیار سخت کرده است.

این روزها خبرهای بسیاری از انگلیس بحران زده به گوش می رسد؛ انگلیسی هایی که با افزایش هزینه های انرژی به دردسر افتاده اند و به گفته کنفدراسیون خدمات سلامت ملی این کشور، مردم در روزهای سرد آینده مجبورند میان حذف وعده‌های غذایی برای گرم کردن خانه‌های خود یا زندگی در شرایط سرد و مرطوب یکی را انتخاب کنند.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره شرایط فعلی انگلیس که روزنامه گاردین از غیب شدن مسئولان آن در شرایط بغرنج انرژی و هزینه های زندگی خبر داده است، گفت: انگلیس در شرایط پیچیده‌ای در مقایسه با سال های گذشته قرار دارد. این کشور از لحاظ سیاسی در دوره انتقال نخست وزیری قرار گرفته و با رسوایی‌های سیاسی و اخلاقی که بوریس جانسون از خود بر جای گذاشته و به همین دلیل مجبور به کناره‌گیری از این سمت شده است؛ شاهد رقابت‌های درون حزبی برای جانشینی جانسون هستیم.

از لحاظ اقتصادی بحران اوکراین و خشکسالی کم سابقه در اروپا و به ویژه در انگلیس مردم را دچار مشکلات زیادی کرده است

وی درباره رقابت های انتخاباتی در انگلیس عنوان کرد: پس از رقابت حدود 11 نفر هم اکنون رقابت به دو نفر، یعنی ریشی سوناک و لیز تراس رسیده که با توجه به آخرین نظرسنجی‌ها، احتمال اینکه تراس به عنوان جانشین جانسون انتخاب شود، بیشتر است و احتمالاً تا هفته آینده این اتفاقات رخ خواهد داد.

تأثیرات انتقال قدرت در انگلیس

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان نزدیکی تفکرات تراس به جانسون عنوان کرد: با توجه به این موضوع انتظار نمی‌رود شاهد تغییر زیادی در رویکردهای اقتصادی و سیاسی انگلستان باشیم. حتی اگر ریشی سوناک هم به قدرت برسد، باز هم نمی توان تغییر زیادی متصور شد. به هرحال حزب حاکم محافظه‌کار همچنان قدرت را در دست دارد، ولی اگر تغییر رویکردی رخ ندهد، وضعیت متزلزل انگلستان ادامه خواهد یافت و احتمال اینکه در انتخابات آتی شکست بخورند دور از ذهن نیست.

مکی گفت: از لحاظ اقتصادی بحران اوکراین و خشکسالی کم سابقه در اروپا و به ویژه در انگلیس مردم را دچار مشکلات زیادی کرده است. انگلیسی ها در شرایط سختی قرار دارند؛ افزایش کم سابقه تورم در مقایسه با چهار دهه گذشته قدرت خرید مردم را بسیار پایین آورده و افزایش حامل‌های انرژی به ویژه برق و گاز شرایط زندگی را برای آن‌ها بسیار سخت کرده است.

بعید بودن احتمال ترمیم روابط انگلیس و اروپا

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه شرایط سخت می‌تواند تبعات زیادی را برای انگلیس دربر داشته باشد، ادامه داد: یکی از شرایط سخت می تواند فشار بر روی حزب حاکم محافظه‌کار باشد. دستاورد بوریس جانسون به اجرا گذاشتن برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بود. البته چنان چالش‌هایی میان انگلیس و اتحادیه اروپا وجود دارد که با توجه به دیدگاه‌های ریشی سوناک انتظار نمی رود شاهد ترمیم روابط انگلیس و اتحادیه اروپا باشیم.

وی درباره شرایط مردم انگلیس و وضعیت نامناسب انرژی که به گفته روزنامه گاردین باید میان  گرم کردن خانه‌هایشان و پخت و پز یکی را انتخاب کنند، گفت: انگلیس یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت است و روزانه چیزی حدود 3 میلیون بشکه نفت تولید می کند، ولی چون شرکت‌های نفتی خصوصی هستند قیمت حامل‌های انرژی مانند نفت و گاز افزایش می یابد.

نقش بحران اوکراین در اروپا

مکی گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأثیر زیادی بر مردم انگلیس و اروپا دارد و با توجه به اینکه اروپایی‌ها بخش زیادی از نفت و گاز مورد نیاز خود را از خارج از این قاره تأمین می کنند، بحران اوکراین وضعیت بازار انرژی اروپا را در شرایط بسیار سختی قرار داده و خشکسالی و خالی شدن بسیار از سدها که بخشی از تولید برق را تأمین می کردند، بر سختی شرایط می‌افزاید.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که افزایش حامل‌های انرژی برای اروپا دارد، هزینه تمام شده تولید در اروپاست. با توجه به نقشی که انرژی در چرخه تولید صنایع و خدمات دارد، باعث می شود شاهد تورم کم سابقه‌ای در اروپا باشیم؛ تورمی که بالای 10 درصد گفته می شود، بر هزینه‌های زندگی مردم در اروپا تأثیر می گذارد و آنها را دچار مشکل در تأمین‌ نیازهایشان می کند.

مکی تأکید کرد: شرایط کم سابقه و سختی است و باید منتظر بود و دید اروپایی‌ها زمستان را چگونه می خواهند پشت سر بگذارند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط