رسانه تخصصی روابط بین الملل

ابعاد اهمیت سفر امیرعبداللهیان به جغرافیای مقاومت

Diplomacyplus.ir/?p=1783
بنابراین در حالی که گفته می‌شود آمریکا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای تلاش مأیوسانه‌ای برای محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران در پای مذاکره را در پیش گرفته است، حمله موشکی به مقر موساد در نزدیکی کنسولگری در حال احداث آمریکا در شمال عراق و سفر منطقه‌ای امیرعبداللهیان به سوریه و لبنان با پیام گسترش روابط، عملاً ایران پاسخ گزافه‌گویی واشنگتن را در عمل داده است

الوقت- در حالی که نفوذ منطقه‌ای به عنوان یکی از ابعاد مهم قدرت ملی و عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی در حفظ امنیت ملی کشور و ارتقا جایگاه منطقه‌ای و بین المللی آن ایفا می‌کند و از جمله اهداف مهم برنامه‌های دشمنان و در راس آنها آمریکا، محدود کردن این نفوذ می‌باشد، به همین دلیل از جمله محورهای اصلی رویکرد سیاست خارجی دولت آیت‌الله دکتر ابراهیم رئیسی در یکسال سپری شده حفظ و گسترش روابط با کشورهای عضو محور مقاومت بوده است. شاهد این موضوع سفرهای مکرر مقامات مختلف ایرانی بویژه حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در حوزه ژئوپلتیک مقاومت در یکسال گذشته می‌باشد.

در پیگیری چنین رویکردی وزیر خارجه ایران بار دیگر سفری منطقه‌ای را به کشورهای لبنان و سوریه آغاز کرده است که از جنبه زمانی می‌تواند با اهداف بسیار مهمی توام باشد.

تقویت کمربند امنیتی مقاومت بر اساس راهبرد جدید دفاع تهاجمی

رویارویی با دخالت‌های غرب و به موازت آن تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان موجودیت نامشروع ساخته و پرداخته غربی‌ در جغرافیای جهان اسلام و منطقه غرب آسیا، و در نقطه متقابل آن حمایت از آرمان و جنبش آزادی‌خواهی ملت فلسطین وجه مشترک دیدگاه کشورها و جنبش‌های حامی گفتمان مقاومت در منطقه می‌باشد. در این میان اهتمام به هم‌افزایی قدرتِ اضلاع محور مقاومت در منطقه همواره جایگاه محوری در راهبرد دفاعی- امنیتی جمهوری اسلامی داشته است.

در طی سالهای پس از شکلگیری موج انقلاب‌های عربی و تلاش محور غربی- عربی- عبری برای کشاندن دامنه بحران به کشورهای عضو محور مقاومت همانند بی‌ثبات‌سازی سوریه و عراق و لبنان، محور مقاومت توانست با خنثی‌سازی توطئه دشمن از این تهدیدات در راه تقویت کمربند امنیتی علیه رژیم صهیونیستی فرصت‌سازی کند. در طول این سالها تهران با در پیش گرفتن راهبرد صبر استراتژیک در مقابل ماجراجویی‌های صهیونیست‌ها در سوریه و لبنان بر رسیدن به اهداف اصلی حضور مستشاری در سوریه همانند مبارزه با تروریسم تکفیری، تثبیت دسترسی به مدیترانه و تقویت نظامی مقاومت لبنان و فلسطین را متمرکز شود.

با این حال اکنون جمهوری اسلامی با گذار از نقطه هدف‌گذاری شده، درپی پاسخ موشکی به مقر مهم موساد در خاک کردستان عراق نشان داد که راهبرد صبر استراتژیک را در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی کنار گذاشته و راهبرد مقاومت فعال یا دفاع تهاجمی را در دستور کار قرار داده است که بر اساس آن با منبع تهدید پیش از انجام کنش تهدیدآمیز خود مقابله خواهد شد.

به طور حتم پیگیری این راهبرد در هماهنگی با شرکای منطقه‌ای یکی از اهداف سفر وزیر خارجه ایران به حوزه شامات و در جوار مرزهای سرزمین‌های اشغالی می‌باشد. پوشش نقطه ضعف‌های مورد استفاده صهیونیست‌ها در تجاوز به حریم هوایی سوریه و لبنان و تقویت راه‌های مقابله با حملات صهیونیست‌ها از موضوعات حائز اهمیت در این حوزه می‌باشد. بدون تردید در دوران جدید، ایران پاسخ‌دهی غافلگیرانه و سخت به ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی را ابتدا از نزدیکترین منطقه به سرزمین‌های اشغالی دنبال خواهد کرد.

انطباق‌سازی با پویایی‌های نظم منطقه‌ای

در سالهای اخیر روند تحولات بین‌المللی شتاب زیادی پیدا کرده است و به موازات آن هندسه قدرت و نظامات امنیتی و سیاسی غرب آسیا نیز در حال گذار به نظمی جدید می‌باشد. این واقعیت قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را بر آن داشته تا خود را با این وضعیت درحال گذار انطباق داده و بر روند آن تأثیرگذار باشند.

شروع خروج آمریکا از منطقه و همزمان با آن تلاش این کشور برای ائتلاف سازی عربی _ عبری بر مبنای توافق عادی‌سازی علیه محور مقاومت، افول قدرت آمریکا و بحران در روابط کشورهای عربی و واشنگتن، گرایش کشورهای عربی به بازسازی روابط با سوریه و افزایش احتمال بازگشت دمشق به اتحادیه عرب، بحران آفرینی اقتصادی در لبنان، گفتگوهای تنش زدایی میان ایران و عربستان سعودی و… تنها بخشی از تحولات دوران گذار می‌باشد.

در همین راستا امیر عبداللهیان در جمع خبرنگاران در لبنان با اشاره به سفر چند ماه پیش خود  به این کشور گفت: از آخرین سفری که به بیروت داشتم تا امروز تحولات زیادی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی رخ داده که ضروری است با اهتمامی که در جمهوری اسلامی ایران و لبنان وجود دارد، مشورت‌های دقیق‌تری را با مقامات لبنان داشته باشیم.

لبنان کشور بسیار مهمی در حوزه عربی و منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود که محل حضور و رقابت‌ قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی است . این کشور در هفته‌های آینده انتخابات مهم پارلمانی را در پیش دارد و بدون تردید مدخلات خارجی علیه حزب الله به دنبال تأثیرگذاری بر روند تحولات این کشور هستند. پاشنه آشیل و منفذ مداخله این کشورها، بحران اقتصادی است تا از طریق دامن زدن به بحران، بدنه و پایگاه مردمی حزب الله را تضعیف کند. از طرف دیگر آمریکا در تلاش است تا با ایجاد وابستگی انرژی لبنان به مصر و رژیم صهیونیستی، از نفوذ ایران و حزب الله در لبنان بکاهد. بنابراین بخش مهمی از اهداف سفر امیرعبداللهیان به لبنان اعلام حمایت از بهبود وضعیت اقتصادی لبنان و آمادگی تهران برای کمک به این روند است.

در همین راستا امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی گفت: در دیداری که یک ماه پیش در مونیخ با آقای نجیب میقانی نخست وزیر لبنان داشتم به ایشان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ایجاد دو ایستگاه یک هزار مگاواتی برق در لبنان و توسعه همه جانبه همکاری‌های تجاری و اقتصادی اعلام کردم و  امروز هم حامل پیام‌های گرم مردم عزیز ایران به همه مردم عزیز لبنان هستم» .

بنابراین در حالی که گفته می‌شود آمریکا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای تلاش مأیوسانه‌ای برای محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران در پای مذاکره را در پیش گرفته است، حمله موشکی به مقر موساد در نزدیکی کنسولگری در حال احداث آمریکا در شمال عراق و سفر منطقه‌ای امیرعبداللهیان به سوریه و لبنان با پیام گسترش روابط، عملاً ایران پاسخ گزافه‌گویی واشنگتن را در عمل داده است.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط