رسانه تخصصی روابط بین الملل

اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه سابق جنگ طلب آمریکا

Diplomacyplus.ir/?p=3272
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه جنگ طلب دولت سابق آمریکا در گفتگویی با یک شبکه خبری سعودی در یک رجزخوانی با نسخه پیچی‌های شکست خورده ضد ایرانی، رویکرد جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا در قبال ایران را به باد انتقاد گرفت

وزیر خارجه جنگ طلب دولت دونالد ترامپ روز پنجشنبه به وقت محلی در مصاحبه ای با شبکه سعودی العربیه با انتقاد از رویکرد جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات کنونی آمریکا در قبال ایران گفت نظام جمهوری اسلامی ایران متشکل از “دین سالاران شرور” است که قصد نابودی آمریکا و اسرائیل را دارند.

این سیاستمدار ضد ایرانی آمریکایی مدعی شد: ما می‌دانیم حکومت ایران کیست. آنها دین سالاران شرور هستند که قصد نابودی ملت ایالات متحده آمریکا و اسرائیل را دارند.

رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)  با اشاره به رویکرد بایدن در قبال ایران و مناقشات پیرامون بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفت: ما نباید با آنها مذاکره کنیم تا در ازای وعده ای زودگذر برای کند کردن برنامه غنی سازی و تسلیحاتی هسته ای، پول بدهیم.

حمایت از قطعنامه ضد ایرانی آژانس: باید ماه‌ها پیش تصویب می شد

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه ادعاهای بی اساس و ضد ایرانی خود گفت: ما می دانیم که ایران ابتدا در مورد تاریخچه برنامه هسته ای خود دروغ گفت. من درک نمی کنم چرا ما با کشوری که در مورد برنامه هسته ای خود دروغ گفته است، مذاکره می کنیم.

پمپئو در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه‌ ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این قطعنامه «خوب» است و باید «ماه‌ها پیش» تصویب می شد.

وی در ادامه ادعاهای خود با بیان اینکه ایران مدت زیادی است که معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) را نقض کرده است، مدعی شد که قطعنامه یاد شده، مکانیزمی برای اطمینان از بازگشت ایران به تعهدات خود تحت ان پی تی است.

پمپئو اظهار داشت: ان پی تی معاهده بین‌المللی مهمی بوده که هدف آن جلوگیری از گسترش  سلاح های هسته‌ای و فناوری تسلیحات است تا همکاری برای استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای را پیش برده و در نهایت به هدف خلع سلاح هسته‌ای کامل دست یابد.

وزیر خارجه جنگ طلب دولت ترامپ در حالیکه تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ گزارشی مبنی بر نقض ان پی تی از سوی ایران ارائه و منتشر نکرده است، مدعی شد:  این مربوط به برجام نیست بلکه مربوط به ان پی تی است. ایرانیها توافق کرده اند که از این معاهده  پیروی کنند و آمریکا نیز از آن خارج نشده است.

این سیاستمدار آمریکایی ضد ایرانی ادامه داد:  آنها خروج آمریکا از برجام را به عنوان یک بهانه و دستاویز استفاده می کنند. معاهده ان پی تی همچنان پا برجا است.

وی مدعی شد: ایرانی ها قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی را نقض می کند و اکنون که چین و روسیه با آن مخالفت کرده اند، این موضوع درباره جهت گیری برنامه تسلیحاتی ایران بسیار گویا است.

محدودیتی در جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته ای نداریم

هنگامی که از پمپئو خواسته شد در مورد گزینه احتمالی نظامی دولت  جوبایدن برای تحت فشار قرار دادن ایران به اجرای تعهداتش  اظهار نظر کند، حاضر به پاسخگویی نشد.

پمپئو گفت: نمی خواهم در مورد گزینه نظامی اظهار نظر بکنم. من رئیس سیا و وزیر خارجه وقت آمریکا بوده ام. بهتر است که در مورد جنبه نظامی این موضوع [نظری] ندهم. اما باید بگویم که رهبری آمریکا، ظرفیت نظامی آن، دوستان و متحدان و شرکای ما در منطقه هیچ محدودیتی در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ندارند.

پمپئو مدعی شد که اجازه وقوع چنین اتفاقی”بسیار خطرناک” است و گفت که آمریکا “باید تمام اقدامات لازم را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که این اتفاق نمی افتد.”

اگر وزیرخارجه بودم از انتقال پول به ایران جلوگیری می کردم

او تصریح کرد که اگر همچنان به عنوان وزیر خارجه آمریکا فعالیت می کرد از انتقال پول به ایران جلوگیری می کرد.

پمپئودر ادامه ادعاهای خود گفت: به شما اطمینان می دهم هر یک دلاری که به دست حکومت ایران برسد نه تنها زمان لازم برای دستیابی به مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته ای بلکه ظرفیت ساخت آن را نیز سرعت می بخشد.

ذخایر ارزی ایران را کاهش دادیم

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت زمانی که او در دولت ترامپ فعالیت می کرد، آنها “در آستانه یک موفقیت بزرگ” بودند و ذخایر ارزی ایران از  ۹۶ میلیارد دلار به ۴ میلیارد دلار رسیده بود.

وی ادامه داد: کارزا تحریم‌ها فقط چند ماه بود که شروع شده بود. به خاطر دارید، ما [دولت ترامپ] پس از گذشت دو سال از آغاز فعالیت از برجام خارج شدیم. ما تحریم های حداکثری را حدود دو سال اعمال کردیم. ما معافیت‌ تحریمی را برای مدت طولانی‌تری اعطا کردیم.بنابراین خود تحریم ها حدود  ۱۷ ماه بود که برقرار شده بود.

وی درباره رویکرد دولت فعلی آمریکا و اینکه آیا جو بایدن می تواند تاثیر مطلوب تحریم‌ها را برای مختل کردن اهداف بلندپروازانه ایران حفظ کند گفت: ما دولتی در آمریکا نداریم که آماده یافتن پاسخ این سوال باشد.

باید مانند دوره ترامپ ایران را تحریم کنیم

وی ادامه داد: در اولین گام نه تنها باید تحریم‌ها را اعمال کنیم، بلکه مانند ۱۸ ماه آخر دولت ترامپ آن‌ها را به شدت در همه جا و همیشه اجرا کنیم. این تحریم‌ها باید همه جا و همیشه علیه حزب کمونیست چین، علیه روسیه و علیه تمام کسانی که در تلاش برای دور زدن تحریم‌ها هستند، اجرا شود.

او گفت که اگر تحریم‌ها «به شدت» اعمال و اجرا می شد ، ایران در «موقعیت بسیار دشواری» قرار می گرفت .

وی همچنین افزود که ادعا شده ممکن است که تولید ناخالص داخلی ایران طی سال جاری بسیار سریعتر از آمریکا رشد کند.

وزیر خارجه دولت ترامپ مدعی شد که دولت ترامپ دوره‌های اقتصادی جهنمی در ایران به وجود آورده بود.

دفاع از اقدام تروریستی و شهادت سردار سلیمانی و رجزخوانی

این سیاستمدار جنگ طلب آمریکایی در خصوص ترور سردار قاسم سلیمانی نیز گفت: به ما هشدار زیادی داده شده بود که اگر آمریکا از برجام خارج شود، جنگ روی می‌دهد، هشدارهای زیادی هم وجود داشت که اگر واشنگتن سفارتش را از تل‌آویو به قدس منتقل کند، جنگ روی خواهد داد.

وی ادعا کرد:  هشداری وجود داشت که اگر به ژنرال سلیمانی حمله کنید جنگی رخ خواهد داد ما هر سه کار را انجام دادیم و هیچ جنگی روی نداد. آمریکا نشان داد که آماده است از آنچه برای مردم آمریکا اهمیت دارد حمایت کند.

پمپئو مدعی شد: ژنرال سلیمانی نقشه داشت  ۵۰۰ آمریکایی دیگر را به قتل برساند. ما فرصتی داشتیم که این نقشه را خنثی کنیم و این کار را انجام دادیم. ما این فرصت را داشتیم که تهدید قریب الوقوع علیه منافع، منابع و نیروهای آمریکایی را خنثی کنیم و ترامپ تصمیم گرفت این کار را انجام دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تهدید ایران به انتقام گرفتن از عاملان ترور سردار سلیمانی نیز گفت: نخستین بار از توییتر متوجه تهدید ایران برای ترور خودم شدم. این شیوه کار ایران در تمام دنیاست. آنها  تلاش می‌کنند رهبران بعدی آمریکا را متقاعد کنند که آنطوری که مایک پمپئو رفتار کرد، شما نکنید. با ما خوب باشید و به ما سخت نگیرید اجازه دهید برنامه هسته‌ای‌ خود را توسعه داده و ما هم جان شما را تهدید نمی‌کنیم.

وی ادعا کرد: آنها به رهبران تمام دنیا می‌فرستند که خیلی مراقب باشید چطور با ما رفتار می‌کنید در غیر این صورت شما را می‌کشیم به همین دلیل است که باید از دادن منابعی که به ایران اجازه می‌دهد در جهان وحشت پراکنی کند، خودداری شود.

بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، پهپادهای آمریکایی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندرو آمریکا کاروان حامل سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق را در فرودگاه بغداد مورد هدف قرار داد و آنها را پس از عمری مجاهدت در مبارزه با تروریسم دست ساخته آمریکا و غرب، به شهادت رساند.

رجز خوانی های قاتل سردار سلیمانی در حالی است که بر اساس اعلام وزارت خارجه دولت دموکرات جو بایدن، ماهانه دو میلیون دلار از جیب مالیات دهندگان آمریکایی برای محافظت از دو سیاستمدار تندرو جمهوریخواه دولت دونالد ترامپ و از عاملان ترور سردار قاسم سلیمانی هزینه می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اسفنده ماه ۱۴۰۰ در گزارشی اعلام کرد وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که برای محافظت ۲۴ ساعته از مایک پاپمپئو وزیر خارجه سابق و برایان هوک نماینده ویژه ایران در دولت دونالد ترامپ که “با تهدید های معتبر از سوی ایران مواجه هستند” ماهانه دو میلیون دلار هزینه می کند.

این وزارتخانه در گزارشی به کنگره گفت که هزینه حفاظت از پمپئو و برایان هوک، از ماه اوت ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۳.۱ میلیون دلار بوده است.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط