رسانه تخصصی روابط بین الملل

اعتراضات کردها در پاریس و واقعیتی بنام نژادپرستی ساختاری در فرانسه

Diplomacyplus.ir/?p=6568
نشانه ها و روایت ها حکایت از آن دارد که حمله به مرکز کردها در پاریس با اهداف نژادپرستانه صورت گرفته است. پلیس، فرد مهاجم را دستگیر کرده و دادستانی فرانسه گفته که این حمله مسلحانه با «انگیزه نژادپرستانه» صورت گرفته است.

به گزارش الوقت، محله مرکزی منطقه 10 پاریس پایتخت فرانسه از روز جمعه صحنه درگیری و جنگ خیابانی میان معترضان کرد و پلیس فرانسه بوده است. این اعتراضات پس از کشته شدن سه عضو یک موسسه فرهنگی مربوط به کردها در پاریس صورت گرفت و پس از روز جمعه تا چند روز خیابان های پاریس شاهد درگیری و تنش ها میان معترضان و نیروهای پلیس بود.

شورای دموکراتیک کردها در پاریس با اشاره به برگزاری تظاهرات بدلیل حمله به مرکز فرهنگی «احمدکایا»، پس از دو روز اعلام کرد که بدلیل خشونت بیش از حد پلیس مجبور به نیمه تمام گذاشتن راهپیمایی اعتراضی برای کاهش آسیب دیدگی شهروندان شده است. شدت درگیری‌ها و تنش میان معترضان و نیروهای پلیس تا بدان حد زیاد بود که «بریوان فیرات» سخنگوی شورای دمکراتیک کردهای فرانسه از پایان‌دادن به اعتراضات برای جلوگیری از آسیب بیشتر به معترضان خبر داد. فیرات همچنین به BFMTV گفت که اندکی پس از شروع راهپیمایی، پلیس با شلیک گاز اشک‌آور اوضاع را به خشونت کشید. با وجود اعلام پایان اعتراضات، اما سی‌ان‌ان گزارش داده است که همچنان معترضان در میدان جمهوری پاریس به‌صورت پراکنده اعتراضات خود را ادامه داده‌اند؛ هرچند به‌نظر می‌رسد که فعلا از حجم اعتراضات کاسته شده است.

همچنین روزنامه گاردین گزارش‌هایی را از رفتار خشن پلیس با معترضان کرد منتشر کرده است. این روزنامه نوشت: «پلیس پاریس علیه معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.» تصاویر سی‌ان‌ان و همچنین خبرگزاری‌های رویترز و AFP نیز خیابان‌های آسیب‌دیده و پر از دود در هنگام درگیری معترضان با پلیس را نشان می‌دهد.

حمله با رنگ و بوی نژادپرستی

نشانه ها و روایت ها حکایت از آن دارد که حمله به مرکز کردها در پاریس با اهداف نژادپرستانه صورت گرفته است. پلیس، فرد مهاجم را دستگیر کرده و دادستانی فرانسه گفته که این حمله مسلحانه با «انگیزه نژادپرستانه» صورت گرفته است. براساس اعلام مراجع قضایی فرانسه در جریان این حمله، 3نفر کشته و 4نفر نیز زخمی شده‌اند.
یورونیوز در گزارش خود فرد ضارب را «ویلیام ام» معرفی کرده و گفته که او علاقه زیادی به‌کار با اسلحه داشته است. وی اوایل ماه جاری میلادی به قید وثیقه آزاد شده بود. فرد مهاجم یک راننده قطار بازنشسته است. او در سال ۲۰۱۶ نیز در حومه پاریس یعنی منطقه مهاجرپذیر و چندفرهنگی سِن-سَن‌دُنی به جرم خشونت مسلحانه دستگیر شده بود و پرونده محکومیت وی هم‌اکنون در نوبت تجدیدنظر است. ضارب همچنین سال گذشته در پارکی در شرق پاریس با چاقو به مهاجران حمله و چادرهای آنان را پاره کرده بود. او در آن ماجرا به خشونت نژادپرستانه متهم شده بود.

نژادپرستی ریشه دار

فرانسوی‌ها مدعی هستند که کمتراز دیگر ملل اروپایی نژادپرست هستند، اما حقیقت آن است که آن ها به سختی می‌توانند «کلیشه‌های قدیمی» خود با رنگ و بوی نژادپرستی را کنار بگذارند.

کمیسیون ملی مشورتی Droits de l’Homme  – CNCDH، سازمان فرانسوی که مسائل حقوق بشر در فرانسه را دنبال می کند، زنگ هشدار درباره تشدید نژادپرستی در این کشور رابه صدا درآورده است. روزنامه مشهور لوموند چاپ پاریس، در این ارتباط به نقل از موسسه یاد شده گزارش می دهد که رواج رفتارهای تبعیض آمیز بر اساس پیشینه مذهبی یا رنگ پوست همچنان در فرانسه ادامه دارد. به گفته نویسندگان این گزارش، برخی از تعصبات نژادپرستانه و بیگانه هراسی واقعاً زننده هستند و مهمتر از همه، بیان آنها شکل های جدیدی به خود می گیرد و بسته به موقعیت حتی شدیدتر هم می شود.

روزنامه لوموند در گزارش خود که مربوط به هفت ماه پیش است، اذعان دارد که امسال، در حالی که فرانسه پنجاهمین سالگرد تصویب قانون 1 ژوئیه 1972 ضدنژادپرستی را جشن می گیرد، توهین و افترا نژادپرستانه و “تحریک به تبعیض، نفرت یا خشونت نژادی بیشتر هم شده است.

از سوی دیگر، حتی در تبلیغات سیاستمداران فرانسوی، شعارها و برنامه ها با رنگ و بوی نژادپرستی و ضدبیگانه بارها و بارها تکرار شده است و هم امانوئل ماکرون و هم مارین لوپن، رقیب راست گرای او در جریان انتخابات پارلمانی اخیر بارها بر مقابله با مهاجران تاکید کردند. یورونیوز در گزارش خود از رقابت های سیاستمداران در انتخابات پارلمانی اخیر فرانسه به این نکته اذعان دارد که موضوع مهاجرت یکی از پنج مسئله اصلی نامزدهای انتخاباتی بوده است.  براساس این گزارش، لوپن و نامزد دیگر انتخاباتی با نام زمور خواستار قطع کمک های اجتماعی به خارجی ها و محدود کردن ورود پناهجویان شده بودند.

اکونومیست هم آمار قابل تاملی از دیدگاه های نژادپرستانه در فرانسه ارائه می دهد و معتقد است: در سراسر گروه های سیاسی فرانسه، تقریباً از هر ده نفر، شش نفر می‌گویند در فرانسه «عرب‌های زیادی» وجود دارد، بیش از یک چهارم فرانسوی ها می‌گویند «سیاه‌پوستان خیلی زیاد» هستند و نظرسنجی‌های دیگر نشان می‌دهد که نیمی از فرانسوی‌ها خواستار اخراج پناهجویان هستند.

مجموعه این گزارش  ها و آمارها از واقعیتی بنام نژادپرستی ساختاری در فرانسه حکایت دارد که بارزترین شکل آن در سخنان و شعارهای مقامات و سیاستمداران این کشور بازتاب می یابد. این نژادپرستی ساختاری را محقق سازمان ملل هم تائید می کند و «آلماز تفرا»، محقق حقوق بشری که در اکتبر سال جاری میلادی به عنوان محقق اختصاصی شورای حقوق بشر سازمان ملل نژادپرستی انتخاب شد، می گوید: در آلمان، انگلیس و فرانسه نهادینه است.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط