رسانه تخصصی روابط بین الملل

ادعای کمک تسلیحاتی چین به روسیه

Diplomacyplus.ir/?p=7614
آمریکا مدعی است که چین قصد دارد به روسیه کمک تسلیحاتی ارائه کند. چین این ادعا را رد کرده اما موافقان، درباره هدف چین اختلاف دارند. گروهی از تحلیلگران غربی، نیاز روسیه را عامل اساسی می دانند ولی برخی دیگر معتقدند چین از جنگ اوکراین به عنوان فرصتی برای آزمایش برخی از تسلیحات و پهپادهای خود در یک محیط جنگی استفاده خواهد کرد.

موسسه صلح ران پال در مطلبی به قلم لری سی جانسون به بررسی ابعاد مختلف این ادعا پرداخته است. هشدار به چین درباره کمک به روسیه مسئله جدیدی نیست. یک سال پیش تیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد آمریکا می‌گوید اگر چین به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها در حمله به اوکراین کمک کند، با عواقبی مواجه خواهد شد. بااین وجود، مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده به چندین خبرگزاری گفته اند که چین تمایل خود را برای ارائه کمک نظامی به روسیه اعلام کرده است. وزارت خارجه چین آمریکا را به انتشار اطلاعات نادرست متهم کرده و روسیه نیز درخواست کمک نظامی از پکن را رد کرده است.

این تبادل مواضع پیش از دیدار مقامات ارشد آمریکا و چین در رم صورت گرفته است. در این شرایط، رسانه ها به نقل از مقامات واشنگتن می گویند که روسیه در روزهای اخیر از چین کمک و به طور خاص، تجهیزات نظامی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین درخواست کرده است. اما چینی ها این اظهارات را نادیده گرفته اند و همکاری و هماهنگی خود را با روسیه افزایش داده اند. در این شرایط، آیا این می تواند دلیل واقعی دستور جو بایدن برای ساقط کردن بالن های چینی اشتباه (جاسوسی یا آب و هوایی) در ماه گذشته باشد؟ آیا این اقدام، انتقام بایدن از تصمیم پکن برای نادیده گرفتن تحریم های غرب علیه روسیه بود؟

یک هفته قبل از سالگرد اولین هشدارها به چین در مورد کمک به روسیه، تیم بایدن بار دیگر تهدیدهای توخالی گذشته خود را تکرار کرد: همزمان با بازدید ژنرال ارشد کیف از شهر خط مقدم باخموت، جایی که مدافعان اوکراینی در برابر حملات مداوم مقاومت می کردند، آمریکا به چین در مورد عواقب جدی ارائه تسلیحات برای حمایت از حمله روسیه به اوکراین هشدار داد.

واشنگتن و متحدانش در ناتو در تلاش هستند تا چین را از ارائه کمک نظامی برای جنگ مسکو منصرف کنند و نظرات خود را در مورد اینکه پکن احتمالاً در حال بررسی ارائه تجهیزات مرگبار از جمله هواپیماهای بدون سرنشین است، ابراز می کنند. ترس غرب از کمک تسلیحاتی چین به روسیه در حالی است که نیروهای مسکو برای دستیابی به اهداف کلیدی در شرق اوکراین تلاش می کنند و کی‌یف در حال تدارک یک ضد حمله با سلاح های پیشرفته غربی از جمله تانک های جنگی است.

چینی ها هرچند سیل کمک های آمریکا و اروپا به اوکراین با پول، توپخانه، گلوله های توپخانه، موشک های ضد زره، ماشین های جنگی و تانک های جنگی برادلی را مشاهده کردند اما کشورهای ناتو را حداقل در ملاء عام به خاطر این حمایت های مرگبار سرزنش نکردند. با این حال، آمریکا با دولت های اروپایی که مطیعانه پشت سر او می‌روند، وقیحانه به پکن هشدار می دهد که دست به کاری که آنها انجام می‌دهند نزند.

به نظر می رسد آمریکا قصد تحریک و تحقیر چین را دارد. تیم بایدن، همزمان با دستور دادن به چین درباره ارسال نکردن کمک نظامی به روسیه، پکن را مسئول شیوع کرونا عنوان کرد و از قانون کنگره برای ممنوعیت برنامه کاربردی تیک تاک حمایت کرد. این شرایط هرگونه تردید را در میان رهبران چین از بین برده است که آمریکا به جای یافتن راه‌حل دیپلماتیک سازنده، قصد دارد چین را تحقیر کند.

روسیه به سلاح یا هواپیمای چینی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین نیاز ندارد. با این حال، به نظر میرسد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه کاملا مایل است به ارتش چین فرصتی بدهد تا سلاح های خود را در میدان نبرد آزمایش کند. طراحان نظامی چین تهدیدهای آمریکا در مورد جنگ با چین را جدی می دانند و می‌خواهند مطمئن شوند که تسلیحات آنها همانطور که در نظر گرفته شده عمل می کند.

*انتشار این مطلب لزوما به معنای تایید محتوا توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک نیست و صرفا به‌منظور بهره‌برداری نخبگانی منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط